Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /var/www/clients/client3/web158/web/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/generators/schema/article.php on line 52
terug

Hulshoff Pol wil Unseen verder laten groeien

Rixt Hulshoff Pol © Maartje Strijbis
Rixt Hulshoff Pol    © Maartje Strijbis

Rixt Hulshoff Pol begint 1 september als directeur van Unseen, vlak voor het fotofestival en de beurs van start gaan. Wat heeft ze met fotografie? En waar zet ze als nieuwe directeur op in?

Je begint met je nieuwe functie als directeur vlak voor de nieuwe Unseen. Je springt dus direct in het diepe. Er is weinig tijd voor het inwerken. Spannend? Hoe kijk je daar tegenaan?

“Heel spannend natuurlijk! Deze editie heb ik natuurlijk niet zelf samengesteld, maar het is geweldig om direct bij mijn aantreden de beurs in volle omvang mee te maken. Ook erg prettig om snel veel relaties van Unseen persoonlijk te kunnen ontmoeten. Gelukkig is er een team van hard werkende, enthousiaste jonge professionals. Dit jaar zal ik nog vooral met ze meekijken, luisteren en zelf ervaren hoe het voor en achter de schermen precies in elkaar steekt.”

Hoe zie je de rol van de directeur bij Unseen? Waar moet deze zich op richten/voor zorgen?

“Na een succesvolle lancering van de beurs in 2012 breekt een volgende fase aan. De eigenheid en kracht is bekend. Doordat Unseen zich specifiek richt op hedendaagse fotografie met een nadruk op jong talent neemt het een geheel eigen plek in binnen het internationale aanbod van fotografie beurzen en festivals. Nu is het moment aangebroken om te kijken hoe Unseen verder kan groeien.
Met het team zal ik werken aan een strategie voor de komende jaren om Unseen als internationaal platform nog verder te versterken. Als directeur geef je antwoorden op relevante vragen die je (soms) zelf oproept. Wat is de basis waar we niet aan moeten tornen? Welke kansen liggen er? Hoe blijven we verrassen? En hoe gaan we dit aanpakken? Met wie kunnen wij samenwerken en wie wil ons steunen om onze doelen te bereiken? Zo open je nieuwe perspectieven en geef je ruimte, structuur en stevigheid aan een organisatie met veel potentie.”

Wat heb je met de fotografie? Welke fotograaf of welk type fotografie spreekt je aan? Wat vind je van Unseen?

“Fotografie fascineert mij al heel lang. Doordat ik al jaren bij het Stedelijk Museum in Amsterdam werk is deze liefde en interesse alleen maar toegenomen. Een van de eerste publicaties die ik maakte was met de conservator fotografie: ‘Eerste hulp bij fotografie’ heet het. Een soort doe-boek waarbij je jezelf vragen leert stellen om meer te zien, expert te worden over een specifiek werk dat je bijzonder vindt om met zelfvertrouwen je eigen oordeel te vellen.
Het Stedelijk verzamelt veel documentair werk. Dat grijpt vaak heel direct aan. Maar ik ben breed geïnteresseerd en wil blijvend open staan voor datgene wat ik niet ken. Nu maak ik bijvoorbeeld een boek met workshops en opdrachten van kunstenaars/fotografen als Rineke Dijkstra, Johannes Schwartz en Marijke van Warmerdam. Zo gebeurt het heel regelmatig dat ik een nieuwe favoriete fotograaf heb. Vandaag is dat Zanele Muholi die ik onlangs ontmoette. Geweldig werk! Na de beurs zou je mij dit opnieuw kunnen vragen. Wie weet is het dan wel werk van een fotograaf van een galerie uit Iran, Japan of Korea.”
Unseen richt zich niet op bevestiging van wat wij al kennen of weten en dat spreekt mij juist zo aan. Hier is ruimte voor iedereen, van expert, fotograaf tot verzamelaar in de dop, om je open te stellen voor nieuw werk en nieuwe ontdekkingen. Ook de grondhouding van zoeken naar een andere insteek bevalt mij erg. Ik geloof dat de kunstwereld zichzelf moet dwingen om open te blijven staan, niet alleen de bekende weg te bewandelen maar jezelf en anderen te bevragen. Openheid, experiment, een onderzoekende houding, het lef hebben om af en toe een ongebruikelijk initiatief te nemen zorgt ervoor dat je antwoorden vindt voor de toekomst.”

Wat wil je bereiken, wat zijn je doelen voor jezelf en Unseen?

“Komende jaren wil ik Unseen een stabielere basis geven en tegelijk met (onverwachte) wendingen komen. Nog internationaler, zichtbaarder en nog meer samenwerking. Kwaliteit hoog, drempels laag. Ik geloof dat dit kan. Kern van het succes blijft de service die je biedt richting galeries, fotografen en bezoekers. Maar ik verheug mij er enorm op om nog meer te laten zien dat het hier niet mee hoeft op te houden en dat nieuwe initiatieven deze service vooral verhogen.” Meer informatie over het festival en de beurs: www.unseenamsterdam.com.


Bekijk ook deze items