Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /var/www/clients/client3/web158/web/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/generators/schema/article.php on line 52
terug

Genomineerden Nikon Theaterprijs 2016 zijn bekend!

De jury van de Nikon Theaterfotografie Prijs heeft dit jaar vijf fotoseries van vier fotografen genomineerd voor de prijs die uitgereikt wordt tijdens het Nederlands Theater Festival. De genomineerden voor de Nikon Theaterprijs 2016 zijn: Fotografen Kurt van der Elst, Fred Debrock (beide uit België), Erik Franssen en Joris-Jan Bos zijn geselecteerd. Van der Elst zelfs met twee series. Hieronder een impressie van hun werk, motivatie en reactie op de nominatie.

Foto Fred Debrock
Foto Fred Debrock

Fred Debrock – Het Hamiltoncomplex

“Het theater is mij vrij genegen,” aldus Fred Debrock. “Vanaf mijn vijftiende ben ik betrokken bij het theater, de eerste tien jaar als acteur. Daarna ben ik begonnen met foto’s te maken. Op dit moment doe ik weinig theaterfotografie, ik ben als freelance fotograaf vooral actief voor kranten zoals De Standaard. Daarom ben ik dubbel blij met deze nominatie. Het stuk is geschreven door mijn vriendin. Toen ik aan het kijken was of ze genomineerd was voor de theaterprijs, zag ik een link naar de fotowedstrijd. Ik was eigenlijk een dag te laat, maar heb de foto’s toch gestuurd. Ze zijn kennelijk geaccepteerd.”

“De voorstelling ‘Het Hamiltoncomplex’ is door mijn vriendin geschreven. Het gaat over dertien meisjes en een body builder. Het gaat over overgangsfases. Niet alleen voor die meisjes, maar ook in onze geschiedenis. De voorstelling is heel gevoelsmatig, er zit niet echt een leidraad in. Dat heb ik ook proberen weer te geven in de foto’s. Het is een dankbare voorstelling om te fotograferen: het is mooi van licht, heeft een mooi decor en er gebeurd van alles.”

“In het verleden deed ik veel meer theaterfotografie, nu slechts heel sporadisch. Ik ben nu drie jaar met veel plezier persfotograaf. Er gaat echt een wereld voor me open, ik kom op plaatsen waar je anders niet komt. Maar de energie is anders. Het fotograferen van een voorstelling is bijna hetzelfde als meedoen. Je voelt de adrenaline, gaat op in het moment. Daarom heb ik misschien toch een lichte voorkeur voor de theaterfotografie.” Meer informatie: www.freddebrock.com.

Foto Erik Franssen
Foto Erik Franssen

Erik Franssen – Oma, mag ik mijn pop terug?

Heel tof, zo omschrijft Erik Franssen zijn nominatie. “Je krijgt met deze nominatie eer voor je werk. Ik heb voor het eerst een selectie ingediend voor deze prijs en om dan direct genomineerd te worden, is heel leuk.” Uit de vier series die hij inleverde, zijn de foto’s van de voorstelling ‘Oma, mag ik mijn pop terug’ van Theater Gnaffel uitverkozen. “Dat is een relatief kleine voorstelling. Het heeft een klein decor en op het podium zijn meer poppen dan acteurs aanwezig. Voor een dergelijke voorstelling moet je je breed focussen als fotograaf om toch een goede serie te krijgen.”

“Het fotograferen van een dergelijke voorstelling zorgt voor een extra dimensie. Het mooiste is wanneer pop en acteur een moment samensmelten, een worden. Zo’n beeld is echter niet altijd waar het theatergezelschap naar op zoek is.Zij willen vaak toch met één beeld vertellen waar de voorstelling over gaat en dat hoeft niet altijd mijn artistieke voorkeur te zijn. De voorstelling bekijk ik daarom met verschillende brillen.”

Naast fotograaf is Franssen grafisch vormgever en filmmaker. “Tot een jaar geleden werkte ik voor The Young Ones – een theater voor jonge talenten uit Oost-Nederland. Ik deed de vormgeving voor posters, maakte filmtrailers, docu’s en voorstelling visuals en was huisfotograaf. Lekker divers en dat beviel mij goed. Een jaar geleden ben ik daar gestopt, ik was toe aan nieuwe impulsen. Ik werk nu voor meerdere theatergezelschappen. Bijvoorbeeld voor Theater Gnaffel, De Kwekerij en Kameroperahuis . Daarnaast doe ik andere klussen. De ene keer documentair dan weer de studio in. Met een lading techniek in de duinen of je camera inruilen voor een aantal dagen achter een computerscherm, heerlijk.”

“Het leuke aan theater is dat het elke keer weer nieuw is. Herhaling is er zelden. Je moet telkens op zoek naar een nieuwe inslag, je verdiepen in nieuwe ontwikkelingen. Als je de vrijheid krijgt van de opdrachtgever kun je volop experimenteren met nieuwe technieken en ideeën, mits de kwaliteit van je werk overeind blijft.”

Foto Joris-Jan Bos
Foto Joris-Jan Bos

Joris-Jan Bos – Henry

Blij verrast is Joris-Jan Bos door de nominatie voor de Nikon Theaterprijs. “Ik heb vaker aan fotowedstrijden meegedaan, maar nog nooit iets gewonnen. Voor de theaterprijs heb ik een aantal series ingediend. Ik was eigenlijk verbaasd dat deze serie is uitgekozen. Maar voor mij is dat redelijk onvoorspelbaar, welke serie een jury kiest.” Bos is genomineerd voor een serie die hij maakte van Henry – een dansvoorstelling van choreograaf Itamar Serussi, uitgevoerd door het Scapino Ballet.

“Ik ben gevraagd om de publiciteitsfoto’s van de voorstelling te maken. Daarbij heb ik vooral geprobeerd de dynamiek van de voorstelling in beeld te brengen, evenals de wisselende lichtsituaties. Bij deze voorstelling maakt de lichtontwerper gebruik van veel licht op het toneel. Daarnaast is er regelmatig sprake van tegenlicht. Ideaal om mee te spelen.”

Bos is dans- en theaterfotograaf. Hij maakt foto’s voor verschillende dans- en theatergezelschappen. “Dat doe ik al zo’n 25 jaar. Daarnaast maak ik portretten. Van acteurs, zangers, maar ook van particulieren.”

Het land Nod - foto Kurt van der Elst
Het land Nod – foto Kurt van der Elst

Kurt van der Elst – Het land Nod/ de Welwillenden

Kurt van der Elst is voor twee series genomineerd. Zowel zijn foto’s van Het land Nod als de beelden die hij maakte van De Welwillenden vielen in de smaak. “De nominaties, die zijn eerder gehoopt dan verwacht,” aldus Kurt van der Elst. “Ik neem bijna nooit deel aan fotowedstrijden. Ik werk voor verschillende organisaties in België en Nederland. De meeste van hen drongen er bij me op aan om materiaal in te sturen.”

“De genomineerde series zijn van twee voorstellingen van toneelhuis Antwerpen. Waarom precies deze voorstellingen werden geselecteerd kun je beter vragen aan de jury. Ik probeer steeds op een persoonlijke manier scènebeelden te maken die een verhaal suggereren, foto’s die bij de kijker de fantasie prikkelen. Beelden die, hoewel ze trouw zijn aan wat in de scène gebeurt, suggestief zijn. Dit zijn ook beelden waar ikzelf de meeste affiniteit mee heb.”

“Ik zie mijzelf als fotograaf hoofdzakelijk als observator, ik zet nooit scene’s stil of laat niets opnieuw spelen. Vaak is het ‘fly on the wall’ principe nog het meest van toepassing, daarin voel ik me vaak ook comfortabel. Ik ben nooit dominant aanwezig in de repetitieruimte of tijdens een foto-doorloop (en loop nooit het podium op tussen de acteurs). Ik hou ervan als acteurs zich kunnen focussen op hun rol, dit levert voor mij het vaak het mooiste resultaat op.” Meer informatie: www.kvde.be.

De Welwillenden - foto Kurt van der Elst
De Welwillenden – foto Kurt van der Elst

Over de Nikon Theaterfotografie Prijs

Nikon-logo klDe winnaar ontvangt een cheque ter waarde van 2.500 euro te besteden naar eigen inzicht. Een groot verschil met vorig jaar is dat de jury heeft besloten de prijs vanaf 2016 uit te reiken aan de fotograaf van de beste serie theaterfoto’s van het seizoen. De reden daarvoor is dat een theaterfotograaf altijd in series werkt en nooit maar één beeld maakt van een voorstelling.

In 2015 is de eerste Nikon Theaterfotografie Prijs uitgereikt aan Sanne Peper voor haar foto van de voorstelling Onrendabelen van Toneelgroep Oostpool. Sinds 2015 hebben Nikon Nederland en het Nederlands Theater Festival de handen ineen geslagen voor een vernieuwde theater fotoprijs: De Nikon Theaterfotografie Prijs! Waardering voor het vakmanschap van de professionele fotograaf en de theatermakers komen samen in deze prijs en hiermee wordt de voormalige TheaterFotoPrijs nieuw leven ingeblazen.

Tijdens het Nederlands Theater Festival worden alle genomineerde foto’s tentoongesteld in de Stadsschouwburg Amsterdam en zijn later ook in andere theaters te bewonderen.

 

TF LOGO 2015 alle

Nederlands Theater Festival van 01 tot 11 september

Elf dagen lang toont het Nederlands Theater Festival de beste voorstellingen van het moment, reikt vele prijzen uit waaronder die voor de beste acteurs van Nederland, laat succesvolle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van theater zien, staat vooraan in het gesprek over de rol van theater in de samenleving en laat grenzen tussen verschillende kunstdisciplines vervagen.

Traditiegetrouw opent een prominent persoon uit de theaterwereld het festival met de Staat van het Theater. En sluit het festival af met het Gala van het Nederlandse Theater waar de belangrijkste Toneelprijzen worden uitgereikt, zoals de Louis d’Or en de Theo d’Or.

Tegelijkertijd vindt ook het Amsterdam Fringe Festival plaats, dat minstens 80 producties van onorthodoxe theatermakers en kunstenaars uit binnen‐ en buitenland op meer dan 40 verschillende locaties toont.

Hier meer informatie over het Nederlands Theater Festival.


Pf-logo-Blauw-Zwart-(transparant)--klein-2Ook op de hoogte blijven van vakinformatie, nieuws en ontwikkelingen in de fotografie? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief van Pf! Al 30 jaar hét vakblad voor de professionele fotograaf. 


Bekijk ook deze items