Detaillering maakt beelden krachtig
‘Gezichten van Jeruzalem’ is de titel van een serie portretten die het duo Anat Kroon en Erwin van Maanen heeft gemaakt tijdens een aantal bezoeken aan de stad. Ze willen weten op welk materiaal hun portretten het beste uitkomen.
Het duo werkt samen. “We vullen elkaar perfect aan, zowel qua fotografiestijl als zakelijk. Anat weet een sfeerbeeld goed neer te zetten en ik kan bijna obsessief jagen naar details,” aldus Van Maanen.
De portretten in Jeruzalem zijn gemaakt op bekende plekken in de stad. “Toch zijn we niet voor het geijkte beeld gegaan. We leggen de nadruk op de mens, de beleving die erbij komt kijken. Dat kan op de markt zijn, maar ook een religieus beeld.”
Van de serie is een boek verschenen. Van oktober tot 31 december is een gelijknamige expositie (met daarin zo’n 10 foto’s uit de serie) te zien in multifunctioneel centrum De Kristal in de wijk Nesselande in Rotterdam.
“We gaan voor een intense sfeer, een intense beleving van de mensen op de foto’s,” vertelt Van Maanen. “Maar welk materiaal past daarbij? Je kunt een enorme schakering aan materiaal vinden op internet, maar van een computerscherm krijg je toch niet een goede indruk van het effect van een materiaal. Foto’s op dibond die we tot nu toe hebben gezien komen daar krachtig en erg mooi op uit. Maar dat waren vooral foto’s van vergezichten en velden vol bloemen. Mooi, maar totaal anders dan onze stijl van fotograferen.”
De ruimte waarin de foto’s worden geëxposeerd heeft plekken in het felle zonlicht, maar ook in de schaduw. De wanden in de expositieruimte hebben verschillende eigenschappen: de een is ruim en licht, bij de ander is veel minder ruimte om de foto van een afstand te bekijken. Van Fifo Color wil het duo graag weten hoe hier het best mee om te gaan.
Het advies:
Erwin van Maanen is tijdens een expositie gevallen voor de schoonheid van het dibond. Er was niet bekend op welke wijze het dibond vervaardigd was. Wit- of geborsteld dibond en de laatste met of zonder witte basis. Bij het printen op dibond verlies je toch de detaillering in de donkere en lichte partijen, het contrast wordt wat hoger. Bij deze fotoserie is juist die detaillering erg belangrijk, dat maakt de beelden veel krachtiger.
Variatie in materialen is niet wenselijk, dat kan namelijk wat onrustig worden, aangezien door de kijkafstanden er mogelijk al variatie in de grootte van de diverse beelden zal komen.
Er zijn diverse materialen waarop dat weergegeven zou kunnen worden, fotochemisch papier, maar zeker ook diverse soorten Fine Arts. Ultra Smooth met het zijdezachte oppervlak, maar wel goede detaillering of het Baryta papier, wat voldoet aan de gevraagde detailleringen, maar zeker ook bij de tijdgeest van de opnames past.
Erwin en Anat zijn uitgenodigd om een keer een kijkje te nemen in de showroom van Fifo Color, zodat we met hen samen en de diverse voorbeelden het juiste materiaal erbij kunnen zoeken.
Resultaat
Het advies is al een tijdje geleden versterkt, heeft het duo inmiddels al een bezoek gebracht aan Fifo Color? “Nee, dat is er nog niet van gekomen,” aldus Van Maanen. “Dat heeft vooral te maken met de reistijd.” Wel heeft het tweetal een idee over welk materiaal het gaat worden. “De keuze lijkt te gaan vallen op 255 grams Proline Vibrant Satin papier, geplakt op Dibond. Prijzig? Ja. Mooi? Absoluut!”
Meer informatie: www.kroon-en-vanmaanen.nl.
Ook een advies van een expert? Stuur een foto plus vraag naar redactie@pf.nl, onder vermelding van ‘afdrukadvies’.
Meer afdrukadviezen lezen? Je vindt ze hier.