Eerste DOC*WERK werkbeurzen geselecteerd
Een vierkoppige jury heeft de winnaars van de allereerste DOC*WERK werkbeurzen gekozen. Magnumfotografe Bieke Depoorter (1986), duo Vesna Faassen (1986) & Lucas Verdijk (1984) en student Tomas Bachot (1989) krijgen elk een werkbeurs van €2500.
DOC*WERK is een nieuw initiatief van zes partners: FotoMuseum provincie Antwerpen, Centrum voor Beeldexpressie, deBuren, SOFAM, Fonds Patrick De Spiegelaere en fotograaf Carl Uytterhaegen. Directeur van het FoMu Elviera Velghe licht het project toe: “Elk jaar ondersteunt DOC*WERK documentaire fotografen door middel van werkbeurzen. Dit jaar zijn de jongeren (-30 jaar) aan de beurt, volgend jaar maakt de leeftijdsbeperking plaats voor een thematische invulling. In 2016 schuiven we het thema ‘Noord-Zuid’ naar voor. Wie al fotografische plannen in die richting heeft, volgt best nauwgezet de inzendingsdata voor DOC*WERK 2016.”
De jury
– Jean-Marc Bodson, documentaire fotograaf en fotocriticus bij La Libre Belgique
– Pascal Verbeken, schrijver, journalist en documentairemaker
– Anne-Françoise Lesuisse, artistiek directeur bij Chiroux / BIP
– Joachim Naudts, curator FotoMuseum, editor EXTRA en .tiff.
DOC*WERK ontving zeer diverse portfolio’s van jong aanstormend talent binnen de documentaire fotografie. Na beraad koos de jury unaniem voor het werk van Depoorter, Faassen & Verdijk en Bachot.
Bieke Depoorter: In Between
Sinds het uitbreken van de Egyptische revolutie in 2011, verbleef Bieke Depoorter op verschillende sleutelmomenten in het land. Ver weg van de politiek en media tracht ze met haar fotografisch werk de realiteit te vangen, zowel in de stad als op het platteland. De nacht brengt ze door bij mensen die ze toevallig ontmoet en die haar net genoeg vertrouwen om haar binnen te laten in hun leven. De intimiteit van de gezinnen en het vastleggen van deze momenten binnenshuis, staan ver weg van het beeld dat de media dagelijks geven over de Egyptische revolutie. Daardoor zijn ze ook noodzakelijk.
De fotografe plant om nog verschillende keren terug naar Egypte te reizen en zowel kleine, onbekende plaatsen als grote, bekende steden te bezoeken. Zo zal ze op de verjaardag van de revolutie weer in Egypte verblijven.
Pascal Verbeken spreekt lovend over Depoorters werk: “Uit het project spreekt een forse ambitie en een grote adem die Patrick De Spiegelaere (met wie ik heb samengewerkt) zeer zou bevallen. En dan is er natuurlijk de kwaliteit van de back catalogue met vaak een weidse reportageblik gekoppeld aan een intimistische, soms claustrofobische, tegelijk bevreemdende en vervreemdende sfeer. Een vrij unieke handtekening.”
Het werk van Bieke Depoorter verscheen al in Time Magazine, De Standaard, Le Monde en Newsweek. Ze is sinds haar 27ste lid van het befaamde fotoagentschap Magnum. In Between is een project dat nog enige tijd loopt, Depoorter wil het eindresultaat in 2016 in boekvorm publiceren.
Vesna Faassen & Lukas Verdijk: Tentoonstelling van een boom
Met FROM DEEP UMBER TO FLORAL WHITE startten Vesna Faassen & Lukas Verdijk een project dat via fotografie, video en performances in de publieke ruimte focust op de multiculturele samenleving en haar veranderlijke karakter. Tentoonstelling van een boom, is een nieuw werk binnen dit project. In Park Spoor Noord graven vrijwilligers een boom uit en dragen die tijdens een tocht door de stad naar het Middelheimmuseum waar ze de boom opnieuw planten als levende sculptuur. Noem het een ‘poëtisch protest’, dat verschillende wijken van Noord tot Zuid met elkaar verbindt.
Jean-Marc Bodson staaft de keuze: “Niet enkel door de ontmoetingen voor de voorbereidingen van de tocht, maar ook door de video die het verhaal begeleidt, is de centrale idee van Tentoonstelling van een boom om migranten zichtbaarheid en zo ook waardigheid te geven. De jury werd geraakt door het humane aspect van het project. Ook opmerkelijk is de poëtische inspiratie van de artiesten, die hen vorig jaar ook al tot laureaten voor .tiff maakte.”
Faassen & Verdijk studeren dit jaar af aan de Academie van Antwerpen als Masters in de fotografie. Ze werden voordien reeds geselecteerd voor het tijdschrift .tiff van het FoMu, waarin hun werk gepubliceerd werd.
Tomas Bachot
Toen Tomas Bachot in contact kwam met een Roemeense jongen die hem vertelde over de situatie in zijn thuisland, besloot hij zelf naar Roemenië te trekken. Sinds de sluiting van de laatste goudmijn in 2006 probeerden multinationals desondanks de mijnen te heropenen, met burgerprotesten tot gevolg. De verschillende actoren in dit verhaal geven het project volgens Thomas Bachot een belangrijke documentaire waarde. Bachot zal verschillende keren opnieuw naar Roemenië trekken: hij hoopt niet alleen een eclectisch overzicht van de regio te krijgen, maar wil ook onderzoeken welke rol de fotograaf in zo’n project vervult.
Anne-Françoise Lesuisse: “De kwaliteit van Bachots werk is drieledig. In eerste instantie tracht het een licht te werpen op een maatschappelijk probleem in Roemenië dat doorgetrokken kan worden naar een globale problematiek op politiek, sociologisch en financieel vlak. In die zin stort Bachot zich op een project dat doet nadenken over de essentie van de positie van documentaire fotografie. Ten tweede ontrafelt de manier waarop Bachot dit onderwerp opvat, de nood om fotografie te confronteren met het werkelijke, en met zijn eigen, menselijke persoonlijkheid en karakter. Zo is zijn werk ook een zoektocht naar een eigen fotografische stijl, personaliteit en relevantie. Tot slot zijn de eerste foto’s die hij maakte veelbelovend en onthullen ze een talent dat de jury wil aanmoedigen.”
Bachot studeert volgend jaar af als Master in de Fotografie aan het KASK in Gent.