terug

Schipper vaart wel bij ludieke acties

Foto: Stefan Schipper
Foto: Stefan Schipper
Een glossy, een zwart springkussen en zijn nieuwste fotoboek ‘Behind The Mask’. De Twentse fotograaf Stefan Schipper verzint van alles om in beeld te blijven bij zijn klanten. Onlangs bracht hij zijn eigen kleurboek uit. Met deze ludieke acties valt hij op en is hij een zeer ondernemende fotograaf te noemen.

De fotostudio in het Twentse Vriezenveen vormt de thuishaven van Stefan Schipper (1970). Daar heeft hij zijn handen vol aan studiowerk. Tussen de 60 a 80 mensen komen er maandelijks bij hem over de vloer. Zijn grootste inkomstenbron zit daarmee in het particuliere segment. Schipper pakt verder vrijwel alle takken van sport binnen de fotografie aan. ‘’Ik ben vrij allround. Ik doe bedrijfsreportages, modereportages, ben bruidsfotograaf, maak sportfoto’s en houd me bezig met waar het allemaal mee begon: het fotografen van concerten. Ik profileer mezelf vooral als een portretfotograaf. Daar word ik over het algemeen ook het best op beoordeeld.’’

Foto: Stefan Schipper
Foto: Stefan Schipper

Dat blijkt wel uit zijn vele gewonnen fotoprijzen. Tijdens het afgelopen najaarscongres van de Master Photographers Network (MPN) sleept hij zijn 35e fotoprijs binnen. Voor de wedstrijd van MPN, met ‘flitsend’ als thema fotografeerde Schipper model Debora Smeets in fonkelende zilverglitters, opgemaakt door Tamara Sauer, de vaste make-up artist waar hij mee werkt. Schipper: “Je kunt je natuurlijk afvragen wat het winnen van veel prijzen nu feitelijk zegt. Het is wel een mooie maatstaf en geeft wel aan dat ik goede foto’s kan maken, maar verder blijft het natuurlijk een kwestie van smaak. Sommige mensen vinden Guus Meeuwis geweldig, maar ik vind er niet veel aan. Ik luister liever naar Metallica. Maar uiteindelijk bepalen mijn klanten of ik goed genoeg ben en of ik het waar kan maken. Niet die gewonnen fotoprijs.’’
https://vimeo.com/102928226

Showreel video van Stefan Schipper, met daarin onder andere het zwarte springkussen.

Ludieke acties
Waar de Twentse fotograaf misschien wel de meeste aandacht mee genereert, zijn de ludieke acties die hij op touw zet. Zo liet hij bij zijn twintigjarig bestaan als fotograaf een glossy maken, waarin de lezer een inkijkje kreeg in zijn bedrijf. Niet veel later kwam Schipper met zwart springkussen op de proppen dat hij gratis uitleent aan iedereen die het wil gebruiken. Het springkussen is helemaal in de rockstijl ontworpen. Op de zijkant van het kussen is het karakteristieke Kiss-hoofd te zien met uitgestoken tong. Het wordt volop gebruikt door bijvoorbeeld de lokale voetbalclubs, maar ook door poppodium Metropool in Hengelo. Uiteraard ontbreken de reclameteksten voor Schipper zijn bedrijf niet op het springkussen. ‘’Je kunt je dan afvragen, gooi ik met de aanschaf van zo’n springkussen vierduizend Euro in de sloot of maak ik daar juist goede PR mee? Ik denk dat laatste. Maar als er geen klanten door komen. Ook prima.’’

Voorkant kleurboek. Bron: stefanschipper.nl
Voorkant kleurboek. Bron: stefanschipper.nl  Tekeningen door Thijs Wessels


Kleurboek

Zijn nieuwste creatie is een gratis te verkrijgen kleurboek, met daarin getekende cartoons door Thijs Wessels. Met de tekeningen worden mensen afgebeeld die Schipper de afgelopen jaren voor zijn lens kreeg. Metallica, Kiss, Slayer en BN’ers zoals Edwin Evers en Johan Derksen vinden zichzelf in stripvorm terug in het kleurboek. Al zo’n 800 exemplaren heeft hij kunnen uitdelen. ‘’Misschien heb ik al die ludieke acties wel niet eens nodig, dat weet ik niet. Ik krijg wel eens te horen van collega fotografen dat ze mij een hele innovatieve fotograaf vinden, uniek in wat ik doe. Ik denk dan soms wel, ‘doe zelf je voordeel er ook mee.’ Probeer in jouw omgeving ook op een ludieke manier te laten zien waarom ze voor jou moeten kiezen. Je moet geen slaapkop zijn. Ik heb het idee dat vooral veel fotografen in het analoge tijdperk hebben gedacht: ‘het komt wel goed, de mensen komen vanzelf wel bij mij aankloppen want ik ben een fotograaf met kennis van zaken.’ Je moet weten wat er leeft bij de jeugd en inspelen op die ontwikkelingen. In beeld blijven is belangrijk. Ik zou het alleen maar toejuichen als meer fotografen zulke ludieke acties zouden opzetten.’’

Rock & Roll-bedrijf

Hoewel Schipper sinds zijn eerste fotoboek ‘Sightings’ (1999) ook een keur aan bekende Nederlanders en internationale muzieksterren aan zijn repertoire kan toevoegen, voelt hij zich nergens te groot voor. Het succes dat hij heeft wil hij graag met anderen delen. ‘’Ik ben heel down to earth en makkelijk te benaderen. Ik heb veel concertfoto’s hangen in mijn studio. Soms komen mensen gewoon even langs om rond te kijken, alsof het een museum is. Dat vind ik allemaal prima. Ik wil bekend staan als een fotograaf die voor iedereen klaar staat. Ik maak net zo lief en met net zoveel aandacht een portret van iemand hier uit de buurt. En als ik een mooie foto van de Foo Fighters heb gemaakt en iemand die foto graag wil hebben, dan ga ik er niet opeens meer geld voor vragen omdat de Foo Fighters erop staan.’’
Foto: Stefan Schipper
Foto: Stefan Schipper

Met zijn ‘Rock en Roll-bedrijf’ licht hij iedereen uit als rockartiesten. Daarvoor gebruikt hij hard licht en grote contrasten. ‘’Dat is wel kenmerkend voor mijn stijl, waar ik niet gauw van afwijk. Daardoor krijg je ook een bepaald sfeertje in de foto’s.’’ Het rock en roll-gevoel wordt in zijn studio nog eens versterkt, doordat zijn klanten zelf een nummer kunnen opzetten op de aanwezige jukebox. “Wat ik belangrijk vind is dat mensen die naar mijn fotostudio komen, de fotoshoot als een unieke ervaring beleven. Alles moet kloppen en mensen moeten er een feestelijk gevoel aan overhouden.’’
Foto: Stefan Schipper
Foto: Stefan Schipper


Groupon-deals

Schipper boekt veel succes met zijn internetdeals zoals bij Groupon. Tot nu toe zijn deze aanbiedingsacties binnen een mum van tijd uitverkocht. Het is voor hem een mooie manier om zijn klantenkring te vergroten. ‘’Ik hoop dat het een effect heeft op mensen die anders misschien niet zo snel naar mij toe waren gestapt. En dat ze er dan achter komen dat een ‘normale shoot’ ook niet zo duur was geweest. Half december begint er weer een Groupon-deal en naar verwachting zal die ook weer hard gaan. Het blijft me wel verbazen, dat dit maar door blijft gaan. Ik denk dan, heeft inmiddels nog niet iedereen een Schipper aan de muur?” Typerend voor Schipper is dat zijn Groupon waardebonnen geen aflooptijd hebben. ‘’Daar heb ik zelf een bloedhekel aan. Ik hou van eerlijkheid en duidelijkheid. Laatst heb ik nog iemand geholpen met een cadeaubon uit 2007 die over de geldigheid twijfelde. Ik zei: als je hem betaald hebt, dat is hij geldig. Ik denk dat de gunfactor hoog is bij mij. Het doet me dan ook enorm deugd als mensen terugkomen voor een fotoreportage.’’
Foto: Stefan Schipper
Foto: Stefan Schipper


Tegenslagen

Toch zijn de successen van Schipper allerminst komen aanwaaien. Zijn enorme drive en doorzettingsvermogen hebben hem zover gebracht. Zijn tweede fotoboek met de titel ‘’Always the hard way’’ slaat op de vele tegenslagen die hij heeft gekend in de aanloop naar zijn carrière als fotograaf. Schipper werd vroeger gepest en kreeg speciaal onderwijs. Op zijn 18e begon hij aan een LOI-thuisstudie fotografie. Die maakte hij niet af. Schipper bleek een man van de praktijk. Hij leerde zichzelf het vak door het lopen van stages bij reclamefotografen, waar hij na lang aandringen terecht kon. ‘’Het heeft me uiteindelijk wel gemaakt tot de fotograaf die ik nu ben. Hierdoor zal ik nooit naast mijn schoenen gaan lopen, omdat ik heel goed weet van hoe ver ik gekomen ben.’’ Op zijn 20e nam hij de fotozaak over waar hij toen twee jaar in dienst was. “Het ging helemaal niet goed met die zaak. Ik heb er veel geleend geld in moeten stoppen om er een fotostudio van te maken. Ik kreeg te horen dat ik binnen een half jaar failliet zou gaan. Ik heb me daar niks van aangetrokken en ben gewoon doorgegaan met waar ik in geloofde. Ik denk dat als je ergens vol voor gaat, een hele hoop kunt bereiken. Natuurlijk moet je dan wel een enorme passie hebben voor het vak.’’
Foto: Stefan Schipper
Foto: Stefan Schipper


Behind the Mask

Een andere vorm van PR zijn de fotoboeken die Schipper uitbrengt. Altijd gaat de volledige opbrengst van zijn fotoboeken naar een goed doel. De productie van de boeken financiert hij met diverse geldschieters. Uiteindelijk is hij zelf per boek zo’n vijf a zes duizend euro kwijt. Zijn nieuwste fotoboek heet ‘Behind the Mask.’ Daarin portretteert hij bekende Nederlanders met een dikke laag schmink op hun gezicht of met een masker op. “Ik hoop natuurlijk ook met dit project te scoren. Ik wil hiermee iets unieks laten zien. Die BN’ers worden altijd heel mooi geportretteerd. Ik wilde wel eens wat heftigers neerzetten en tegen de stroom ingaan. De betekenis die het zou kunnen hebben is om te kijken wat er echt achter de het masker dat iemand opzet , schuilgaat. Het leuke aan de foto’s is dat je in eerste instantie waarschijnlijk niet direct ziet wie het is.’’
Dit project verloopt wel wat gecompliceerder dan voorgaande projecten van Schipper. Op dit moment heeft hij 25 bekende Nederlanders weten te strikken voor een portret als clown, monster of circusartiest. ‘’Veel te weinig. Ik had er 50 gewild. Ik hoop er nog ongeveer 10 a 15 bij te krijgen. Niet iedereen wilde meedoen. Sommigen bang waren dat het hun imago zou schaden. Mensen denken wel eens dat er nu overal heel makkelijk deuren voor mij open gaan, maar dat is onzin. Ik krijg net zo goed te maken met allerlei managers die er zich mee willen bemoeien.’’
Foto: Stefan Schipper
Foto: Stefan Schipper

De ideeën voor de afronding van het project zijn er al volop, maar zitten voornamelijk nog in het hoofd van Schipper. ’’Ik denk dat ik er een circusachtige brochure van ga maken, alsof ze de artiesten zijn die moeten gaan optreden. Het boek krijgt in ieder geval een circusachtige lay-out. Ik hoop het volgend jaar in september te kunnen lanceren.’’
Het goede doel van dit boek is dit keer het KWF Kankerfonds. Schipper wil het project samen lanceren met Lisanne Spaander. “Dat is een meisje uit Harderwijk die een mooi liedje heeft geschreven over haar strijd tegen kanker. Ze is een enorme vechter, net als ik en dat sprak me gelijk aan. In het begin was er weinig respons op het liedje, dus heb ik haar wat geholpen om media-aandacht te krijgen. Toen is het balletje gaan rollen. Ik wil haar uiteindelijk graag de cheque overhandigen, met daarop het geldbedrag dat met ‘Behind the Mask’ naar KFW gaat.’’


Bekijk ook dit item