Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /var/www/clients/client3/web158/web/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/generators/schema/article.php on line 52
terug

Spetterende actiefoto’s plus kijkje achter de schermen

Foto Thomas Morel
Foto Thomas Morel

Binnen de fotografie wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een combinatie van technieken. Foto en film worden gebruikt om elkaar te versterken. Thomas Morel, een Nederlandse fotograaf die in Noorwegen woont, ging op verzoek van Hasselblad en DJI aan de slag met een Hasselblad camera en een drone. In zijn foto’s spettert de actie het scherm af, in de film geeft hij een kijkje achter de schermen.

Met welke opdracht van Hasselblad en DJI ben je aan de slag gegaan?

“Eind 2015 zijn Hasselblad en DJI een samenwerking aangegaan. Bij dit project waren ze op zoek naar een fotograaf die in één project zowel de Hasselblad als DJI technologie zou kunnen tonen. DJI en Hasselblad zijn overigens (voorlopig in ieder geval) geen concrete technische samenwerking aangegaan. Er bestaan voor zover ik weet dus nog geen vliegende Hasselblads of drones met Hasselblad sensor.”

“Ik kreeg de vraag om een project aan te gaan waarin ik mijn typische fotografische werk laat zien en tegelijkertijd met de Inspire 1 Pro van DJI de context van de foto’s toon.”

Kun je kort beschrijven wat je hebt gefilmd en gefotografeerd?

“Ik kreeg volledig de vrijheid om mijn draai aan het project te geven. Het leek me daarom niet meer dan logisch om een project in de Noorse natuur te schieten. Ik bedacht een situatie waarin een kajakker vanaf boven op de berg door de sneeuw naar beneden het dal in ‘kajakt’. Eerst door de sneeuw, dan de rivier in, en uiteindelijk zou de kajakker via de Nærøyfjord in zee uitkomen. Door tijdgebrek moesten we jammer genoeg het Nærøyfjord laten zitten, daarom zijn we in de rivier geëindigd.”

“Tijdens deze ‘wicked ride’ wilde ik drie momenten creëren waarop ik foto’s zou maken. Dit waren: een shot van de kajakker in poedersneeuw; een shot van de kajakker in een waterval-drop; en een shot van de kajakker onder water na een landing van een 5 meter hoge waterval.

“Het laatste shot had ik al eerder geschoten. Door de temperatuur in het water (rond 1 graad) was er veel ijs. Het was onveilig om de kajakker van zo’n grote hoogte te laten vallen met het risico dat deze op het ijs terecht zou komen.”

Foto Thomas Morel
Foto Thomas Morel

Het was de eerste keer dat je een project hebt gedaan met een drone. Was dat lastig om onder de knie te krijgen? Beviel het?

“Het was inderdaad de eerste keer, ik had van tevoren zelfs nog nooit een drone gezien. In het begin was het even aftasten. Ik heb eerst een tijd rond mijn huis gevlogen om het in m’n vingers te krijgen. Ik houd erg van dit soort uitdagingen, om iets in mijn handen krijgen dat enorme mogelijkheden biedt, maar wat ik nog niet kan. Het belangrijkste is een visie. Voor mij een hele duidelijke: doorgaan totdat het resultaat is zoals ik me had voorgesteld.”

“De drone is erg intuïtief om te gebruiken, en dus vrij makkelijk te besturen. Het helpt ook dat ik veel GTA San Andreas heb gespeeld op m’n telefoon; de Apache helikopter in het spel heeft vrijwel dezelfde besturing,” glimlacht Morel.

Was het lastig om beide technieken tegelijk/door elkaar te gebruiken?

“Het vergt veel meer planwerk, om zowel te filmen als fotograferen. Video is sowieso iets heel anders dan mijn fotografische werk, omdat ik vaak de momenten compleet uit te context haal. Daardoor zie je niet wat er net vóór en na het shot gebeurd. Dit biedt mij de mogelijkheid om grenzen te verleggen. Met video is dat precies het tegenovergestelde. Het verhaal moet kloppen, het kunnen niet alleen maar ‘pretty shots’ zijn, het moet een verhaal zijn dat je meeneemt in de gebeurtenissen. Het helpt enorm om van tevoren de muziek klaar te hebben en het verhaal helemaal uit te schrijven met een bijbehorende shotlist. Zo kon ik simpelweg afstrepen wat ik al had en wat ik nog nodig had. Het allerbelangrijkste in dit soort creatieve processen is een goede samenwerking met modellen en assistenten. In dit geval Kayak Voss. Ontzettend geëngageerde jongens die er vol voor gingen, en ook mee hebben geholpen met vliegen en filmen. Zo’n project valt of staat op een goede en plezierige samenwerking. We hebben nogal wat afgelachen tijdens het filmen.”

Een beeld van het nabewerken
Een beeld van het nabewerken

Ga je dit vaker doen, gebruik maken van een combinatie van deze technieken?

“Dat ga ik zeker vaker doen. Ik ben sinds kort officieel Hasselblad ambassadeur, en DJI heeft ook al gevraagd om meer content. Voor mij is dit een perfecte symbiose die me de ruimte geeft om me volledig op mijn creativiteit te storten.”

Kun je tot slot vertellen welke camera en objectieven je hebt gebruikt?

“De camera en objectieven die zijn gebruikt zijn Hasselblad H5D-60 met 28mmHC lens en Nauticam onderwater behuizing. De drone was de DJI Inspire 1 Pro met X5 gimbal en 2 controls. De belichting is Broncolor met diverse reflectoren.” Meer informatie: www.thomasmorelphotography.com. De film is hier te bewonderen.


Bekijk ook deze items