terug

Welke content is interessant om te delen op Social media?

facebookpf

Social media – ook als fotograaf moet je daar iets mee. Maar wat? Is het een goed idee om een recept voor de lekkerste appeltaart met je volgers te delen? Of moet het allemaal strikt zakelijk blijven? Troost je, je bent niet de enige fotograaf die hiermee worstelt. ‘Wat moet ik delen op social media?’ – is een van de meest gestelde vragen aan Happix. Stefan Schuyleman, verantwoordelijk voor marketing en ontwikkeling bij Happix, legt uit welke stelregels je kunt hanteren. 

Social media is bedoeld om dingen te delen. Maar wat is interessant voor je klanten? Probeer altijd je publiek in het achterhoofd te houden. Wat is boeiend voor mensen die je niet kennen? En wat willen mensen die jou wel kennen graag delen met anderen? Vaak zijn dit dingen die je zelf vermoedelijk te simpel of te triviaal vindt om te delen. Je hebt deze dingen immers al heel vaak uitgelegd. Of je denkt dat het om basiskennis gaat.. Maar sommige vragen worden niet voor niets vaak gesteld. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen hoe een prijs voor een fotoshoot tot stand komt. Dat daarin een deel van de apparatuurkosten worden berekend, evenals de opleiding die je hebt genoten.

Behind the scenes

Naast antwoord geven op vragen is het ook belangrijk om te laten zien wat je doet en meemaakt. Heb je een heel aansprekende fotoshoot? Maak dan een aantal ‘behind the scenes’ foto’s. Zorg ervoor dat je hierbij als fotograaf ook te zien bent. Het gaat om toewijding, mensen willen zien dat jij graag fotografeert. Dat je er plezier in hebt en er chemie is tussen jou en de persoon of groep die gefotografeerd wordt. Dat lijkt misschien niet makkelijk, maar het kan heel simpel zijn. De ‘behind the scenes’ foto’s hoeven niet van een enorm hoogwaardige kwaliteit te zijn. Als fotograaf mag je ook wel eens een simpel iPhone-shot plaatsen. Daar is niks mis mee. Houd bij het posten van dit soort foto’s wel de privacy wel in de gaten. Vraag toestemming om de foto’s te plaatsen.

‘Taggen’

Een andere tip is om de mensen of het bedrijf waarmee jij de fotoshoot doet, te taggen in een bericht. Op het moment dat je dat doet, creëer je bereik. Je activeert het netwerk van de partij waarvoor jij gewerkt hebt. Dit kan met een foto, maar ook video werkt erg goed. Je kunt tevens een berichtje plaatsen, maar vergeet hierbij het beeld niet. Beeld verhoogt de attentiewaarde. Heb je een leuk stukje geschreven op je blog? Plaats dan een link plus begeleidende tekst op social media.

Soul searching

Kijk ook naar dingen die jou inspireren en deel deze dingen. Maak het niet te persoonlijk, ga niet al te veel soul-searching doen. Houd daarin een balans tussen dingen die je meemaakt, die je inspireren, dingen die je bent en dingen die je doet. Als je dat doet en interacteert met de ander, komt het ongetwijfeld goed met jouw sociale media. In dit filmpje geeft Stefan tips.

social-media-happix

Heb je ook een ondernemersvraag? Stel ‘m via ons ondernemersportaal.


Bekijk ook deze items