Awoiska van der Molen te zien in foam
Blanco
Foam luidt het nieuwe jaar in met Blanco, de eerste grote museale solo tentoonstelling van Awoiska van der Molen (Groningen, 1972), die haar monochrome landschapsfotografie toont waar ze vanaf 2009 aan heeft gewerkt. Het werk van Van der Molen, dat al in 2007 in Foam 3h te zien was, oogstte afgelopen zomer veel lof op Unseen Photo Fair, waar ze nieuw werk presenteerde. Foam toont een ruime selectie van haar met de hand vervaardigde zilvergelatinedrukken, veelal op groot formaat.
De tentoonstelling Blanco laat het resultaat zien van lange periodes van isolement waarin Awoiska van der Molen zich alleen beweegt door een afgelegen natuurlijke wereld. Ver verwijderd van de voortrazende maatschappij neemt zij de tijd om het landschap op een andere manier te ervaren, voorbij de eerste aanblik. Zij verplaatst zich langzaam, keert herhaaldelijk terug en maakt zich deze onbekende plekken eigen. Zo probeert zij door te dringen tot het wezen van de afgezonderde wereld waarin zij fotografeert. Dit trage en solitaire werkproces zet zich voort in de donkere kamer. De vaak diepzwarte barietprints van Van der Molen tonen mysterieuze contrasten tussen duisternis en licht. Noties van tijd, dag en nacht, lijken niet te bestaan. Waar de huidige 24-uursmaatschappij wordt bepaald door snelheid en voortdurende communicatie, kiest Awoiska van der Molen voor verstilling en het ambacht van analoge fotografie.
In 2007 was Awoiska van der Molen’s werk te zien in Foam 3h, destijds met de zwart-wit serie Maintained Ground, van verlaten plekken in en rondom de stad. Haar werk toont zich altijd mysterieus, verstild en verstoken van mensen. Van der Molen studeerde onder meer architectuur en fotografie aan de Academie Minerva Beeldende Kunst en Vormgeving in Groningen. Ze publiceerde haar eerste fotoboek ‘Sequester’ in september 2014. Het werd genomineerd voor de Paris Photo / Aperture First Book Prize en won de Silver Medal bij ’the Most Beautiful Books of the world’ in Leipzig. Awoiska van der Molen wordt vertegenwoor digd door Kristof de Clercq Gallery in Gent (BE) en Purdy Hicks Gallery, Londen (UK).
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Gieskes-Strijbis Fonds.