Vergezichten in de VS door drie fotografen
Tijdens This Art Fair tonen drie fotografen werk waarvoor zij zich lieten inspireren door landschappen in de Verenigde Staten. Talenten Rogier Houwen, Latoya van de Meeren en de levende legende Jan Cremer reisden af naar het land van de onbegrensde mogelijkheden. Drie verschillende generaties, maar alle drie gefascineerd door hetzelfde landschap en door de analoge fotografie.
De verwondering van Rogier Houwen
Gedurende twee ‘road-trips’ door Utah, Arizona, Colorado en California heeft Rogier Houwen (1992) de landschappen gefotografeerd die hem het sterkst emotioneerden. De uiteindelijke selectie van 12 foto’s zijn een ode aan het Amerikaanse landschap.
“Het Amerikaanse landschap is duizelingwekkend. Duizenden mijlen hebben mij continu verrast. Continu. Ik heb mij ondefinieerbaar klein gevoeld en mijn gevoel was onherkenbaar groots. Ontelbaar vaak heb ik met de mond vol tanden gestaan. Een mond vol onbegrip en verwondering droegen mijn euforie.”
Roadtrip zonder nabewerking
Latoya van der Meeren (1984) schiet haar foto’s analoog. In haar werk legt ze het gevoel van een bepaald moment vast zoals zij dat ervaart: zonder Photoshop of nabewerking. Mensen en dingen zijn namelijk al perfect van zichzelf. In haar presentatie op This Art Fair laat van der Meeren onder andere de serie Morning Song zien, een weergave van een bijzondere roadtrip die zij samen met haar eeuwige muze Anna D. heeft gemaakt door Nevada, Arizona en Californië.
Provoceren en vooral ook observeren: de foto’s van Jan Cremer
Jan Cremer is een icoon, zijn naam is synoniem met tegendraads en veelzijdig. Hij is vooral bekend als schrijver en schilder, maar Klerkx International Art Management laat op This Art Fair zelden getoond fotowerk van deze allround kunstenaar zien. In zijn fotografie wil Jan Cremer altijd doordringen tot de essentie van mens en natuur. Het zijn tijdsbeelden zonder waardeoordeel, het zijn de feiten en de verhalen achter het geziene. En dat kan een landschap of een reclamebord zijn.