terug

‘Neem fotowedstrijden serieus’

Foto Eugene van Hoof
Foto Eugene van Hoof

Fotowedstrijden. De ene fotograaf grijpt iedere kans aan om mee te doen, terwijl het de ander nauwelijks interesseert. En waar de ene fotograaf er voor gaat zitten, zich verdiept in mogelijke thema’s en soms zelfs nieuw werk schiet voor de wedstrijd, vist de ander wat foto’s uit archief en stuurt deze in. “Niet doen,” zo luidt de tip van fotograaf Eugene van Hoof. “Neem fotowedstrijden serieus. Het gaat niet alleen om het winnen van een award, het levert ook aandacht op. Daarnaast geeft het een boost. Het is een teken dat je op de goede weg zit.”

Van Hoof won onlangs de Zilver Award bij de MPN Awards en eindigde daarmee achter Stefan Schipper, die het goud op zijn naam schreef. “Op zich komt het winnen van een award altijd als een verassing. Het zijn toch allemaal professionals, die hun mooiste foto’s hebben ingestuurd. Wel is het zo dat mijn foto’s regelmatig opvallen tussen andere foto’s. Toen ik 20 jaar geleden mijn eerste prijs won, vond ik dat een stuk spannender. Al is het winnen van een dergelijke prijs toch enorme waardering. Een teken dat je goed bezig bent.”

Voor de MPN Awards mogen fotografen drie beelden selecteren. “De foto’s die ik heb uitgekozen zijn net even wat anders dan de foto’s die we dagelijks maken. Samen met Ad Vereijken (die een eervolle vermelding kreeg bij de MPN Awards, red.) heb ik een fotostudio, Foto ID. Ik maak onder andere portretten voor particulieren en bedrijven. Het eerste beeld dat ik heb uitgekozen is een foto van een vriendinnetje van mijn dochter. Ze is Nederlands Kampioen geworden bij het fietsen. Ik had een leuk idee voor een foto en heb haar uitgenodigd in de studio. Het is een soort actie-fashionfoto geworden.”

Foto Eugene van Hoof
Foto Eugene van Hoof

“Het tweede beeld toont een stelletje. Ze waren helemaal hotel-de-botel en kwamen de studio in voor een shoot. Ik wilde net even een wat spannender beeld maken. Gelukkig stonden ze daar voor open. En het laatste beeld heb ik in Berlijn gemaakt. We hebben daar een fashion shoot gedaan. Dat leverde mooie beelden op, waar ik trots op ben. Ik had van deze serie nog geen foto’s gebruikt. Vandaar dat ik ‘m heb toegevoegd.”

Van Hoof werkt samen met fotograaf Ad Vereijken in één bedrijf. Hoe verloopt de samenwerking? “Ad en ik werken samen sinds 1991. In dat jaar kwam ik in dienst bij een fotostudio. Een jaar later heb ik de studio overgenomen. Alles wat ik wist heb ik Ad geleerd. Daarna heeft Ad mij dingen geleerd. In 1997 was de fotografie booming business. De sky was the limit. We zijn toen begonnen met een fotohandel, naast de studio. Dat werd vanaf 2004 minder, al bleef de fotografie op een hoog niveau. Vanaf 2008 werd de fotografie ook minder. We hebben ons door de crisis heen geworsteld. Op een gegeven moment zijn we gestopt met de fotohandel. 2014 was het zwaarste jaar voor ons. Veel collega’s zijn toen gestopt, bedrijven omgevallen. Onze samenwerking heeft ons er doorheen geholpen. Ik denk dat het onze kracht is. Samen werken en samen zoeken naar oplossingen. We vullen elkaar goed aan, hebben aan een half woord genoeg. Die samenwerking wordt door andere fotografen weleens met argusogen bekeken.”

“Vanaf 2015 gaat het langzaam aan weer beter,” vertelt Van Hoof. “Aan het einde van vorig jaar nam het aantal opdrachten weer toe. De boterhammen zijn nog steeds niet heel dik belegd, maar het gaat wel de goede kant op.”

Foto Eugene van Hoof
Foto Eugene van Hoof

Het winnen van een award helpt daarbij, vindt Van Hoof. “Het levert toch aandacht op van lokale media. We hebben in de krant gestaan, waren te zien op de lokale tv zender. Bovendien geeft het winnen van een prijs een boost. Het is voor mij een signaal om door te pakken, om te knallen. Ik hoor vaak van andere fotografen dat ze wedstrijden niet serieus nemen. Maar deelname aan wedstrijden is goed voor jezelf. Neem het daarom serieus. Ga voor een wedstrijd niet zomaar wat foto’s opdiepen uit het archief, maar ga er voor zitten. Ik zit zelf regelmatig in een jury. Foto’s die uit het archief zijn geplukt, vallen niet op. Daar ga je niet mee winnen. Stel je hebt een wedstrijd met als thema ‘Karakter’. Ga dan op zoek. Wat betekent dat eigenlijk, karakter. En denk dan na over welke foto’s daar bij horen. Denk niet, goh, ik heb laatst een oude man gefotografeerd, die kan er wel bij. Ook al is het nog zo’n goede foto, die zal er niet uitspringen. Dus, als je meedoet, besteedt er dan ook aandacht aan!” Meer informatie: www.fotoid.nl.


Bekijk ook dit item