Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

Van 1 euro naar 10 euro, zonder moeite!

dec 15, 2016

Klinkhamer ontzorgt fotografen tijdens Cambodjaanse workshops

dec 15, 2016

Point of View Amsterdam

dec 13, 2016

Canon’s Tales By Light nu op Netflix

dec 08, 2016

Wat doe je met de boekhouding?

dec 08, 2016

Nederlandse Fotoboekenprijs

dec 08, 2016

Nieuwe opzet Zilveren Camera leidt tot discussie

Meer berichten

Van 1 euro naar 10 euro, zonder moeite!

Ondernemers Portaal Serie ondernemen Door Happix / 16 december 2016
next
  • A+ A-
Robert Govers

Robert Govers

Ben je ook wel eens bang dat een klant die vergroting ergens anders gaat bestellen? En hoe zorg jij ervoor dat de klant dat bij jou gaat doen? Hoe zorg jij ervoor dat het huwelijksalbum bij jou besteld wordt? Robert Govers, initiatiefnemer van Happix, maakt graag vergelijkingen met alledaagse situaties, om fotografen een nieuw inzicht te geven. Dit keer een verkoopstrategie van een hamburgergigant.

“Wanneer je op zaterdag in de binnenstad van Breda loopt, staan er vaak zestienjarigen met een flyer ‘Hamburger voor €1,-’. Veel mensen gooien de flyer weg of pakken hem niet eens aan, maar een flink deel van de jongeren gaat voor die hamburger van €1,- naar de McDonalds toe. Dan staan ze in de McDonalds en denken ze ‘Goh, een menuutje, dat is ook wel lekker.’ De medewerker van de McDonalds vraagt: ‘Wilt u er ook nog wat te drinken bij?’ Waarop de klant antwoord: ‘Nou, ja! Doe maar een cola.’ Intussen zit je daar. Je eet niet even snel die hamburger op, nee, je zit al in het restaurant. Je hebt het niet in de gaten, maar van één euro, ben je al naar zes of zeven euro gegaan. Je zit in het restaurant en neemt op het einde misschien ook nog wel een ijsje. Uiteindelijk heb je €8,- of €10,- uitgegeven, met één bonnetje van €1,-.”

Begin met iets kleins

“Nu is de vraag: waarom doe je dat? Dat komt omdat je al binnen bent. Dit is precies de manier waarop je als fotograaf ook moet zorgen dat je een extra vergroting verkoopt of dat je het fotoboek verkoopt, omdat die klant jou vertrouwt en al bij jou binnen is. De manier waarop je dat voor elkaar krijgt, is door te zorgen dat je met iets kleiner begint. Je krijgt het vertrouwen en vervolgens heb jij jezelf bewezen. Vervolgens is er een band en zegt die klant: ‘Nou, dan doe ik de rest ook wel bij jou.’ En natuurlijk, er zullen klanten zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Net zoals er mensen zijn die alleen maar voor die ene euro bij de McDonalds een hamburger eten. Alles bij elkaar werkt deze ‘techniek’ echter goed: het werkt omzetverhogend en klanten bindend. Dit is wat je uit het succes van McDonalds kunt leren. Het is misschien een raar voorbeeld voor fotografen, maar het is wel heel duidelijk hoe het werkt,” besluit Robert Govers.

In onderstaand filmpje legt Robert uit hoe deze techniek werkt.

hamburger

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tags: Happix

Aanverwante artikelen

Ondernemers Portaal Serie ondernemen Door Naomi Heidinga / 25 mei 2017

Commercieel denken en handelen, hoe doe ik dat?

Ondernemers Portaal Serie ondernemen Door Naomi Heidinga / 18 mei 2017

Hoe behoud je je focus als ondernemer?

Ondernemers Portaal Serie ondernemen Door Naomi Heidinga / 12 mei 2017

Adverteren op Facebook

1 bijdrage

  1. S. Stobbe / 16 december 2016

    Sorry, maar hier moet ik hartelijk om lachen. Mensen denken niet van “kom, effe een foto kopen” wanneer ze een flyer in de handen krijgen met een aanbieding. De vergelijking gaat dan ook volledig mank in deze. In ieder geval bij de mensen die ik ken.

    Een foto is geen impulsaankoop (in tegenstelling tot zo’n aankoop uit dit voorbeeld). Een vergroting, die ook nog ergens een plaatsje moet krijgen, al helemaal niet. Leuk bedacht, maar dit gaat niet op.

    Als er mensen zijn die wel deze ervaring hebben binnen de fotografie, zou ik dat zeker leuk vinden om te horen. In mijn geval (mijn klantenkring?) gaat dit ‘m niet worden.

Reacitemogelijkheid gesloten.

Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 8 is uit

Bestel Pf 8 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar

Nieuwsbrief

Voer een geld e-mailadres in
Dit adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Bedankt!

Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2019 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld