terug

Serie ondernemen: van idee naar boek – hoe pak je dat aan?

Foto Thea van den Heuvel /DAPh
Foto Thea van den Heuvel /DAPh

Op zoek naar de ziel van het vernieuwde Doornroosje. Het Nijmeegse poppodium heeft een nieuw onderkomen gekregen. Architectuurfotografe Thea van den Heuvel heeft het gebouw van onder naar boven, van binnen naar buiten doorkruist. Haar foto’s zijn terug te vinden in het fotoboek ‘Doornroosje – de ziel is meeverhuisd’.
Hoe omschrijft u zichzelf als fotograaf?
“Ik ben architectuurfotograaf, met een duidelijke link naar de infrastructuur en kunst. Ik heb een open mind voor nieuwe innovatieve technieken en kijk hoe ik opdrachten ook anders aan kan pakken. Ik zoek naar raakvlakken met onder andere film, kijk naar mogelijkheden op het gebied van bijvoorbeeld Time Lapse, virtual tours, hoogtestatieven…”
Wat is uw passie?
“Op zoek gaan naar dat ene beeld, dat je even doet stilstaan. De foto die in één oogopslag het hele verhaal vertelt.”
Kunt u iets vertellen over uw werkwijze?
“De samenwerking met de opdrachtgever is belangrijk voor me. Ik vraag de opdrachtgever heel duidelijk aan te geven waar het hem/haar om gaat en waar de foto’s voor gebruikt gaan worden. Een oor voor opdrachtgevers, echt luisteren naar wat deze te vertellen heeft. Daarbij kies ik niet standaard voor fotografie, soms past film beter. Zo heb ik laatst een kort filmpje gemaakt voor een architectenbureau. Zij hadden een regenbooggordijn gemaakt voor in een raadszaal. De kleuren zie je pas als het gordijn open en dicht gaat. Daar hebben we een klein filmpje van gemaakt, gefilmd bij dag- en avondlicht.”
Foto Thea van den Heuvel /DAPh
Foto Thea van den Heuvel /DAPh

Kunt u iets vertellen over uw onderneming?
“We zijn met zijn drieën, ik heb twee mensen in dienst, we zijn een mooi, hecht team. Daarin hebben we een duidelijke taakverdeling. Ik vind dat je moet doen waar je goed in bent. Ik ga in gesprek met opdrachtgevers, kijk samen met hen naar welk probleem er ligt en welke oplossing daar het beste bij past, foto of film. Ik ben de fotograaf en Marco Ticheler is de echte beeldbewerker en techneut, hij weet alles over hoe je websites moet bouwen, monteert de films, software, hardware. Nu zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden van drones- hij zoekt dan alles uit. Monique Teeuwen doet de projectbegeleiding en verzorgt de facturering.”
Kunt u iets vertellen over de verdeling van uw omzet?
“Op dit moment bestaat de omzet uit 50 procent fotografie en 50 procent andere vormen, zoals Time Lapse, 360 graden roundshots en film. De architectuurfotografie gaat nu weer snel omhoog qua opdrachten. Door de crisis ging het aantal opdrachten rap naar beneden, maar het gaat nu weer de goede kant op. Het zal waarschijnlijk nooit meer zo worden als het was, maar ik ben blij dat het aantal opdrachten weer toeneemt. Het gaat me overigens niet om het behalen van een enorm fikse omzet. Een mooi team en mooie projecten, daar zet ik op in.”
“Samen met DAPh (Dutch Architectural Photographers) zijn we bezig te onderzoeken/promoten dat we als architectuurfotografen vanaf het begin bij projecten betrokken zijn, om zo een betere rol te kunnen spelen in de communicatie. Daar hebben we vanuit DAPh onlangs ook een lezing over gegeven bij het architectenseminar van de Nationale Staalbouwdag, om te laten zien hoe fotografen onderdeel kunnen uitmaken van een projectteam of bouwteam, om zo meer gebruik te maken van hun expertise. Daarnaast ben ik verbonden aan het ACN- het Architectuur Centrum. Met als doel om inspirerende avonden met elkaar te organiseren. Bij DAPh werk je samen met concollega’s, eigenlijk concurrenten. Ik geloof meer in met elkaar samenwerken dan alles in je eentje doen en bij DAPh krijgen we dat voor elkaar.”
Foto Thea van den Heuvel /DAPh
Foto Thea van den Heuvel /DAPh

Hoe kwam het boek over Doornroosje tot stand?
“Het boek is een eigen initiatief. Het is een heel bijzonder poppodium, dat veel prijzen heeft gewonnen in Nederland. Het heeft lang geduurd voordat de nieuwbouw er kwam. Het nieuwe poppodium staat op een bijzondere locatie. Vlak naast het perron aan de ene kant, naast een politiebureau met hellingbaan en aan de andere kant het busstation. Het is een pareltje geworden, het gebouw zit zo intelligent in elkaar. En dat op zo’n lastige bouwlocatie. Bij dit project is echt vanuit de opdrachtgever geredeneerd. De mensen van Doornroosje hebben nagedacht over wat ze nodig hebben en die opdracht hebben ze meegegeven aan de bouwers. Mooi voorbeeld is het loading dock waar vrachtwagens in rijden. De vrachtwagens worden opgetild, in de lucht omgedraaid en weer neergezet. Dan kunnen ze gelost worden en vervolgens direct weer weg rijden. Ook bijzonder zijn de vijf kleedkamers, die zijn ingericht door vijf verschillende kunstenaars. Waar vind je dat?”
“Toen het gebouw klaar was, kreeg ik een rondleiding. De directeur vertelde dat hij veel gasten op bezoek kreeg, die het nieuwe Doornroosje wilde zien. Hij miste alleen een soort cadeau dat hij de mensen aan het einde van hun bezoek kon meegeven. We zijn een co-productie aangegaan: ik maak het gehele boek en steek er mijn tijd in. Voor het boek zijn we ook een crowdfunding actie gestart. En we hebben een kleine subsidie gekregen van het Cultuurfonds.”
Hoe ben je vervolgens te werk gegaan?
“Ik ben een team gaan samenstellen met auteurs, eindredactie, vormgever en drukker. En geef het zelf als uitgeverij uit. Voor de fotografie heb ik heb eerst een script gemaakt en vervolgens ben ik gaan fotograferen aan de hand van dit script. Ik heb foto’s gemaakt in de omgeving, van de architectuur, zowel exterieur als interieur, alles heb ik op de foto gezet. Hoe langer ik aan het fotograferen was, hoe meer behoefte ik kreeg aan sfeer en dynamiek. Ik ben daarom ook ’s avonds gaan fotograferen, op zoek naar reuring. Naast het personeel wilde ik ook graag het publiek op de foto zetten. Zonder bezoekers leeft een poppodium niet. Dat is natuurlijk een beetje lastig, vanwege privacyregels. Doornroosje heeft dat goed opgelost. Er is een digitale nieuwsbrief verstuurd, waarin aan bezoekers is gevraagd om te poseren. De reacties waren positief: binnen twee dagen hadden 120 mensen zich aangemeld. Deze hebben we in Doornroosje uitgenodigd en gefotografeerd. Ik heb gekozen om op dit onderdeel samen te werken met een jonge fotograaf, Ellen Daniëls en dat was hartstikke mooi. De foto’s van de bezoekers zitten overigens letterlijk in het hart van het boek.”
Foto Thea van den Heuvel /DAPh
Foto Thea van den Heuvel /DAPh

Hoe pak je de promotie van het boek aan?
“De promotie doet Doornroosje, via haar website en social media en daar zijn ze heel goed in. Doornroosje doet ook de verkoop via hun site. Zelf heb ik de promotie ook via social media en een nieuwsbrief opgezet en ik heb contacten met de pers gelegd. Daarnaast hebben we aan NNfilm gevraagd om vijf korte filmpjes te maken over het proces van het maken van dit boek: idee, fotografie, samenstelling, vormgeving, drukproces en eindresultaat. Deze filmpjes zijn al weken te zien op internet. Daarnaast gebruiken we affiches en het boek ligt vanaf deze week in de boekhandels. Op 15 oktober wordt het boek gepresenteerd in Doornroosje.” Met de opbrengst van het boek moet de inzet van Thea van den Heuvel betaald worden. “Ik hoop dus op succes: ik heb er vijf maanden hard aan gewerkt: het was een pracht project en een uitdaging.”
Meer informatie: www.doornroosje.nl en www.th-fotografie.nl