terug

Serie ondernemen: ‘Facebook levert flink wat opdrachten op’

Foto William Rutten
Foto William Rutten

Fotograaf William Rutten fotografeert vooral voor de entertainmentbusiness. Hij maakt foto’s voor verschillende tv- en muziekbladen, de filmindustrie en kranten. Rutten is zeer actief op Facebook. Hij heeft een eigen pagina en een groot aantal volgers. Een bewuste keuze van Rutten, want Facebook levert hem werk op. Hij legt uit hoe dat komt.

Wat voor ondernemer ben je?
“Ik ben een fotograaf met studio aan huis en werk als freelancer. Ik heb uiteenlopende opdrachtgevers: omroepbladen, muziekbladen, filmbladen, filmmaatschappijen – ik werk voor de entertainmenthoek. Ik zit inmiddels zo’n dertig jaar in het vak. Ik ben begonnen als concertfotograaf.”

Hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer succesvol blijft?
“Zorg dat je je onderscheidt, dat je meegaat met de tijd. Ik ken collega’s die na de digitale ‘revolutie’ stil zijn blijven staan. Ik ben juist gaan investeren. Heb veel tijd in gestoken in de digitale fotografie, nieuwe apparatuur aangeschaft. Het gaat erom dat je blijft meegaan met veranderingen en nieuwe dingen blijft uitproberen. Wat betreft flitsertechniek is er bijvoorbeeld veel veranderd de laatste jaren. Flitsers zijn beter en kleiner geworden en daardoor makkelijker mee te nemen. Die kwaliteitsverbetering zie je terug in de foto’s.”

Foto William Rutten
Foto William Rutten

De overgang naar digitale fotografie, de crisis die eroverheen kwam en de toenemende concurrentie – heeft dit geleid tot minder werk?
“Ik merk het wel om me heen bij anderen, maar ik heb het alleen maar drukker. De prijzen zijn wel naar beneden gegaan. Het is nu een kwestie van harder werken om hetzelfde te verdienen. Er is geen tijd meer om lui achterover te hangen om te wachten tot het werk naar je toe komt. Je moet je laten zien. Collega’s die klagen over dat ze geen werk hebben, laten zich meestal niet zien. Ik zie Facebook bijvoorbeeld als etalageruit. Daar krijg ik veel werk door. Ik ben direct vanaf het begin met Facebook aan de slag gegaan. Als je er nu als fotograaf nog mee moet beginnen ben je te laat. Er zijn nu al zoveel fotografen op Facebook.”

“Ik heb er dus niet zoveel last van, al moet ik wel harder werken. Moe word ik wel van het feit dat bladen de crisis maar als excuus blijven gebruiken om gratis beeld te plaatsen.”

Je maakt veel gebruik van Facebook, maar wat doe je daar dan precies mee?
“Ik zorg voor interactie met mijn volgers. Ik vraag ze om fotolocaties, laat beelden zien uit nog niet gepubliceerd werk, leg uit hoe ik een foto heb gemaakt. Soms nodig ik mensen uit om een profielfoto van ze te maken. Gister heb ik bijvoorbeeld van mezelf een silver plated portret laten maken. Het zag er geweldig uit. Dan ga ik met dat bedrijf overleggen of een van mijn volgers zoiets bij hen zou kunnen winnen. Belangrijk is dat je niet alleen maar jezelf gaat ‘adverteren’. Je moet ook iets voor je volgers doen. Zorg ervoor dat ze iets kunnen winnen of leren. Anders zijn ze binnen drie weken klaar. Ik probeer echt een band met mijn volgers op te bouwen. Dat werkt andersom ook zo. Vanochtend was ik in Vondelpark voor een opdracht. Ik kwam een van mijn volgers tegen. Hij had op mijn Facebookpagina gezien dat ik daar aan het werk was, dus was hij een rondje door het park gegaan om te zien of hij me tegen zou komen.”

Foto William Rutten
Foto William Rutten

Stel andere fotografen zijn geïnteresseerd in mogelijkheden van Facebook. Kunnen ze nu nog beginnen met Facebook of hebben ze de boot gemist?
“Eigenlijk zijn ze al te laat. Maar als je dan toch met Facebook aan de slag gaat geldt: doe iets onderscheidends. In het begin vertelde ik altijd de verhalen achter de foto’s. Van volgers krijg ik nu te horen dat andere fotografen me nu ‘na-apen’. Mensen vinden dat heel stom. Probeer dus origineel uit de hoek te komen. Dat moet ik ook, steeds nieuwe dingen verzinnen.”

Hoeveel tijd kost Facebook?
“Ik ben er dagelijks zo’n anderhalf uur mee bezig. Ik plaats elke dag in ieder geval een bericht, soms twee. Meestal ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat. Daarnaast reageer ik op berichten. Ik krijg er zo’n 15 tot 20 per dag. De ene keer alleen een ‘duimpje’ of een ‘vind ik leuk’. Een andere keer is het een vraag of een langer verhaal. Ik probeer op allemaal te reageren. Dat hoor ik terug: jij bent die enige die reageert. Nu kan het nog qua aantallen, dus ik stuur altijd wat terug. Als ik een maand ben weggeweest is het anders. Dan plaats ik de boodschap dat ik de vragen en berichten niet kan beantwoorden, met het verzoek dringende vragen nogmaals te sturen.”

Wat levert al dat Facebooken op?
Veel! Ik krijg veel opdrachten via Facebook. Ik heb 23 jaar voor de Hitkrant gewerkt, heb alle grote namen gefotografeerd. Maar dat blad wordt gelezen door jongeren, is niet bekend bij volwassenen. Als ik bij tv-programma’s zat, waren het programma’s voor de jeugd. Wanneer ik nu een foto op Facebook plaats uit die periode krijg ik veel verbaasde reacties. Wanneer je heb die foto gemaakt en waarom? Via Facebook kan ik een grotere doelgroep bereiken, laten zien wat ik al gedaan heb. Zo krijg ik steeds vaker opdrachten van beautymerken. Maar er zijn ook particulieren die op zoek zijn naar een origineel cadeau. Of ze willen graag mooi op de foto.”

Foto William Rutten
Foto William Rutten

Hoe zie je de toekomst?
“Ik zie de toekomst positief in. Telkens wanneer ik me zorgen ga maken, dan komt er iets nieuws. Als concertfotograaf realiseerde ik me dat ik dat niet eeuwig zou kunnen blijven doen. Ik ben toen studiofotografie ernaast gaan doen. Is er minder studiofotografie, dan krijg ik meer werk van omroepen. Is er minder te doen voor omroepen, dan komen er meer opdrachten voor beauty binnen. Zo is er elke keer wel wat. Als fotograaf moet je creatief zijn. En net zo belangrijk: leuk en vriendelijk voor je klanten. Daar schort het nog weleens aan. Sommige fotografen zijn arrogant. Ik ben blij met elke klant. Ik ben maar fotograaf en dus vervangbaar. Met deze instelling kun je het heel lang volhouden als fotograaf. Als je nu geen werk hebt, dan ligt het echt aan je zelf, aan je eigen uitstraling en houding. Je kunt niet meer bogen op successen uit het verleden, je bent zo goed als je laatste foto.” Meer informatie: www.facebook.com/williamruttenphotography/


Bekijk ook deze items