Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

Eddo Hartmann: Setting the Stage

dec 09, 2017

Dutch Photographic Portrait Prize

dec 06, 2017

Leven buiten het systeem

dec 05, 2017

Rosa Verhoeve: Kopi Susu

dec 04, 2017

PIA d’Or Talent Award 2017/2018

dec 03, 2017

Witho Worms in New York

dec 02, 2017

Call for Entries: 2018 World Press Photo annual contests now open

Meer berichten

Eddo Hartmann: Setting the Stage

Nieuws Door Ton Hendriks / 10 december 2017
next
  • A+ A-

Voor zijn boek Setting the Stage reisde Eddo Hartmann gedurende een periode van vier jaar naar het geïsoleerde en streng georkestreerde Noord-Korea, zo’n beetje nog de enige communistische, centraal geleide dictatuur ter wereld. Sinds de regelmatige raketoefeningen met in de toekomst mogelijk kernkoppen aan boord lijkt Noord-Korea een potentieel dreigement geworden voor de wereldvrede. De nieuwsgierigheid naar de achtergronden van dit gesloten land, waar fotografen alleen maar kunnen werken onder zware begeleiding, wordt daarom alleen maar groter. Inmiddels zijn er al veel fotografen teruggekomen met beeldmateriaal van Noord-Korea. Hartmann onderscheidt zijn aanpak door een architecturale aanpak. “Er zijn al veel foto’s gemaakt in een sterk reportage stijl dicht op de mensen. Die foto’s zeggen wellicht veel over de leefomstandigheden maar niet zozeer over het systeem. In deze tijd is er veel meer behoefte aan duiding. Ik heb daarom besloten om me meer te richten op de publieke ruimte, en in hoe mensen zich daarin bewegen.”

“Ik was gefascineerd door de beelden van de verlaten en mistige stad.” Hij ging zich inlezen in de materie om een bepaalde insteek te zoeken. “Ik had al veel reportageachtige foto’s gezien, en daarom vond ik dat ik het op een andere manier moest uitvoeren. Tijdens mijn onderzoek kwam ik er bijvoorbeeld achter dat Pyongyang gebouwd was om een concept heen. Na de Koreaanse oorlog in de jaren vijftig is het hele land met de grond gelijk gemaakt. De communistische machtshebbers hadden daarna een wit canvas om hun utopische hoofdstad te bouwen. Ze hebben daarvoor gekeken naar Moskou. Je kunt bijvoorbeeld goed zien dat ze geprobeerd hebben om de metro van Moskou na te bouwen. Ze konden de utopische hoofdstad voor de gemiddelde Koreaan bouwen. Ik heb me gericht op de vormgeving van die stad om daarmee iets van het regime bloot te leggen.”

Tentoonstelling: Huis Marseille, Amsterdam tot 4 maart 2018
Boek: Setting the Stage/North Korea, 120 p, 27x35cm, Hannibal Publishing
Website: http://settingthestage.nl

Wil je meer lezen? In het komende decembernummer Pf 08 staat het hele interview. Pre-order het nummer hier.

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tags: documentaire fotografie

Ton Hendriks

Ton Hendriks is sinds 2017 hoofdredacteur van Pf.

Aanverwante artikelen

Nieuws Door Naomi Heidinga / 8 november 2018

Het Wilde Westen van China

Nieuws Door Pieter van Leeuwen / 21 november 2017

Wout Berger: Giflandschap revisited 

documentaire fotografie Nieuws Door Ton Hendriks / 5 november 2017

Jan Banning: Red Utopia

Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 1 is uit

Bestel Pf 1 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar




Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2015-2021 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld