Creëer je eigen merk
Mijn kapster is fan van Apple. Ze heeft een Iphone, een Ipad , een Ipod en natuurlijk ook een Macbook. Ze is zo’n enorme fan dat haar katten Mac en Tosh heten. Laatst zat ik bij haar in de kapsterstoel en zag ik op het Applelogo zelfs op het koelkastje in haar kapsalon. “Ik wist niet dat ze bij Apple ook koelkasten maken”, zei ik. “Wat is er zo innovatief aan deze koelkast?, vroeg ik. Ik ga er namelijk vanuit dat alles dat Apple maakt innovatief is. “Helemaal niets”, antwoordde ze. Ik vind het gewoon leuk om dat logo op veel apparaten in huis terug te zien.”
Bedrijven willen niets liever dan zulke fans als mijn kapster als klanten, zij zijn trouw en zijn bereid om een goede prijs te betalen voor producten. Mensen kiezen voor de kwaliteit van de producten van Apple, maar ook vanwege de schoonheid en de uitstraling van het product. Aan dat design heeft Apple altijd veel zorg en aandacht besteed. Apple is een van de sterkste merken ter wereld. Zo sterk dat mijn kapster dat logo op haar koelkast heeft geplakt en dat ik dan denk dat het vast een hele innovatieve koelkast is. In retail heb je de laatste jaren het middensegment zien verdwijnen. Mensen kiezen of voor de goedkope variant van het product dat ze aanschaffen of ze kiezen voor het beste, en dat beste is vaak het sterkste merk.
Als fotograaf ben jij je merk. Niemand anders dan jij en je bent het altijd. Een goed merk dient opgebouwd te worden. Een merk moet in de markt gezet worden en onderhouden worden. Een merk staat voor bepaalde waarden, het is herkenbaar zowel in visuele uitingen als niet-visuele uitingen. Jouw persoonlijke merk vertelt wie je bent.
Onderzoek je persoonlijke merk
Om een sterk merk te kunnen zijn, is het belangrijk dat je je eigen sterke en onderscheidende punten kent. Punten die wat over jou en je werk zeggen:
-Wat is jouw specialisme?
-Wat onderscheidt jouw fotografie positief van concurrenten?
-Wat maakt jouw manier van werken uniek? Wat is er anders aan jou? Wat maakt het überhaupt relevant dat jij fotografeert?
Leg je merk vast
Wie ben je? Wat straal je uit? Hoe kom je op andere mensen over? Wat is je werkwijze, wat zijn je keuzes in vormgeving en woordgebruik? In de literatuur over ‘personal branding’ wordt gesproken van het ABC van branding: Authenticiteit, Betrouwbaarheid en Consistentie. Wat houdt dat in?
Authenticiteit
Jij bent jouw merk. Draag dus uit wat jouw kwaliteiten zijn en laat zien wat je uniek maakt. Blijf daarin dicht bij jezelf. Op de lange termijn kun je je toch niet anders voordoen dan je bent.
Betrouwbaarheid
Ben altijd eerlijk, ben duidelijk. Houd je aan afspraken en kom ze na. Overschrijd geen deadlines. Creëer een beeld dat betrouwbaarheid uitstraalt. Dat doe je door te zorgen dat al je uitingen passen bij hetgeen je wilt uitstralen. Daarbij horen een up-to-date website, logo dat past bij je bedrijfsvoering en natuurlijk je fotowerk dat er top uitziet.
Consistentie
Ben consequent in de manier waarop je naar buiten toe communiceert en hoe je werkt. Doe dat op een manier die zich verhoudt tot jouw persoonlijke merk. Je kunt dat ver doorvoeren. Een collega fotograaf heeft een blauw logo en heeft daarom tijdens werkdagen altijd een overhemd aan in dezelfde kleur blauw.
Communiceer je merk en blijf dat doen
Een merk creëer je niet in een dag. Je moet je merk in de markt blijven zetten, telkens opnieuw. Kijk maar eens naar Coca-Cola, een van de bekendste merken ter wereld. Hun uitingen blijf je tegenkomen, op tv, in het straatbeeld en bij sportwedstrijden om maar eens wat te noemen.
Blijf je merk uitdragen in de juiste vorm, telkens opnieuw. Zowel online als offline.
Vertel je verhaal
Dat communiceren kun je doen door je verhaal te vertellen. Een goed verhaal blijft hangen, een goed verhaal wordt doorverteld. Vertel jouw verhaal in een filmpje op je website en deel het via sociale media. Je verhaal kan de reden zijn waarom je bent gaan fotograferen, bijvoorbeeld naar aanleiding van die prachtige ‘lucky shot’ die je van je moeder maakte toen je vijf was of het verhaal van je mooiste foto die je maakte na een nacht lang in de regen gestaan te hebben met je assistent. Vertel het verhaal met swung en eindig met een twist, dan blijft het langer hangen.
Je persoonlijke merk en sociale media
Jij bent je merk. Je bent het altijd. Als je klanten jou privé tegenkomen ben je in hun ogen nog steeds diezelfde fotograaf. Dat is in de offlinewereld maar ook in de onlinewereld. Denk dus goed na wat je met sociale media doet en vraag jezelf af met alles dat je op Facebook plaats of het in overeenstemming is met jouw merk. Pas goed op met visies (en grappen ) over politiek, religie en afkomst. Je klanten kunnen een totaal andere mening zijn toegedaan dan jij. Toon klasse, post altijd nette, respectvolle berichten. Zorg dat je regelmatig post en denk er aan dat je berichten voor 80% niet verkoopgericht zijn, maar creëer beleving door mooie foto’s te delen, je passie voor het vak en bijzondere of leuke momenten uit je werkdag.
Samenwerken
Het goede doel dat je steunt, de bedrijven waar je mee samenwerkt, de mensen waarmee je zakelijk een team vormt. Allemaal vertellen ze iets over jou en dus over jouw persoonlijke merk. Die samenwerking kun je in je communicatie uitlichten. Bedenk goed wat een bijdrage levert aan je merk en belicht alleen dat. Wat het goede doel betreft: Kies iets wat past bij jouw merk en dus bij jouw persoonlijkheid en ben hier ook oprecht. Gespeelde oprechtheid is funest.
Aanpassen
De markt verandert voortdurend en dus moet je je merk onderhouden en dat voortdurend aanpassen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Coca-Cola, dat het imago van een ongezonde frisdrank probeert af te schaffen met ColaLife, met groen etiket (groen wordt geassocieerd met gezondheid).
Zo is ook de visie op werk, privacy en opvoeding veranderd de laatste twintig jaar, maar ook de manier waarop de consument naar de fotograaf kijkt. Volg die ontwikkeling en beoordeel hoe jij vindt dat jouw merk daarop zou moeten reageren. Meebewegen of juist tegendraads je eigen weg gaan.
Werner Pellis geeft op 28 november een workshop ‘creëer je eigen merk’. Voor meer informatie klik hier.