Surrealistische beelden: vier foto’s, vier adviezen
Guy Fagot wil graag weten op welk materiaal hij zijn foto’s het best kan laten afdrukken. Het zijn bewerkte foto’s, vertelt hij. Daarvoor gebruikt hij Photoshop. Hij streeft met zijn beelden een surrealistische sfeer na. Hij laat zich daarbij inspireren door een Belgische meester in het surrealisme: Magrit. Dat is ook duidelijk terug te zien in één van de foto’s die hij wil laten afdrukken: je ziet een museum waar, voorafgaand aan de start van een Margrit tentoonstelling, de gevel wordt gerestaureerd. De afdrukken zijn eerst voor eigen gebruik, Fagot heeft geen expositie in de planning. Maar wat niet is, kan nog komen. Hij denkt zelf aan een afdruk op dibond, met plexiglas ervoor.
Advies van Fifo:
“Bij het advies zijn we uitgegaan van alleen de vier foto’s die we van Guy gekregen hebben. We hebben ze niet als serie, maar individueel bekeken om zo per foto een advies te geven. Belangrijk is om je te realiseren dat acrylaat een spiegelend oppervlak heeft. Je moet dus zorgvuldig een plek zoeken om het materiaal goed tot zijn recht te laten komen. Tegenover een raam is daarom (meestal) geen goede plek.”
Beeld 1: serie bomen
“Deze afbeelding zal achter acrylaat erg mooi uitkomen. De diepte, die nu al in de foto zit, wordt dankzij het acrylaat nog meer versterkt. Dit kan nog wat extra aandacht krijgen door bijvoorbeeld acrylaat van 10 mm dikte te gebruiken en een pearl-vakafdruk daar achter te monteren. De ‘finishing-touch’ kan gegeven worden door de zijkanten van het acrylaat te polijsten. Door de hoogglans van het pearl papier en de extra diepte van het 10mm acrylaat krijgt deze foto de aandacht die hij verdient.”
Beeld 2: Photoshop montage van het gebouw
“Dit beeld zou achter acrylaat ook erg goed tot zijn recht komen. Hoewel we hiervoor dan niet het pearl papier zouden adviseren, maar gewoon glossy. Pearl papier is in dit geval te veel van het goede.”
Beeld 3: Het beeld met de boom in het water
“Dit beeld is vrij neutraal en past op diverse materialen. Een mooie lustre vakprint, Art canvas, een print op wit dibond of mooi fine art papier zoals het William Turner papier is voor dit beeld erg geschikt. Wel zouden we kiezen voor een andere verwerking dan bij beeld 1 en 2. Dat zou bij dit beeld overdreven aandoen.”
Beeld 4: donkere beeld met het schip en de ‘zon’
“Dit zeer zachte beeld wordt enorm versterkt door een afdruk op ‘zacht’ papier. Hiervoor adviseren we het Ultra Smooth FineArt papier. Dit papier heeft een fluweelzacht oppervlak.”
“Maar gaan voor het tegenoverstelde effect zou ook kunnen. Dan is printen op geborsteld aluminium, zonder witte basis, wellicht ook een mooie optie. Het wit van de zon zal dan een beetje glimmen door het aluminium. Hetzelfde effect krijg je bij het lichte deel van het water.”
“Bij deze optie schuilt wel een gevaar: doordat er zonder wit geprint wordt en het aluminium grijs is, zal het contrast behoorlijk minder zijn. Bij dit zachte beeld loop je dan wel het risico dat er van de omgeving te weinig overblijft. Dit beeld op deze manier afwerken vraagt dan ook om een testplaatje, alvorens het op groot formaat te printen. Bij Fifo Color doen we dat vaker, voor grote formaten eerst een testprint verzorgen als er twijfel bestaat over het eindresultaat.”
Meer informatie: Guy’s Flickr account en website met Fine-art foto’s.
Ook een advies van een expert? Stuur een foto plus vraag naar redactie@pf.nl, onder vermelding van ‘afdrukadvies’. Meer afdrukadviezen lezen? Je vindt ze hier.