Het vinden van foto’s
De informatie op basis waarvan je foto’s terug kunt vinden in je eigen verzameling, of waarmee mensen foto’s zoeken in verzamelingen, databases en stockbureau archieven moet je voor een deel zelf toevoegen. Er zijn inmiddels technieken waarmee het toevoegen van informatie door computerprogramma’s kan worden gedaan, daarnaast is er allerlei informatie die de camera zelf in de bestanden stopt, de EXIF, waarin met name de technische informatie over de instellingen van camera en objectief wordt bewaard.
Portretten
Het door de computer herkennen van mensen op foto’s is een techniek die, zeker als het goed zou werken, erg veel tijd zou uitsparen, je maakt een foto waarop wat bekende mensen staan, en de namen op grond waarvan de foto gevonden kan worden worden helemaal vanzelf toegevoegd, dat zou echt handig zijn. Zover is het nog niet helemaal bij de software die we als gewone mensen hebben, maar het begint wel te komen. De Apple software heeft al jaren de optie om gezichten te herkennen waaraan je dan zelf namen kunt hangen, na een poosje krijg je ook suggesties bij nieuw gevonden gezichten. In de jongste versie van Adobe Lightroom is deze techniek ook ingebouwd. Wanneer je het programma een hele bibliotheek door laat spitten op gezichten is dat een langdurige kwestie. Op een iMac duurde het ongeveer 36 uur voordat de 50.000 foto’s doorzocht waren, met zo’n 12.000 gezichten als resultaat. ga je dan namen toevoegen, dan komen de suggesties bij andere gevonden gezichten vanzelf, ze kloppen in een deel van de gevallen, maar de herkenning van iets als gezicht is sterker dan de herkenning van bepaalde personen. Op een snellere computer koste hetzelfde proces 8 uur, maar gelukkig kun je ook per deel van je verzameling of per foto laten zoeken. Zelfs het zelf aanwijzen van gezichten en er een naam aan toekennen hoort tot de mogelijkheden. De namen worden als een speciaal soort trefwoord aan je foto’s toegevoegd waardoor je de optie krijgt om bij export die nam,en uit je foto’s weg te laten, als het bijvoorbeeld prive-informatie is. Ik denk dat het voor fotografen die vaak dezelfde mensen fotograferen, sporters in een team, politici, een systeem is dat wel zal gaan werken en dan tijd gaat schelen.
Flickr
De foto-deel website Flickr heeft ook techniek toegevoegd voor het automatisch herkennen van afbeeldingen. Je kunt je tijdlijn omschakelen van datumweergave naar ‘magic-view’. Doe je dat, dan blijken je foto’s te worden ingedeeld in een serie onderwerpen, dieren, landschap, mensen steden, architectuur. Die indeling is gemaakt op basis van beeldherkenning.
En dan heeft de website shutterdial weer een ander zoeksysteem toegevoegd: het systeem zoekt in de database van Flickr, je krijgt de keuze uit een woord om op te zoeken, en kan vervolgens brandpuntsafstand, diafragma en sluitertijd kiezen, waarna je een reeks foto’s krijgt te zien die aan die zoekopdracht voldoen. Een beetje nadenken maakt het mogelijk om avondfoto’s te vinden, of vage watervallen door de combinatie van landschap en lange sluitertijden. Het aardige van het systeem is dat het een heel andere manier van zoeken is, waardoor je weer andere foto’s ziet. En er wordt gebruik gemaakt van automatisch toegevoegde informatie, de EXIF is de basis voor het meeste zoekwerk, daarnaast de trefwoorden van de gebruikers. Of de informatie uit de magic view van Flickr zelf al wordt gebruikt is niet duidelijk. Ik denk dat het voor fotobureaus een goed idee zou zijn om dit soort vernieuwende zoekopties toe te voegen aan hun systeem, het zal hooguit wat moeite kosten om klanten uit te leggen hoe het werkt en wat de zin ervan is.
GPS
Als laatste is er de GPS die je de plek op de wereldkaart geeft waar de foto’s gemaakt zijn. Heb je die niet dan kun je in Lightroom de foto’s ook zelf op de kaart slepen, de GPS coördinaten worden dan toegevoegd, en via Google ook de informatie over land, provincie, stad en plek. Ook een site als Flickr gebruikt die informatie, je kunt zien dat foto’s die op bekende plekken zijn gemaakt, vaker worden bekeken dan foto’s die op onduidelijke weinig populaire plekken zijn gemaakt.