Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /var/www/clients/client3/web158/web/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/generators/schema/article.php on line 52
terug

Maak je website vindbaar

seo
Je website staat, misschien al wel jaren. Hij is gebouwd, er staat content op, maar wat nu? Hoe kom je onder de aandacht bij de klant? En hoe zorg je dat Google je bij de bovenste zoekresultaten zet. “Dat doe je in ieder geval niet door lukraak iedere dag een blog op je site te zetten. Al werd dat in het verleden wel eens gezegd”, aldus Bart van der Velden, SEO-specialist. Hij legt uit wat je dan wel kunt doen.

Doelgroep

“Allereerst is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Je moet weten in welke termen zij praten en op welke termen zij dus online zoeken”, steekt Van der Velden van wal. Hij kan uren doorpraten over hoe je er als fotograaf voor kunt zorgen dat je site, maar ook je beelden goed worden gevonden door Google. We pakken er aan aantal elementen uit die goed zijn voor je vindbaarheid, maar die er ook voor zorgen dat mensen vervolgens doorklikken naar je site.
“Neem bijvoorbeeld een goede metabeschrijving. Die helpt niet bij de vindbaarheid van je site, maar zorgt wel voor een betere conversie. De beschrijving moet uitnodigend zijn en aansluiten bij hetgeen de bezoeker zoekt en wat jij wilt laten zien. Zo’n metabeschrijving moet je niet helemaal volstoppen met losse keywords.”

Beelden

Fotografen hebben natuurlijk veelal beeld op hun site en willen dat dit goed wordt gevonden. “Google kan geen foto’s indexeren. Wat je kunt doen is er metadata aan toevoegen zodat er meer informatie over de foto beschikbaar is. Ook kun je een altattribuut en een title-tag toevoegen. Geef je foto ook een naam. Dus niet het nummer.jpg, maar echt een relevante naam. Google kan ook niks met alleen de namen van mensen. Als het bijvoorbeeld om bruidsfotografie gaat en daar wil je ook op worden gevonden, gebruik dan het woord ‘bruidspaar’ met de namen erachter voor een betere vindbaarheid. Op die manier kan Google meer duiding geven aan het beeld.”

Keywords

Keywords zijn woorden waarop jij wilt worden gevonden. Maak voor jezelf een lijst met most-wanted keywords en zorg ervoor dat die regelmatig terugkomen op je site. Je hoeft hierbij niet het woord zelf tien keer in een tekst voorbij te laten komen. Als voorbeeld nemen we weer even de bruidsfotograaf. Ook woorden als bruidspaar, huwelijk, ceremonie of bruidstaart hebben verband met het onderwerp. Als deze woorden in een (blog)tekst naar voren komen, dan ondersteunen die je vindbaarheid op het onderwerp bruidsfotografie. “Maak je een blog over bijvoorbeeld een huwelijksreportage die je hebt gedaan, laat het dan vooral zo geloofwaardig mogelijk overkomen. Ga het niet heel krampachtig volstoppen met keywords. Het is wel goed om in de titel van je blogpost je eerste foto van het bericht je focus-keyword naar voren te laten komen, net als dat het belangrijk is om in de eerste vijftien woorden van je intro een keyword of een woord dat daar dichtbij staat voorbij te laten komen. Daarnaast moet je proberen kopjes te maken en korte paragrafen te schrijven. Maak die kopjes dan niet alleen ‘bold’, maar zorg ervoor dat je ze in je CMS (Content Management System) aanmerkt als kop. Vaak heb je hierop meerdere variaties en groottes. Daarnaast werkt het ook altijd goed om met lijstjes met bullets ervoor te werken. Die zijn weer goed voor de vindbaarheid.”

Verwijzingen

Het is goed om in teksten die je op je website hebt staan te verwijzen naar andere teksten op je site met zogenaamde ‘interne’ links. Doe dat niet met een simpele ‘klik hier voor meer informatie’ of ‘lees meer’, maar benoem echt waar je naar verwijst of zet de kop van het artikel er neer. Dat geeft duiding aan de pagina en is positief voor de indexering. “Het is ook goed om met links te verwijzen naar andere sites waar meer informatie over eenzelfde onderwerp is te lezen.”
Je kunt een fotoserie ook op verschillende manieren delen en daarmee naar je site verwijzen. Maak bijvoorbeeld een mooie slideshow op YouTube. De slideshow zelf wordt niet geïndexeerd, maar de beschrijving die je er bij kunt zetten wel. Plaats ook wat op social media kanalen met een verwijzing naar je site. “Kijk eens op slideshare.net, ook een mooie manier om een fotoserie te delen”, aldus Bart van der Velden.

Powerpages

Het is goed om niet alles op je website even belangrijk te maken. Zogenaamde powerpages kunnen helpen bij de vindbaarheid van je site. Maar wat is dat precies, een powerpage? “Een powerpage is een pagina waarop een zeer uitgebreid artikel is te vinden”, legt Van der Velden uit. “Dan bedoel ik echt een artikel van zo’n 3000 à 4000 woorden met veel informatie. Maar weer even terug naar bijvoorbeeld de bruidsfotografie. Je kunt op je site een heel uitgebreid artikel maken met heel veel informatie rondom de bruidsfotografie. Hierin kun je veel linkjes verwerken naar anders sites, lijstjes maken, afbeeldingen opnemen. Linkjes naar externe pagina’s zorgen ervoor dat je als een soort van startpunt wordt gezien in een zoektocht. Zorg ervoor dat deze pagina wordt opgemerkt door andere bedrijven/particulieren, mail de link bijvoorbeeld rond. Je zult merken dat mensen er naar gaan verwijzen, en verwijzingen zijn krachtig online want dan stijg je in de ranking.”
Deze pagina’s waar je langer aan hebt gewerkt, hebben vaak ook een lange levensduur. Na drie jaar kan het nog steeds interessant zijn en het maakt voor de vindbaarheid in Google niks uit of je iedere keer een nieuw artikel plaatst of dat hetzelfde artikel er drie jaar staat. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. “Je kunt beter een maand besteden aan het promoten van dat ene artikel waar je veel werk in hebt zitten dan iedere keer weer wat nieuws plaatsen.” Voor iedere branche zijn wel onderwerpen te bedenken waar je een uitgebreid artikel over kunt schrijven.

Call to action

Het is belangrijk om eigenlijk op al je pagina’s een call to action in de bouwen. Roep mensen op om iets te doen. Ergens te klikken voor een ander artikel, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of door te klikken naar je portfolio (die je overigens wel goed up to date moet houden, niet voor de vindbaarheid, maar wel om te laten zien waar je mee bezig bent). “Een pagina met een bouncepercentage van 95 procent staat echt geen drie dagen bovenaan in Google.”
Dit zijn slechts enkele tips die ervoor kunnen zorgen dat je als fotograaf beter vindbaar bent. Conclusie is vooral dat de kwaliteit belangrijker is dan de kwantiteit. Iedere dag of week iets plaatsen is niet nodig. Als je wat plaatst, denk dan goed na over bovenstaande punten.
 
Wil je meer weten over SEO? Klik dan hier om een infographic te downloaden met daarin de opbouw van een SEO geoptimaliseerde pagina. 
 
 
 


Bekijk ook deze items