Hebben advertenties in print nog zin?
‘Print is passé.’ Een uitspraak die je regelmatig voorbij hoort komen. Evenals: ‘Internet is het helemaal: de krant wordt niet meer gelezen, iedereen zit alleen nog maar op z’n mobiel’. Je zou denken dat adverteren in een krant of magazine geen zin meer heeft. Maar is dat ook zo? Stefan Schuyleman, verantwoordelijk voor Marketing en Ontwikkeling bij Happix, geeft antwoord op deze vraag.
“Adverteren in print heeft nog wel zin, al is de waarde wel aan het veranderen. Consumenten bewegen zich breed, daarmee bedoel ik: ze gebruiken zowel print als online media voor nieuws en vermaak. Print heeft hierdoor vaak minder bereik gekregen.”
“Of je er goed aan doet om voor print te kiezen, is afhankelijk van je doelgroep. Huis-aan-huisbladen worden nog steeds goed gelezen, zij het door een oudere lezersgroep. Hierin adverteren heeft zin als je bijvoorbeeld familieshoots wil aanprijzen. Wil je echter jongeren aanspreken, dan heeft het online adverteren veel meer zin.”
Ouderen versus jongeren
“In het algemeen geldt: ouderen lezen kranten, magazines en folders goed. Wanneer je je richt op die doelgroep, heeft adverteren in kranten en tijdschriften zeker nut. Wil je een jongere doelgroep aanspreken, richt je pijlen dan op een online strategie.” Daarvoor is het verstandig in kaart te brengen welke websites populair zijn bij jouw doelgroep. Een website over mode wordt bezocht door jongeren die wellicht ook geïnteresseerd zijn in een modeshoot. Een website over zwangerschap en kinderen biedt mogelijke klanten voor een baby/zwangerschapsschoot. Zo heb je de grootste kans om je doelgroep te bereiken.