Reuters wil alleen nog maar JPEG-bestand
Persbureau Reuters gaat wereldwijd een nieuw beleid voeren ten aanzien van het aanleveren van foto’s door fotografen. Dat blijkt uit een korte e-mail die freelancers deze week in hun mailbox ontvingen. Zij mogen hun RAW-bestanden niet meer zelf bewerken en opsturen als JPEG-bestand maar moeten hun geschoten JPEG foto’s direct verzenden. Waar nodig is er een online team dat zorgt voor de nabewerking.
In de mail werd door een beeldredacteur van Reuters gevraagd om in de toekomst geen bewerkte RAW- of CR2-bestanden meer te sturen. “Als je RAW beelden wilt schieten is dat prima, maar schiet dan tegelijkertijd ook JPEG’S. Lever JPEG-bestanden aan met minimale bewerking door slechts bij te snijden en/of de levels aan te passen”, was er te lezen.
Aan fotografieblog Petapixel werd deze beleidswijziging gisteren bevestigd door een woordvoerder van Reuters. Volgens het blog zei Reuters dat deze beslissing genomen is om zowel de snelheid als ethiek in de journalistiek te bevorderen. “Fotojournalisten die werken voor werelds grootste multimedia aanbieder van nieuws, moeten zich houden aan de leidraad opgesteld in het ‘fotografen handboek’ en aan de ‘Thomas Reuters Trust principes. Onze toegewijde journalisten zijn ooggetuigen van gebeurtenissen en moeten foto’s leveren die de realiteit laten zien”, aldus een woordvoerder van Reuters, aangehaald door PetaPixel in haar bericht.
Voorkomen van manipulatie
Volgens Petapixel lijkt het er daarmee op dat Reuters (geëxporteerde) RAW-foto’s wil verbannen omdat deze flexibele bestanden makkelijker te manipuleren zouden zijn. Daarmee zou er dus makkelijker een draai te geven zijn aan de werkelijkheid. Opmerkelijk, omdat RAW-bestanden tegenwoordig vaak achteraf opgevraagd worden bij fotowedstrijden om te bewijzen dat er niet met het beeld geknoeid is en het een zuiver beeld betreft. In het licht van de ethische regels die World Press Photo sinds vorig jaar opstelt, zou het als een duidelijke statement geïnterpreteerd kunnen worden dat Reuters strenger wil toezien op het sec. weergeven van journalistieke beelden, zonder bewerking toe te laten van de fotograaf.
Focus op fotografie
De Nederlandse Reuters-fotograaf Michael Kooren nuanceert het verhaal. Het is volgens hem vooral een logistieke zaak van ‘efficiency’ waardoor de snelheid van het aanleveren van beelden toeneemt en fotografen minder onder tijdsdruk komen te staan. Kooren: “Ik ben blij met deze wijziging, waardoor ik veel sneller kan werken en mijn foto’s binnen no-time online staan. Ik kan me nu als fotograaf beter focussen op het vastleggen van de gebeurtenis. Bovendien zit er een heel sterk team van redacteuren en beeldbewerkers op die nu zorg dragen voor het eindbeeld. Het scheelt mij veel tijd en ik stuur in veel gevallen de beelden nu direct door vanaf de camera.’’
Fotografen zouden zich met de maatregel van Reuters niet meer artistiek bezig hoeven te houden met het beeld, waardoor ze pure journalistiek bedrijven. Het is wel aannemelijk dat Reuters tevens met deze beleidsregel komt om verschillen tussen de mate van beeldbewerking van fotografen terug te dringen, zodat er een duidelijke centrale ‘look and feel’ ontstaat. Of de mate van bewerking in foto’s ook echt een directe aanleiding vormt voor het nieuwe beleid is nog onduidelijk. Tijdwinst lijkt vooralsnog het hoofdmotief. Door fotografen direct foto’s uit hun camera te laten sturen zullen foto’s minder tijd in beslag nemen wanneer ze van camera naar klant gaan. De woordvoerder van Reuters zei hierover tegen PetaPixel het volgende: “Snelheid is erg belangrijk voor ons. Daarom hebben we bij onze fotografen het tijdrovende proces van beeldbewerking uit handen genomen, zodat onze klanten hun foto’s sneller ontvangen.’’
-Tot op heden is het Pf niet gelukt om zelf een reactie van Reuters te verkrijgen op de beleidswijziging.-
Lees ook: ‘Onderzoek naar anti-kopieerbeveliging’