terug

Zomertentoonstelling Spotlight opent in Museum Hilversum

Expositie over televisiehelden verbindt Sacha de Boer, Paul Huf, Govert de Roos en William Rutten. De zomertentoonstelling Spotlight toont kunstfoto’s gerelateerd aan televisiegezichten. Sacha de Boer, Paul Huf (1924 – 2002), Govert de Roos en William Rutten laten met artistieke foto’s de ontwikkeling van de fotografie in relatie tot de televisiecultuur zien. De tentoonstelling in Museum Hilversum wordt op 7 juli in aanwezigheid van de fotografen geopend en is tot en met 30 augustus te zien.

 

Govert de RoosSpotlight belicht niet alleen de betekenis van de televisie als massamedium, maar plaatst ook baanbrekende persoonlijkheden (opnieuw) in de schijnwerpers. ‘De aanleiding voor de tentoonstelling is het 100 jarig bestaan van Hilversum als Mediastad’, aldus museumdirecteur Stef van Breugel. ‘De televisie heeft vanaf het allereerste begin portretten van coryfeeën en tv-persoonlijkheden gebruikt om programma´s te promoten. Deze tentoonstelling benadrukt het kunstzinnige in deze fotografie van televisiehelden van toen en nu. Daarnaast borrelen gegarandeerd fragmenten uit de rijke geschiedenis van ons collectief beeldgeheugen op.’

 

Paul Huf – SonjaBarend -MAI

Glamour fotograaf
Foto’s van de meest beroemde Nederlandse portretfotograaf Paul Huf (1924-2001) maken deel uit van de tentoonstelling. Huf begon zijn carrière tijdens de oorlogsjaren bij Vorstelman in Hilversum en werkte later vanuit Amsterdam. Hij staat onder meer bekend om de glamourachtige manier waarop hij mensen portretteerde. Van hem zijn onder andere de artistieke beelden van Sonja Barend en Willem Duys te zien.

Mies Bouwman, foto: Sacha de Boer

Sacha de Boer reist als fotograaf de wereld rond, maar in eigen land fotografeert zij ook, bijvoorbeeld de tientallen BN-ers die het illustere radioprogramma Met het Oog op Morgen hebben gepresenteerd, onder wie Eva Jinek, Mies Bouwman, Koos Postema en Ivo Niehe. Niet alleen deze beelden zijn in Spotlight te zien, maar ook haar serie B.A.C.K./The Other Side of the Moon. Op het eerste gezicht een klassieke portretserie, maar met één groot verschil: de bekende televisiepersoonlijkheden tonen alleen hun achterhoofd. En zijn dan opvallend genoeg nog steeds herkenbaar.

William Rutten

Kracht en kwetsbaar
Govert de Roos 
is een van de beste en bekendste fotografen van Nederland. Al op 15-jarige leeftijd wist hij door te dringen tot de hairpeace-bedpeace actie van John Lennon en Yoko Ono. Hij ontwikkelde een talent om krachtige beelden te maken van coryfeeën; de iconische foto’s van bijvoorbeeld Andre van Duin, Jort Kelder en Sylvia Millecam staan nog op ieders netvlies gebrand. Zette hij eerder bekende Nederlanders met ongekende perfectie in hun kracht, in Spotlight laat hij met zijn serie Schreeuw juist ook kwetsbaarheid zien; een selectie intense, intieme portretten, waarin de lens van de fotograaf het verdriet van o.a. Astrid Joosten, Rijk de Gooyer en Pauline Huizinga vastlegt.

Filmische benadering
De populaire freelance concert- en portretfotograaf William Rutten heeft in de afgelopen 30 jaar veel televisiepersoonlijkheden voor zijn lens gehad, waarvan een selectie  in de tentoonstelling te zien is. Zijn werken geven een duidelijk beeld van de zoektocht en de grote verandering die fotografie voor de televisie heeft doorgemaakt. William kiest steeds meer voor een glamorous en filmische benadering in zijn foto’s, waardoor we worden verleid om naar de televisieprogramma’s te kijken en toont ook de kracht van een goed portret, bijvoorbeeld in de foto van Jan Kooijman.

Events
Nog nooit is  het werk van deze vier fotografen op een dergelijke manier aan elkaar gekoppeld. ‘De tentoonstelling laat duidelijk de verschillen in aanpak en tijdgeest zien. Daarnaast geeft het nieuwe werk van jonge coryfeeën ons een doorkijkje naar de toekomst.’ aldus Van Breugel. Bij de tentoonstelling zijn verschillende events. Zo geeft Sacha de Boer op donderdag 5 juli en Govert de Roos op dinsdag 17 juli een lezing en vertellen over hun werk en wat ze inspireert. Spotlight is mede mogelijk gemaakt met een financiële bijdrage van: Prins Bernhard Cultuurfonds en Hilversum Marketing.