terug

Webtechniek om hoger in google te komen

 

googleHoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt op internet? Zoekmachine Google hanteert een aantal regels voor website. Pagina’s die het beste voldoen aan deze regels, worden bovenaan getoond bij de zoekresultaten. Maar wat zijn die regels en waar moet je website allemaal aan voldoen? Pallieter, ontwikkelaar van de Happix website legt dit uit aan de hand van een website van fotograaf Robert Govers. 

De website van Robert is heel visueel, logisch bij een website van een fotograaf, zodat de klant kan zien wat je maakt. Dat is ook een nadeel, want Google wil graag tekst zien, zodat de website gevonden kan worden. Google heeft moeite met informatie uit beelden te halen. Google wil een aantal woorden meerdere keren in een tekst zien, zogeheten ‘key-words’, zodat Google weet waar een tekst over gaat.

Gemiste kans

Op de website van Robert staan enkel foto’s met een aantal teksten van het menu. Deze kopjes worden opgedeeld in H1, H2, H3, H4, H5 en H6. De eerste drie zijn het belangrijkste. De H1 is je naam en je plaatsnaam. Waarom? Dit is waar klanten in Google het meest op zoeken. Zij zoeken een fotograaf in bijvoorbeeld Breda of Nijmegen. Deze gegevens wil je dus ergens in je H1 of H2 koppelen en naar voren brengen. Op de website staan echter nergens de keywords waar je op gevonden kunt worden. Dat is een gemiste kans qua vindbaarheid.

Blog

Veel fotografen houden een blog bij. Hier kun je veel tekst in kwijt, in combinatie met beelden. Deze beelden willen klanten zien om een fotograaf te kunnen kiezen. Govers heeft ook een blog en heeft een item gemaakt over een bruidsreportage. Dit wordt wel door Google herkend. Wanneerdaar nog een pagina achter zit met nog meer informatie over dat onderwerp, dan maak je je website al een stuk sterker.

Vanuit de klant gekeken wordt Pallieter niet warm of koud van deze blog. Het zijn platte links en de plaatjes hebben een witte rand, dat is niet nodig. De uitgelichte afbeeldingen in het blog-item zelf en het feit dat je meer foto’s kunt aanklikken, maken de pagina interessant. Alleen jammer dat wanneer  je de foto’s aangeklikt, je niet verder kan klikken naar de volgende foto.Een gemiste kans.

Snelheid

Tot slot de snelheid van de webpagina. Als het te lang duurt voordat de pagina geladen is, zijn klanten weg. Mensen hebben namelijk vaak vijf pagina’s vanuit Google open staan waar ze vrij snel doorheen gaan. Duurt het bij jou te lang, dan gaan ze door naar een ander. Google houdt bij hoe snel jouw website geladen wordt. Een mooie tool daarvoor is Google Pagespeed. De website van Robert is door Google Pagespeed gehaald en heeft 53 van de 100 punten behaald. Dat is ondermaats. Hoe komt het dat de website wat minder scoort?

Comprimeren

Een fotografenwebsite is vrij visueel, heeft veel foto’s. Daar klaagt Google over. De foto’s die er op staan, zijn te groot voor de pagina. De pagina is te lang bezig om de foto’s te downloaden. Google Pagespeed geeft hiervoor meteen een oplossing.  Op een aantal foto’s kun je namelijk 97% besparen door ze te comprimeren. Door te comprimeren kun je vaak de kwaliteit van de foto bewaken, terwijl het een kleinere bestandsgrootte wordt en de webpagina dus sneller kan laden. Een mooi voorbeeld is de website van Happix. Op de landingspagina van Happix staan veel mooie foto’s, van fotografen en fotoshoots. Toch behaalt de website van Happix 91 van de 100 punten op Google Pagespeed. Hoe hebben we dit gedaan? Alle foto’s worden in verschillende resoluties opgeslagen. Op deze manier heb je op ieder scherm een foto die perfect past en die dus niet verkleind hoeft te worden. Op deze manier kun je een website veel sneller maken en in Google hoger in de zoekresultaten komen te staan. Je hebt minder kans dat klanten weg lopen, omdat de website snel genoeg laadt.

In dit filmpje legt Pallieter alles uit.beoordeling-website-door-google

Heb je ook een ondernemersvraag? Stel ‘m via ons ondernemersportaal

ondernemersportaal


Bekijk ook deze items