terug

De ‘bijbel’ van de DJ- en dance-industrie

Blasterjaxx Foto Anthony Donner
Blasterjaxx Foto Anthony Donner

Met het boek ‘Dutch DJs’ verwezenlijkt fotograaf en journalist Anthony Donner zijn droom. Hij geeft een inkijkje in de wereld van de Nederlandse DJ- en danceindustrie waarbinnen tweehonderd DJ/producers actief zijn uit meer dan veertig dance-stromingen. Daaromheen zit nog een grote laag van honderd dance industry professionals die werken in de dance-industrie: zoals bookers, managers, labels en publishers. Makkelijk was het niet – het bleek een hell of a job om door zich door de managementlaag heen te werken – maar dankzij zijn vastberadenheid is het boek nu daar. Een luxe vormgegeven hardcover koffietafelboek van 3,1 kilo zwaar en 454 pagina’s dik. Met recht het grootste en meest complete boek over de Nederlandse DJ- en dance-industrie.

“Het boek moest er komen,” vertelt Donner, “omdat ik het voor me zag. Ik wilde een compleet overzicht maken van de Nederlandse DJ- en dance-industrie. De media belicht vaak alleen de populaire DJ/producers. Ik wilde ook de minder populaire een podium bieden, evenals minder bekende dance-stromingen.”

“Bovendien wilde ik niet alleen de DJ/producers laten zien, maar ook de ‘achterkant’ in beeld brengen, alle professionals die rond de DJ/producers werken. Naast de tweehonderd foto’s van en interviews met DJ/producers staan in het boek ook daarom ook honderd foto’s met interviews van de mensen die achter de schermen met hen samenwerken.”

Miss Melera Foto Anthony Donner
Miss Melera Foto Anthony Donner

Naast informeren en enthousiasmeren wil Donner met zijn boek mensen inspireren. Bijvoorbeeld wat betreft het waarmaken van dromen. “De DJ/producers in het boek zijn heel verschillend. Toch hebben ze één ding gemeen: ze hebben van iets wat ze cool vinden hun vak kunnen maken.”

Lijdensweg

Zo kan Donner met het uitgeven van zijn boek een voorbeeld zijn voor andere fotografen en journalisten. Al komt zijn droom niet zonder slag of stoot tot stand. “Het was een lijdensweg,” aldus Donner. “Het maken van een boek voor een niet zo bekende fotograaf en journalist is niet makkelijk. Het is niet zo dat uitgeverijen naar me toe zijn gekomen met de vraag of we samen een boek zullen maken. Ik moest het wat dat betreft alleen doen.”

Eddy de Qlerq - Foto Anthony Donner
Eddy de Qlerq – Foto Anthony Donner

Ook het overtuigen van de DJ/producers en vooral hun management om mee te doen aan het boek, vergde een lange adem. “Het maken van dit boek heeft me drie jaar gekost. In die tijd heb ik duizenden mailtjes gestuurd, ontelbaar veel telefoontjes gepleegd en met de auto heb ik meer dan 80 duizend kilometer afgelegd. Mijn idee was namelijk om alle DJ/producers thuis of in hun studio te fotograferen en te interviewen, op een unieke, ludieke manier. Ik wilde geen doorsnee portretfoto’s. Dat zou het beste bij hen thuis of op hun werkplek kunnen, want mensen zijn over het algemeen dan wat losser. Fotograferen in hun studio’s bracht echter weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Het zijn vaak kleine ruimtes, met dezelfde opstelling qua apparatuur. Het was een uitdaging om elke keer met een goed idee te komen. Elke foto moest er natuurlijk anders eruit zien dan degene die ik al gemaakt had. Ik heb voornamelijk met de Canon EF 16-35mm 2.8  gewerkt en de mobiele flitser van Quantum. Werken met grotere flitskoppen zou het fotograferen veel moeilijker maken in deze kleine ruimtes.”

Dash - Berlin Foto Anthony Donnet
Dash – Berlin Foto Anthony Donnet

Met sommige DJ/producers is het makkelijk een afspraak te maken. Bij anderen vergt het soms jaren. “De gemiddelde tijd om een afspraak te regelen met een DJ/producer was een week. Ik begon met een mailtje, dan stuur ik nog een mailtje, een aantal telefoontjes, enzovoorts. Soms kreeg ik pas na tien mailtjes een reactie terug.. De populaire DJ/producers hebben het natuurlijk heel druk, dus wat dat betreft is het lastig afspraken maken. Toen ik begon met het boek was ik een nobody, ze kenden me helemaal niet. Dan is het lastig om op basis van een idee – ik had immers niets tastbaars – mensen te overtuigen. Ik heb die drie jaar volop gelobbyd, ben ook naar veel netwerkborrels geweest. Na het uitgeven van het boek is de lobby weer begonnen, om het Dutch DJs boek in de media te krijgen.”

Lijken

De zakelijke kant van de dance-industrie is niet altijd zo leuk. “Het draait niet altijd om het talent, creativiteit of de inhoud, maar om de belangen en het financieel aspect.. Al is zakelijk niet per definitie kwalijk, zolang het maar niet ten koste gaat van de creativiteit en inhoud.”Wat dat betreft is de dancewereld te vergelijken met de mode-industrie, vindt Donner. “Soms is het niet zo’n leuke industrie. Sommige mensen gaan over lijken.”

Noisia Foto Anthony Donner
Noisia Foto Anthony Donner

Het boek Dutch DJs kost 59,95 euro en is te verkrijgen via www.dutchdjs.nl. Tijdens Amsterdam Dance Event (19-23 oktober) is een selectie van de foto’s te zien in de A’DAM Toren aan het IJ.

 

Wil jij ook graag een eigen boek maken, en weet je niet waar te beginnen. Misschien is onze workshop ‘Het uitgeven van je eigen boek’  dan iets voor jou. Klik hier voor meer informatie.


Bekijk ook dit item