Strategie bepalen
Als zelfstandig fotograaf is het verstandig een strategie te bepalen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je jezelf kunt onderscheiden als fotograaf? En hoe krijg je die boterham belegd? Met een strategie bepaal je wat je wil bereiken, wat je wil zijn en hoe je dat wil doen. Voor een strategie moet je even gaan zitten. Je een week lang opsluiten in een hutje op de hei kan ook, maar als zelfstandige hoef je dit waarschijnlijk niet zo krampachtig aan te pakken. In grote bedrijven worden vele sessies aan strategie gewijd en moet er hard gewerkt worden om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Als zelfstandige merk je snel genoeg wanneer je strategie bijsturing behoeft. En dan hoef je alleen jezelf te overtuigen.. Stefan Schuyleman, verantwoordelijk voor Marketing en Ontwikkeling bij Happix, geeft tips over het bepalen van de juiste strategie.
“Handige vragen om beantwoord te krijgen zijn: Waar ben je goed in? Over welke middelen, tijd, vaardigheden en passie beschik je? Welke behoefte is er vanuit de markt? Met welke concurrentie heb je te maken? Welke trends zijn er op de markt wat betreft fotografie en/of de producten die daaruit komen en wat betekent dat voor jou als fotograaf? Die trends en vraag vanuit de markt, dat is iets om rekening mee te houden. Stel je volgt een studie tot boekhouder. Dan studeer je feitelijk voor werkeloosheid. Waarom? Omdat je nu al kunt weten dat het beroep van boekhouder, zoals het nu is, over tien jaar niet meer bestaat. Ga je studeren voor robotarmmaker? Dan heb je veel meer kans op een baan. Als fotograaf heb jij die veelzijdigheid in keuzes niet, maar je kunt wel de bevolkingskenmerken bekijken van de regio waar jij woont. Wat voor type bedrijven vestigen zich hier? Je kunt een richting kiezen.”
Kiezen = Uitsluiten
“Een vaak gehoord misverstand is dat kiezen ongewenst is,” aldus Stefan. “Want wanneer je het één kiest, sluit je het ander uit. Als je kiest voor geboortefotografie, sluit je huwelijken uit. Maar dat hoeft niet. Je zegt dat je heel goed bent in iets, dat is de richting waar jij voor kiest. Dat wil niet zeggen dat je de rest niet doet, maar je zegt wel dat je heel goed bent in die ene discipline. Een goed voorbeeld is V&D. Bij V&D hebben ze nooit gezegd dat ze ergens heel goed in waren. V&D bestaat niet meer. Waarom? Omdat ze ‘stuck in the middle’ waren. Ze maakten geen duidelijke keuze, waren nergens de beste in en hadden voor een klant geen duidelijke uitstraling. Dan overleef je het niet in een markt met veel concurrentie. Als jij een gepassioneerde fotograaf bent die een duidelijke keuze maakt voor een bepaalde groep en daar de klanten, het portfolio en de passie voor hebt en je wordt bovendien lokaal goed gevonden, dan heb je een goede kans om geld te verdienen. Natuurlijk hangt dat samen met tarieven, maar je hoeft niet de laagste tarieven te hebben om iets te verkopen.”
Route naar niks
“Strategie betekent niet de goedkoopste zijn, dat is geen strategie,” aldus Stefan. “Dat is een route naar niks. Als je een strategie opstelt, denk je aan de persoon, het portfolio, de passie en de prijs. Dit ga je op een zodanige manier invullen dat jij plezier hebt in je werk. Zo draag je dit plezier over aan je klanten en zullen zij ‘jouw evangelie’ verder verkondigen. Dan heb je een strategie die werkt.”
In dit filmpje legt Stefan het nog even rustig uit.