terug

De tips van TAP 2016

De tweede editie van Talks About Photography (TAP) vond gisteren plaats in theater De Kikker in Utrecht. Net als vorig jaar was het een dag vol met afwisselende sprekers die per persoon 15 minuten spreektijd kregen. Voor de een was dit lang genoeg, maar een aantal sprekers hadden we graag wat langer aan het woord gezien. Pf zet een aantal tips en opvallende dingen van deze dag voor je op een rij.

Xaviera Ringeling – Bloggen

Xaviera Ringeling nam de fotograaf bij de hand op het gebied van bloggen. “Middels een blog kunnen mensen je leren kennen zodat dat je er zelf persoonlijk bij bent. En daarbij is Google gek op verse content”, voerde ze als reden aan om te beginnen met bloggen.
“Het begint allemaal bij het kiezen van een onderwerp. Ga er niet vanuit wat je zelf graag wilt vertellen, maar wat de ander nodig heeft of graag wil horen. Ga daarbij uit van je doelgroep, weet wie dat is. Daarbij is het ook goed om niet alleen maar op je eigen blog te publiceren, maar ook elders. Let er dan goed op dat je onderwerp en invalshoek past bij het platform waarop je publiceert. Durf daarbij je kennis te delen. Hoe guller je bent met het delen van je kennis, hoe meer interesse mensen in je krijgen.”
Voor het daadwerkelijke schrijven zetten Ringeling een aantal tips op een rijtje:

  • Zorg voor een pakkende titel. Hij moet prikkelend zijn of er moet een vraag in staan.
  • Durf stelling in te nemen, laat je blog niet teveel kabbelen.
  • Schrijft een goed intro
  • Gebruik tussenkopjes (veel mensen lezen eerst tussenkopje voor ze echt gaan lezen)
  • Let op leesbaarheid en zet tussen iedere alinea een witregel
  • Plaats links naar ondersteunende informatie
  • Schrijf gestructureerd
  • Schrijf converserend, alsof je tegen je lezer praat
  • Plaats aan het einde een ‘call to action’
  • Voordat je gaat publiceren stel jezelf dan de vraag of je tekst aan minstens twee van de volgende criteria voldoet: entertaining, nieuws, prikkelend of verhelderend.
Alard de Witte. Foto: Joyce ter Weele
Alard de Witte. Foto: Joyce ter Weele

Allard de Witte – FAS

Een indrukwekkend project is het project van Allard de Witte. Hij houdt zich inmiddels al 7 jaar bezig met het volgen van kinderen van FAS (foetaal alcohol syndroom). Door het project van De Witte kregen kinderen met FAS voor het eerst een gezicht. “Ik had in het begin geen idee hoe ik het in beeld moest brengen. Ik volgde een jaar lang een jongetje. Het koste me veel tijd om het onderwerp te snappen en eigen te maken. In het begin ging ik foto’s bedenken. Hij had geen vriendjes, dus fotografeerde ik hem alleen bij het water. Later ging ik de kinderen veel meer fotograferen in hun dagelijkse doen. Maar ik koos er ook voor om portretten te maken. Juist dan kun je de fysieke kenmerken goed zien.”

De Witte heeft door de jaren heen het project rondom FAS kinderen op verschillende manieren naar buiten gebracht. Middels een boek, een expositie, via een website. “Op mijn website kun je kiezen voor de verhalen van de moeder, de kinderen of de professionals.” Hij maakte ook boeken voor verschillende doelgroepen; voor moeders, verloskundigen, professionals. “Maar ook een project speciaal voor de pleegzorg, juist omdat kinderen met FAS daar ook vaak terecht komen. Ik ging fondsen aanvragen. Zij stelden mij de vraag; wat doe je dan eigenlijk voor de kinderen zelf? Ik besloot een dagboekproject op te zetten. Ieder kind kreeg een maatje, een student van de SPH.”

“Door het maken van een boek kreeg mijn project media-aandacht. Eva Jinek en Umberto Tan besteedden er aandacht aan. Om exposure te krijgen moet je niet altijd geld voor je beelden willen vragen. Ze moeten eerst gezien worden.” De Witte laat heel duidelijk zien at je content goed kunt hergebruiken. Voor iedere beroepsgroep zette hij een andere campagne op; een combinatie van informeren en inspireren. Er kwam zelfs een e-learning over FAS.
Hij is nog lang niet klaar met zijn project. De Witte is van plan de kinderen nog 10 jaar te volgen. “Dan ben ik in taal 17 jaar bezig geweest met dit project”, besluit hij.

Armando Ello – Crowdfunding

Het boek Twijfelindo van Aramado Ello kwam tot stand door middel van Crowdfunding. Ello: “Crowdfunding is niet een manier om gratis geld binnen te halen. Het is gratis marketing.”
Ello raadt aan als je begint met crowdfunding om gebruik te maken van een bestaand platform. Bijvoorbeeld die van Voor de Kunst.

Vervolgens is het maken van een planning heel belangrijk. “Prik een datum wanneer je wilt lanceren. Hou er rekening mee dat je minimaal 30 dagen nodig hebt voor de voorbereiding. je moet content gaan maken die je tijdens de campagne in kunt zetten. Je moet ook de lengte van je campagne bepalen. Neem van mij aan dat een campagnetijd zenuwslopend is, kies daarom voor de duur van 30 daten, en niet meteen voor 45 of 60, dat hou je niet vol. Ik sliep in die tijd bijvoorbeeld maar 4 uur per nacht.”

Een erg goede tip was om je crowdfundingsactie een dag voor je echt lancering al te lanceren bij vrienden en familie. “Op het moment dat je dan echt gaat beginnen staat er al een bedrag, dat schept vertrouwen.”

Anais Lopez. Foto: Joyce ter Weele
Anais Lopez. Foto: Joyce ter Weele

Anais Lopez – Hoe kom je aan geld voor een project

Een inspirerend spreekster is Anais Lopez. Zij vertelde hoe je aan geld voor een eigen project kunt komen. ” De eerste vraag die je jezelf moet stellen is; voor wie is mijn verhaal interessant? dus wie is mijn doelgroep? Als je dat helder hebt weer je pas waar je je op kunt gaan richten.”

Daarna zette ze een aantal tips op een rij:

  • Denk na over publicaties. Wat voor verhalen kun je maken? Bij kranten en tijdschriften is de actualiteit belangrijk. Doe onderzoek.
  • Wat voor soort verhalen kun je maken
  • Maak je verhaal interessant voor bedrijven. Win vertrouwen en koppel je project aan media en fotofestivals, exposure is belangrijk voor bedrijven.
  • Vraag nooit een groot bedrag aan een iemand, maar bouw een community door aan veel mensen een klein bedrag te vragen. Dan heeft je project meteen een groter draagvlak
  • Denk vanuit de bedrijven. Wat kun jij voor ze betekenen. Denk daarbij aan wat jij nodig hebt. Een voorbeeld van Lopez: “Bij een van mijn projecten heb ik Heineken gevraagd om een auto en een gids voor mij te bekostigen. Het project vond plaats in een land waar zij een fabriek hadden staan. In ruil daarvoor kregen zij twee dagen van mijn tijd. Hierdoor hoef je niet de ziel van je project te verkopen.” Je hoeft niet altijd geld te krijgen, ruilen kan ook heel goed werken.
  • Wil je een boek maken: ga crowdfunden. Dan kun je meteen inschatten of het werk en je project goed is.
  • Verzamel visitekaartjes, bouw een netwerk.
  • Deel kennis, ga samenwerken en ruilen.
  • Zoek naar nieuw publiek
  • Durf groot te denken
  • Blijf continue aan je persoonlijke netwerk bouwen.

Bas van Beek – Hollandse Hoogte

Bas van Beek van de Hollandse Hoogte hield een betoog over de tarieven van vroeger en nu. Daar kwam natuurlijk in naar voren dat de tarieven vroeger veel hoger lagen. “Maar nu kun je je beeld op veel meer plaatsen kwijt. Er wordt enorm veel gezocht in beeldbanken. We verdienen nu misschien nog niet aan internet, maar ik weet zeker dat dat komt.”

Van Beek gaf de fotografen een tip mee. “Denk eens aan beeldbankfotografie. Daar wordt eigenlijk niet meer nagedacht, maar daar valt wel veel geld mee te verdienen. Een fotograaf is in staat om een onderwerp om te zetten naar beeld. Beelden die redacties nodig hebben. Neem de foto van een cornervlag, die heeft vorig jaar enorm veel opgebracht bij de agressie rondom het amateurvoetbal. Maar denk ook eens aan Blendle. Als fotograaf heb je niet perse meer een uitgever nodig om je beeldverhaal te laten zien. Dat kun je ook zelf via Blendle. Je verdient dan niet ineens een groot bedrag, maar als 10.000 mensen voor 0,10 cent naar jou beeldverhaal kijken heb je ook 1000 euro verdient. Je  moet denken in de nieuwe mogelijkheden.”

Als laatste drukt Van Beek de fotografen op het hart dat ze op moeten letten welke rechten ze wel en niet afstaan. “Bij ons blijven de rechten altijd bij de fotograaf.”

Ronald Smets. Foto; Joyce ter Weele
Ronald Smets. Foto; Joyce ter Weele

Ronald Smets – Ontwikkelingen in de kunstmarkt

“Bij de laatste opening van een expositie binnen onze galerie waren maar 6 bezoekers aanwezig. We zijn dan niet teleurgesteld, want zo gaat dat tegenwoordig. Mensen komen neit meer naar een galerie om dingen te bekijken. Ze zijn gewend dat ze met internet op hun weken bediend worden”, begint Ronald Smets. “Er is iets aan de hand in onze wereld. 80 procent van de galleries doet iets anders om geld binnen te halen. We zien wel dat er een stijgende lijn zit in de fotografie. Wat wel wel gaan doen is het middensegment laten verdwijnen. Je houdt dan alleen het hoge en het lage segment over. De helft van onze klanten hebben we nooit gezien, dat zijn buitenlanders die via het internet kopen.”

Smets zit vol ideeën. Hij voelt wel voor een soort streaming voor bij mensen aan de muur. “In het begin waren de artiesten ook tegen Spotify, dat zou de muziek kapot maken. Dat is ook niet gebeurd. Als mensen in de woonkamer nou een apart scherm ophangen waarop je continue beelden kunt laten zien die geschikt zijn. Ik denk dat mensen dan ook anders tegen fotografie aan gaan kijken. Ik heb wel 25 fotografen bereid gevonden hieraan mee te werken, maar tot nu toe kan ik het nog nergens van de grond krijgen. Maar toch blijf ik erin geloven.”

 


Bekijk ook deze items