terug

TIPA World Award voor SIGMA 14-24mm f/2.8 DG HSM Art

Voor veel landschapsfotografen is een extreme groothoek een onmisbaar stuk gereedschap. Maar dan moet hij wel een goede kwaliteit leveren. De nieuwe SIGMA 14-24mm f/2.8 DG HSM Art ontving de TIPA World Award voor Beste groothoekzoomlens voor spiegelreflexcamera’s. Natuurfotograaf Richard Verroen ging ermee aan de slag en was onder de indruk van de mogelijkheden.

Sigma gooit al enige jaren hoge ogen met de Art-objectieven. De combinatie van buitengewone optische kwaliteit, hoge lichtsterkte, goede constructie en een scherpe prijs wordt door veel fotografen hoog gewaardeerd. De nieuwe SIGMA 14-24mm f/2.8 DG HSM Art beschikt eveneens over al die kwaliteiten. Het objectief is ontworpen voor de nieuwste sensoren met 50 megapixel. Het is scherp en heeft vrijwel geen vertekening. De lichtsterkte is hoog voor een zoom met dit bereik. Hij is prachtig afgewerkt en ongevoelig voor stof en vocht. En de prijs ligt flink lager dan wat veel concurrenten voor enigszins vergelijkbare objectieven vragen. Hij heeft niet alleen een fijne, brede scherpstelring en een MF/AF schakelaar, maar ook een venster waarop de ingestelde afstand aangegeven wordt. De SIGMA 14-24mm f/2.8 DG HSM Art is leverbaar in Canon, Nikon en Sigma-vatting en kan met Sigma’s MC-11 EF-E adapter ook op Sony E-mount camera’s worden gebruikt. De Sigma 14-24mm f/2.8 DG HSM Art kan op Canon camera’s gebruik maken van de ingebouwde lenscorrecties en de Nikon versie beschikt over de laatste generatie elektromagnetische diafragmabediening. Firmware updates of andere aanpassingen aan het objectief zijn gemakkelijk in te voeren met Sigma’s USB Dock en de Sigma Optimization Pro software. En wil je ooit wisselen van camerasysteem, dan kan Sigma de vatting wisselen via de Mount Conversion Service. Zo is de SIGMA 14-24mm f/2.8 DG HSM Art buitengewoon toekomstbestendig.

Liefde voor het landschap

Richard Verroen is een fotograaf die al vanaf zijn achtste, toen hij zijn eerste compactcamera in handen kreeg, een passie heeft voor natuurfotografie. Die liefde voor dieren en landschappen kreeg hij met de paplepel ingegoten. Met zijn vader en grootvader ging hij er als kind al op uit om reeën te spotten. Op zijn twaalfde kocht hij zijn eerste spiegelreflex en legde hij zich toe op het fotograferen van roofvogels. En op vakantie kwamen daar de landschappen bij. De afgelopen jaren is hij zich nog intensiever op fotografie gaan toeleggen. Alles leek in een stroomversnelling te komen. Een stockbureau benaderde hem voor een foto die bij hem op zijn portfolio stond en vroeg hem of hij ook voor hen kon fotograferen. Nadat hij beelden op Instagram was gaan plaatsen gingen mensen vanuit de hele wereld hem volgen en kreeg hij vragen van fans uit Amerika en Australië. Hij is workshops landschapsfotografie gaan geven, in Nederland maar ook daarbuiten. Verroen is nog altijd gek van roofvogels, maar fotografeert ook met evenveel liefde andere dieren. Daarnaast maakt hij ook wonderschone landschapsfoto’s. Daarbij heeft hij een grote voorkeur voor ruige landschappen, liefst met bergen en sneeuw en zonder enig spoor van menselijke aanwezigheid. Die vindt hij in afgelegen streken in de Alpen, maar één landschap springt er wat hem betreft bovenuit: Alaska. Bij voorkeur in de herfst. “Dan wordt de toendra rood en geel”, vertelt Verroen: “Je weet niet wat je ziet.”

Hij gebruikt voor zijn fotografie drie body’s. Op een ervan zit standaard zijn SIGMA 14mm f/1.8 Art, op de andere een 70-200mm f/2.8 en een 400mm f/2.8. Die laatste combineert hij desgewenst met een 1.4x of 2x convertor voor nog meer bereik en nog mooiere, zachtere achtergronden. Door zo te werken hoeft hij zelden van objectief te wisselen en voorkomt hij stof in de camera. De Sigma groothoek heeft hij min of meer ontdekt nadat hij er een cursist mee zag werken. Tot dat moment schoot hij zelf met een zoom die maar tot 16mm ging. Zijn eerste gedachte was: “Die twee millimeter kan toch niet zoveel verschil maken?” Maar toen hij ermee aan de slag ging, ontdekte hij dat hij zijn landschapsfoto’s zo veel meer diepte kon geven. “Een goede landschapsfoto moet 50 procent voorgrond zijn”, vindt hij. “Met bijvoorbeeld stenen in de voorgrond. En dan niet zomaar een groepje, maar drie mooie, of een of twee. Dat brengt rust in je beeld.” Inmiddels heeft hij de SIGMA 14-24mm f/2.8 DG HSM Art getest. Het objectief zou voor hem zomaar een alternatief kunnen zijn voor de 14mm die hij nu heeft. “Het is eigenlijk meerdere vaste brandpunten in een”, vindt Verroen. Hij is weg van de hoge scherpte en de lage lichtafval van het objectief. Voor zijn landschappen werkt hij veel met de hyperfocaalafstand op diafragma f/8 of f/11. Dankzij de brede scherpstelring en het venster met de afstandindicatie kan hij die perfect handmatig instellen. Het is geen licht objectief, erkent Verroen, maar hij vindt dat ook wel een voordeel. “Door de massa heb je ook bij wat meer wind geen problemen met trilling wanneer de camera op statief staat.” Verroen maakt veel gebruik van filters voor zijn landschapsfotografie, van ND’s tot graduele filters en polarisatiefilters. Het objectief dat hij testte was zelfs nog een preproductie model waarvoor geen filteradapters beschikbaar waren. Dat was het enige probleem waar hij tegenaan botste. “Maar inmiddels zijn er meerdere merken die filterhouders maken voor de SIGMA 14-24mm f/2.8 DG HSM Art”, meldt Verroen. “Dus dat is opgelost.” Dankzij de hoge lichtsterkte kan hij optimaal gebruik maken van de juiste lichtomstandigheden in de vroege uren of juist laat op de dag. Licht is voor hem beleving en zelfs nog belangrijker dan de perfecte compositie. Zijn motto is dan ook: “Een foto hoeft niet per se 100 procent technisch perfect te zijn, maar moet de kijker emotioneel raken.”

www.sigmabenelux.com

www.richardverroen.com

Voor de eerste kopers van de SIGMA 14-24mm f/2.8 DG HSM Art komt er de mogelijkheid om tegen een gereduceerd tarief een workshop van Richard Verroen te volgen. Informatie hierover komt binnenkort op de site van Sigma.