terug

Social media: Kies je platform

Social media is niet meer weg te denken in het huidige medialandschap. Ook als fotograaf kun je er gewoonweg niet meer omheen. De meeste fotografen zijn er dan ook wel mee bezig. Er is alleen zo’n groot aanbod met zoveel diversiteit. Wat kies je? Misschien is een platform waarvan je in eerste instantie dacht dat het niet geschikt voor je is dat toch wel? Of kun je er nog meer uithalen? Pf maakte samen met Mike Nuijs, specialist op het gebied van social media marketing, een overzicht.

 

Linkedin-LogoLinkedIn is vooral belangrijk voor je zakelijke netwerk. Het is een soort etalage van je onderneming waarin je kunt laten zien wat je doet. Het is mogelijk projecten onder de aandacht te brengen en om publicaties en fotoreportages te laten zien; een soort portfolio. In LinkedIn heb je ook de mogelijkheid om zelf groepen aan te maken of lid te worden van een groep. Hierin kun je heel makkelijk met je conculega’s over bepaalde onderwerpen discussiëren of vragen aan elkaar stellen. Denk hierbij aan een bepaalde fotolocatie waar jij naar op zoek bent of iets over wilt weten. Het kan ook goed werken voor als je een idee hebt waarvan jij je afvraagt of het gaat werken. Laat je idee zien en vraag wat je netwerk er van vindt. LinkedIn is echt een platform om een goed netwerk op te bouwen. Denk er goed over na wat voor mensen je graag in je netwerk wilt hebben. Ga rondkijken wie je kan helpen. Verleg je grenzen en maak je netwerk divers. Een veel gemaakte fout is dat fotografen alleen maar met fotografen connecten, dat moet je zien te voorkomen. Verstuur ook niet alleen de standaard uitnodiging als je met iemand wilt ‘linken’, voeg een persoonlijke tekst toe of nodig die persoon zelf via de mail uit en leg even uit wat je doet.

 

transparent-flickr-logo-iconFlickr wordt veel gebruikt door fotografen. Het is een platform waarop je alleen beeld kunt laten zien. Je kunt een mooie etalage aanmaken en je werk rubriceren. Hierdoor komt het niet in een grote bak terecht. Als je een # verwerkt in de benaming van je foto’s zijn ze makkelijk terug te vinden. Flickr doet ook erg haar best om ervoor te zorgen dat de foto’s niet makkelijk zonder toestemming van de fotograaf kunnen worden gedeeld.

 

pinterest-logo-transparent-background-copy1Pinterest heeft vooral een vrouwelijke doelgroep, 87 procent van de gebruikers is vrouw. Als je doelgroep vooral uit vrouwen bestaat is het dus belangrijk om hierop zichtbaar te zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan bruidsfotografie, food, mode, baby’s, kinderen en portretten. Daarbij is het ook goed om je te realiseren dat tegenwoordig veel beeldredacteuren vrouw zijn en de kans dus groot is dat ook zij zich op Pinterest begeven. Pinterest is tot nu toe nog steeds vrij van reclame. Op Pinterest werkt men met borden voor diverse thema’s, deze zijn naar eigen interesse aan te maken.

 

facebook logoRuim 65 procent van de Nederlands zit op Facebook. Dat maakt Facebook het grootste social media platform van Nederland. Wat je hier op plaatst komt vooral onder ogen bij de particulier, dus B2C. Content wat goed scoort is storytelling. Schrijf een mooi verhaal bij een foto of een goede review ergens over. Denk hierbij aan fotojournalisten die jaarlijks strijden om de beste foto bij de World Press Photo. Dat zijn de dingen die veel worden gedeeld. Het is vooral emotie dat scoort. Plaats dus niet zo maar iets omdat je iets wilt verkopen. Nee, laat zien dat je er kennis van hebt en draag dat uit.

 

instagram-logoInstagram is zeer populair onder de jeugd. Het platform draait alleen om beeld, vierkant beeld. Het biedt je de mogelijkheid om je creativiteit tentoon te stellen en een trouwe groep volgers op te bouwen. Veel sportmerken, zoals Nike en Adidas, met de jeugd en jong volwassenen als doelgroep zijn te vinden op Instagram. Ook merken zoals Starbucks, Redbull en Samsung Mobile zijn erg actief. Op Instagram is het slim om gebruik te maken van hashtags. Deze hashtags dienen ervoor om berichten te categoriseren zodat ze goed worden gevonden. Het is niet bepaald smaakvol om zo maar willekeurige tags te gebruiken alleen voor de likes. Bepaalde communities hebben hun eigen hashtags. Wil je daarin worden getoond dan is het handig om ze te leren kennen en de accounts te volgen. Voordeel van Instagram is ook dat er geen reclame wordt getoond.

 

TwitterBirdTwitter is niet meteen het nummer één platform voor de fotograaf. Toch kan een fotograaf zich ook hier onderscheiden en laten zien. Doordat er op Twitter vooral veel tekst en weinig beeld wordt geplaatst, zal het opvallen als er een mooie foto tussen alle berichten staat. Heb je een fotoshoot op je website staan waarvan je wilt dat iedereen hem te zien krijgt, deel de URL dan met een foto in een tweet en de tweet doet de rest. Als een foto ook nog eens aansluit bij de actualiteit dan is de kans groot dat hij veel geretweed zal gaan worden waardoor je de zichtbaarheid van jou als fotograaf vergroot.Twitter is een informatiekanaal, maar dan wel vluchtig. Feit is wel dat tweets met foto’s opvallen binnen al die letters. Voor fotojournalisten kan het dus wel een heel geschikt en interessant kanaal zijn.

 

tumblrTumblr is in Nederland nog niet zo groot, in tegenstelling tot in Amerika. Tumblr heeft eigenlijk van alles wat. Het is een soort combinatie tussen Twitter en Facebook. Je kunt je profiel een uitstraling geven die bij jou past. Zo kun je kiezen voor een magazinestijl, een krantenstijl of een heel ander thema. Je kunt het mooi vormgeven en aanpassen aan jouw wensen. Foto’s en filmpjes komen er goed tot hun recht.

 

Google_plus.svgGoogle+ wordt vaak onderschat, maar het was in 2014 het snelst groeiende platform. Het lijkt wat op Facebook. Google+ is een informatiekanaal waarop vooral de werkende Nederlander is te vinden. Het mooie voor de fotografie is dat Google+ de post aanpast aan de foto zodat de foto niet wordt aangepast aan een standaardformaat van de post zoals op veel andere platformen wel gebeurt. Het is voor fotografen dus een heel vriendelijk platform. Je kunt op dit platform ook collecties aanmaken met diverse thema’s en het is voor je volgers heel makkelijk om een bepaalde collectie wel of juist niet te volgen. Stel je bent op meerdere vlakken actief, dan kan een klant ervoor kiezen om alleen die collectie te volgen die voor hem interessant is. Verder wordt er geen reclame getoond en is het goed voor de vindbaarheid van je beeld en fotoblogs in Google om hier een account te hebben. Google zelf geeft aan dat het geen verschil maakt, maar als precies dezelfde foto met precies dezelfde informatie op Google+ en bijvoorbeeld op Facebook staat, dan komt die van Google+ beduidend hoger in de zoekresultaten terug.

 

 


Bekijk ook deze items