De kracht van reviews
Er wordt bij ons van Happix wel eens gevraagd, waarom zou ik als fotograaf reviews plaatsen? Enerzijds omdat het leuk is om te horen dat klanten je goed vinden, maar dat hebben ze als het goed is al tijdens de fotoshoot gezegd. Reviews zijn belangrijk, omdat potentiële klanten liever van bestaande klanten horen dat jij goed bent, dan dat ze dat horen van jouzelf. Jij bent per slot van rekening de commerçant. Jij wilt iets verkopen. Als een bestaande klant vanuit een directe ervaring met jou als fotograaf een review plaatst, wordt het veel sneller aangenomen. Dit werkt hetzelfde als bij het boeken van bijvoorbeeld een hotel. Je leest verhalen van reizigers die jij allemaal niet kent en kijkt naar de gemiddelde score die wordt gegeven door anderen.
Stel dat een klant iets negatiefs over jou schrijft. Een klant die zich niet goed geholpen voelt. Als jij als fotograaf overtuigd bent van jouw klantvriendelijkheid en kwaliteit, omdat je het (bijna) altijd goed doet, moet je zeker reviews vragen. Als jij een goede fotograaf bent, zal je één op de twintig keer misschien een negatieve(re) review hebben. Het is dan de vraag hoe jij daarmee omgaat. Het kan niet zo zijn dat je alleen maar scores hebt van een tien. Dat is ook niet geloofwaardig. De balans tussen goede reviews en gefundeerde, minder goede reviews, waar je wel op kunt reageren, zal ervoor zorgen dat de klant jouw authenticiteit als dienstverlener gelooft.
Altijd goed
Een review is simpelweg altijd goed om te vragen. Als jij een goede dienstverlener bent, is de kracht van het positieve altijd groter is dan de afbreuk van het negatieve. Klik hier voor het filmpje van Happix over dit onderwerp.