terug

Retrospectief van Elliot Erwitt in Brussel

Na Parijs en lyon gaat de tentoonstelling gewijd aan fotograaf Elliott Erwitt ook van start op de Grote Markt van Brussel. De tentoonstelling is te zien van 7 juni 2024 tot 5 januari 2025.

© Elliot Erwitt, USA. New York City. 2000.

Groot succes

Na groot succes in Parijs (Musée Maillol) en Lyon (La Sucrière), met meer dan 300.000 enthousiaste bezoekers, gaat de Elliott Erwitt-tentoonstelling van start in Brussel. Ze wordt gepresenteerd aan de beroemde Grote Markt.

Het retrospectief omvat meer dan 215 foto’s van Elliott Erwitt: het betreft niet alleen het uitgebreidste overzicht van zijn oeuvre tot nog toe, maar ook het laatste dat tot stand kwam met medewerking van de fotograaf zelf, die eind 2023 overleed. In de tentoonstelling, het resultaat van een dialoog tussen Tempora en het agentschap Magnum Photos, wordt getracht licht te werpen op de vele facetten en de bepalende kenmerken van zijn oeuvre: humor, ironie gemengd met tederheid, niet-aflatende nieuwsgierigheid en nadruk op emoties – want die verkoos deze gecultiveerde man boven een droge, intellectuele benadering. Maar bovenal humanisme, dat in zijn oeuvre alomtegenwoordig is. Zoals hij het zelf zei: ‘Zeggen dat mijn foto’s menselijkheid uitstralen is het grootste compliment dat ik ooit mocht krijgen. Als mensen dankzij mijn foto’s al een bepaald perspectief op de wereld krijgen, dan wel dat ze serieuze dingen op een niet-serieuze manier kunnen zien.’ Het draait volgens hem om ‘het mens-zijn’, en wij volgen hem daarin.

© Elliot Erwitt, Frankrijk, Parijs. 1989. Eiffel tower 100th anniversary.

Zijn oeuvre ontvouwt zich over twee assen. Een eerste is het essentiële onderscheid dat hij maakte tussen zwart-wit en kleur: persoonlijke foto’s in zwart-wit, opdrachtwerk in kleur. ‘Ik gebruik geen kleur in mijn persoonlijke werk. Kleur is voor het professionele domein. Mijn leven is al ingewikkeld genoeg. Ik houd het bij zwart-wit. Dat volstaat.’

© Elliott Erwitt, USA. Berkeley, California. 1956.

Het mag dan een doelbewust onderscheid zijn, het blijft ook theoretisch. Want Erwitt combineerde het artistieke en het commerciële. Hij gaf zijn opdrachtwerk steevast een eigen draai mee, waardoor het een onmiskenbare artistieke kwaliteit heeft. De andere as is thematisch. Erwitt koos zelf de thema’s, waarvan we de indeling en de Engelse titels natuurlijk hebben aangehouden: Between the Sexes, Beaches, Abstraction, Dogs, Cities, Kids, Regarding Women, Museum Watching en Kolor.

Een meeslepende scenografie, grappige filmpjes en een uitgebreide audiogids met commentaar bij vijftig foto’s vormen de elementen van een zintuiglijke kennismaking met zijn oeuvre. Daartoe behoren ook de stemmen van twee acteurs met omgevingsgeluid. Eén stem verklankt wat de fotograaf ooit zelf zei of schreef.Met de andere geven we informatie mee over de omstandigheden waarin hij zijn foto’s nam. Behalve met zijn eigen blik moet de bezoeker het doen met de blik van Elliott Erwitt.

Met dit retrospectief krijgt het Brusselse publiek opnieuw een fototentoonstelling van internationaal niveau te zien.


Bekijk ook deze items