Nieuwe camera of adverteren? Wat doe je met een beperkt budget?
Om succesvol te worden, moet je investeren. Niet alleen tijd, maar ook geld. Maar als beginnend fotograaf is het budget meestal beperkt. Waar kun je dan het best je geld aan besteden? Robert Govers, oprichter van Happix, geeft antwoord.
“Stel je hebt 1 euro. Dan heb je eigenlijk twee keuzemogelijkheden. Wil je een mooie foto maken? Dan besteed je het geld aan apparatuur. Wil je de euro besteden om klanten te werven? Dan gebruik je die euro voor marketing. Kies je voor de mooie foto? Dat kan natuurlijk, dat is je goed recht. Maar een hele goede foto betekent nog geen succes. Wat heb je aan een mooie foto als je er geen klanten voor hebt? Door geld te investeren in marketing, wordt de kans op succes veel groter. Marketing loopt in die zin altijd voor nieuwe apparatuur uit. Veel fotografen snappen dat niet.”
“Een goede foto met slechte marketing levert geen succes op,” vult Robert aan. “Een slechte foto met goede marketing levert 1 keer succes op. Een foto die aan de verwachtingen voldoet plus goede marketing levert blijvend succes op.”
Vies woord
Marketing, marketing, marketing dus. Voor veel fotografen is het een vies woord. “Als je kijkt naar een beurs als Professional Imaging, dan valt op dat er heel veel aandacht wordt besteed aan nieuwe producten. Iedereen staat vooraan als Canon een nieuwe lens introduceert. Dan koop je die nieuwe lens en heb je thuis een kast vol spullen. De belangrijkste vraag: ‘Hoe kan ik geld verdienen met mijn werk?’ wordt op zo’n beurs nauwelijks beantwoord. Op de hele beurs waren maar twee bedrijven die zich daarmee bezig houden: Oypo en Happix. Dit terwijl veel fotografen wel klagen over hun verdiensten en kansen in de markt. Het tekent de branche: die is niet zakelijk genoeg. Wat dat betreft is een professionaliseringsslag nodig.”
Het zakelijke aspect wordt bijvoorbeeld onvoldoende belicht tijdens de opleiding. “Voor dit onderwerp zou veel meer aandacht mogen zijn op de vakscholen, maar hier komt het tenminste nog aan bod. Bij de kunstopleidingen is men vooral bezig met zichzelf te uiten. Klanten van deze fotografen mogen bijna blij zijn dat ze mogen betalen voor een persoonlijk, autonoom werk. Feit is dat creatieve mensen meestal geen ondernemers zijn. Hun kunst of fotografie voelt, omdat het zo persoonlijk is, als hun kindje. Wanneer iemand kritiek heeft op het werk, voelen zij zich persoonlijk aangevallen. Met de gedachte ‘dit maak ik nu eenmaal’ kom je dan niet veel verder. Als ondernemer heb je een helikoptervisie nodig.”
Klein Duimpje
De boodschap van Robert is duidelijk. Investeer in marketing. Maar hoe? “Dat ligt aan je doel en je budget. Heb je een klein budget? Ga dan vooral heel lokaal te werk. Realiseer je wel dat het vanuit die kleine cirkel lastig is om echt succesvol te worden. Als je alles alleen aanpakt, blijf je Klein Duimpje. Uitbreiden is moeilijk. Bovendien is het voor de individuele fotograaf lastig om succesvol gebruik te maken van internetmarketing. Om je vindbaarheid via Google te vergoten moet je website aan zoveel regels voldoen, dat het voor de leek heel lastig is om dit te bewerkstelligen. In zo’n geval doe je er goed aan om dat soort dingen uit te besteden. Een andere oplossing is samenwerken met je collega’s. Door de kracht van het collectief kom je individueel verder.”
Heb jij ook een ondernemersvraag? Stel ‘m in ons ondernemersportaal.