terug

Test: Nikon D7200

De Nikon D7200 is het nieuwe topmodel van Nikon in de reeks camera’s met een aps-c formaat sensor.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De D7200 deelt heel wat techniek met de FX of Full-frame camera’s zoals de D750. Voor fotografen die vooral teleobjectieven willen gebruiken blijft een APS sensor erg handig en de techniek maakt inmiddels ook op dit formaat sensor de combinatie van 24 miljoen pixels en hoge bruikbare ISO-waarden mogelijk.

Knoppen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Het is in eerste instantie aan de indeling van de knoppen voor de bediening te zien dat dit niet een D750 of iets vergelijkbaars betreft, links boven zit een draaischijf waarop ook scene standen zijn te vinden net als een volautomatische instelling. Ook zitten de knoppen die snel toegang geven tot een aantal instellingen als ISO en bestandstype linksachter op de camera. Maar het is in alle opzichten een echte Nikon camera waarbij de ingebouwde WiFi aansluiting een mooie extra optie is voor mensen die de camera in combinatie met smartphone of tablet willen gebruiken voor het toevoegen van GPS info, het bedienen van de camera of het delen van hun foto’s.

Weinig licht

Een voordeel van de APS formaat sensor is dat het AF-systeem een veel groter deel van het zoekerbeeld dekt dan bij full-frame. De 51 velden van het AF-systeem in de Nikon D7200 komen dan nog niet helemaal tot de randen, vooral aan de zijkanten blijft maar weinig ruimte over. Het andere bereik van het AF-systeem is de werking bij weinig licht, officieel gaat het bij deze Nikon tot -3 EV. Bij gebruik van de 18-300 mm zoom op 180 mm blijft ƒ/6 over als lichtsterkte, bij de hoeveelheid licht die bij ISO 25600 dan 1/15 seconde als belichting vraagt werkt het systeem nog moeiteloos, en veel donkerder zal het zelden zijn als je nog iets wilt fotograferen. Het ISO-bereik loopt van 100 tot 25600, maar je kunt er nog twee stappen bij doen, met ISO 100.000 als hoogste waarde. Alleen kun je bij die twee hoogste instellingen helaas geen NEF-bestanden meer maken, JPEG blijft over als bestandsformaat en dan ook alleen in zwartwit. Dat je geen RAW-bestanden krijgt is wel jammer, want er is wel wat te winnen. Zelfs een volledig uitgeschakelde ruisonderdrukking in de D7200 geeft veel verlies aan scherpte, bij de hoogste ISO-waarde waar wel een vergelijking mogelijk is blijkt toch weer zoals altijd dat ruis en scherpte gelijk oplopen: ruisonderdrukking levert ook serieus minder scherpte. Maar waar vroeger nog wel over een mooie korrel werd gesproken, lijkt het begrip mooie ruis nog niet te bestaan.

Links wat er zonder ruisonderdrukking uit een NEF-bestand komt in Lightroom CC, rechts de JPEG uit de camera met de ruisonderdrukking op normaal.
Links wat er zonder ruisonderdrukking uit een NEF-bestand komt in Lightroom CC, rechts de JPEG uit de camera met de ruisonderdrukking op normaal.

Bereik

De instelling op ISO 6400 levert nog wel een mooie weergave, uiteraard niet vrij van ruis, je kunt wel proberen daar iets aan te doen, maar mijn voorkeur gaat uit naar zo hoog mogelijke scherpte, de ruis hoort er dan gewoon bij.


En het is wel 24 miljoen pixels groot zo’n bestand dus moet je het ook redelijk groot afdrukken of op een andere manier gebruiken voor je de ruis echt kunt zien. Bij de lagere gevoeligheden ontbreekt de ruis, dat geeft dan weer een eigen soort schoonheid aan beelden. Ook neemt dan het dynamisch bereik vooral de mogelijkheid om schaduwen lichter te maken, enorm toe zodat het effect van een HDR-opname eigenlijk uit één goed belicht beeld kan worden gehaald, als je tenminste van die nogal overdreven weergave houdt.
Alle informatie zit in het bestand, van de schaduwen tot de zonovergoten overzijde, maar of je het wel allemaal zo wilt zien is weer wat anders.
Alle informatie zit in het bestand, van de schaduwen tot de zonovergoten overzijde, maar of je het wel allemaal zo wilt zien is weer wat anders.

AF-S Nikkor 35 mm ƒ/1,8G DXOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dit objectief is gezien de beeldhoek een klassiek standaard objectief op een Nikon DX camera. Het weegt niet veel en de beeldkwaliteit is best goed, zeker omdat het gezien de prijs niet als een echt ‘super-objectief’ gezien zal worden. Het vertoont een klassiek verloop van de kwaliteit in relatie tot het gekozen diafragma: bij volle opening is het centrum net goed, bij ƒ/2.8 echt goed, bij ƒ/5,6 heel goed. ƒ/16 en ƒ/22 zijn voor noodgevallen of wanneer je bang bent dat er moiré optreedt in je foto’s omdat de camera geen AA-filter heeft, maar scherp is de foto dan niet meer. En gezien de afmetingen van de sensor is de scherptediepte bij ƒ/5,6 al vrij groot. De hoeken en randen zijn wat minder, maar bij ƒ/5,6 wel goed. ƒ/5,6 en ƒ/8 zijn dan de optimale werkdiafragma’s.

AF-S Nikkor 18-300 mm DX

OLYMPUS DIGITAL CAMERADit is denk ik een echt ‘vakantie-objectief’ omdat het zo ongeveer elke gewenste beeldhoek kan leveren, en in de ingeschoven 18mm instelling echt klein is. Het langer worden bij het draaien naar de 300 mm stand gaat middels een dubbele tubus. Uiteraard neemt de lichtsterkte flink af, maar de ingebouwde beeldstabilisatie doet het erg goed. Wanneer je de beeldstabilisatie gebruikt en de camera op de ‘stille’ stand gebruikt ontstaat er een relax soort fotograferen. De kwaliteit is in het centrum goed, hoewel in de echte tele standen wel wat minder. De hoeken zijn juist in de groothoek instelling wel echt minder scherp, zeker bij de 18 mm stand loopt de scherpte wel duidelijk zichtbaar weg. Handig mee te nemen dus dit objectief, maar niet voor professioneel gebruik, dan moet je helaas meer gewicht mee slepen, en ook meer investeren voor de noodzakelijke kwaliteit.

DX of FX

Je zou kunnen hopen dat de top-camera met een APS formaat sensor alle eigenschappen van bijvoorbeeld de D750 zou hebben meegekregen. En voor een groot deel is dat ook zo, alleen is helaas de nieuwe lichtmeetmethode waarbij de hoge lichten bepalend zijn voor de meting achterwege gelaten. Ook is het focus-systeem dat helpt bij het volgen van onderwerpen net wat minder capabel. Maar verder mist er weinig. Of je deze camera wilt gebruiken of een FX, full frame, versie is eigenlijk terug te brengen tot de vraag of je het voordeel bij het gebruik van tele-objectieven vindt opwegen tegen de wat kleinere weergave in de zoeker, los van het prijsverschil dan altijd. De kwaliteit van de sensor op het APS formaat is immers inmiddels ook uitstekend. En dan is er natuurlijk de kwestie van de grotere scherptediepte bij gebruik van dezelfde beeldhoek, dat is voor mij denk ik het belangrijkste verschil als het om deze keuze gaat.

Specificaties:

  • Body: Nikon D7200, Nikon F objectief vatting, DX
  • Prismazoeker met 100% dekking
  • LCD-scherm met Live-view optie
  • Sluitertijd van 30 sec. tot 1/8000
  • Ingebouwde flitser, commando stand voor Nikon CLS
  • Maximaal 6 beelden per seconde
  • Sensor: APS-C, 15,6 x 23,5 mm, 4000×6000 pixels, geen AA filter
  • ISO: 100-25000, 50000 en 100000 alleen zwartwit-jpeg
  • RAW formaat: NEF, opties: 12/14bit, met of zonder compressie
  • Video: 1080/60P, opslag: MPEG-4, H.264, stereo microfoon ingebouwd
  • Geluid: aansluitingen voor microfoon en koptelefoon
  • Gewicht: 675 gram