terug

René Groebli – The Eye of Love in de Bildhalle

Bildhalle Amsterdam heeft het genoegen u te mogen uitnodigen voor de eerste Nederlandse solo- tentoonstelling van René Groebli (1927), een van de meest eminente nog levende Zwitserse fotografen. De serie The Eye of Love kwam voort uit Groebli’s huwelijksreis naar Parijs in 1952 en vormt een visueel liefdesgedicht. Het markeerde het begin van de internationale carrière van de kunstenaar, die zijn tijd ver vooruit was.

© René Groebli, Lying nude, from the series The Eye of Love, Paris, 1952

 

Na hun huwelijk in 1952 gingen René Groebli en zijn vrouw Rita twee weken op huwelijksreis naar Parijs. Tijdens het bezoek schoot Groebli enkele foto’s die hij een jaar later als een beeldessay bijeenbracht en als kunstenaarsboek publiceerde onder de titel The Eye of Love.

De U.S. Camera Annual, het destijds invloedrijkste Amerikaanse jaarboek voor fotografie, schreef in 1955: “The Eye of Love is een teder fotoessay over de liefde van de fotograaf voor een vrouw.” Het mag geen verrassing heten dat deze serie de internationale carrière van de fotograaf lanceerde en dat een foto uit de serie, “Sitting Nude”, werd opgenomen in de collectie van het MoMA. Edward Steichen, de oprichter van de fotografie-afdeling van het MoMA in New York, verwierf de foto voor de museumcollectie en nam er werk van op in zijn monumentale tentoonstelling The Family of Man (1955).

 

© René Groebli, Hanging up the laundry, from the series The Eye of Love, Paris, 1952

De verbazingwekkende kracht van Groebli’s werk uit 1952 beneemt ons nog steeds de adem. We zijn ons volledig bewust dat we niet zozeer naar een model kijken dat vermoedelijk een affaire beleeft met de fotograaf, maar naar de pure gelukzaligheid van een pasgetrouwd stel in een Parijse hotelkamer. We zien ook dat de stralende witte jurk van de vrouw, van haar lichaam afglijdend richting het geritsel van onscherpe randen, getuigt van een ontmoeting die ons maar al te bekend voorkomt. Het plezier dat deze beelden uitstralen is net zo schandaleus als dat liefde en vertrouwdheid tussen twee mensen solide en ontroerend is.

© René Groebli, René photographing his wife, from the series The Eye of Love, Paris, 1952

 

Groebli was het niet om het documenteren te doen. Hij wil inspireren tot associatie. Als fotograaf wil hij gevoelens visualiseren, een atmosfeer overdragen, een moment vangen en geluk uitdrukken. Op hun huwelijksreis fotografeerde Groebli meer dan het objectief waarneembare. Hij fotografeerde emoties, het vluchtige, intimiteit, gevoeligheid…
en zijn liefde voor Rita. The Eye of Love is een serie die doordrenkt is van intimiteit en tijdloze poëzie.

“En zo wordt de hotelkamer in Parijs de hartkamer waarin we allemaal wel eens gevallen zijn, waarin we allemaal wel eens verzonken zijn geweest, hopende dat deze kleine kamer zal uitdijen totdat het een heel leven omvat. In de hoop dat deze milliseconden zich zullen inbranden in hart en geest—zoals Groebli’s foto’s dat doen op het netvlies van de kijker.”

Stefan Zweifel, filosoof en schrijver

© René Groebli, Vest, from the series The Eye of Love, Paris, 1952
René Groebli werd geboren op 9 oktober 1927 in Zürich.

In 1945 startte hij een voorbereidend jaar en vanaf 1946 studeerde hij fotografie bij Hans Finsler aan de kunstacademie van Zürich. Tussen 1946 en 1948 voltooide hij de basisopleiding tot documentaire camera- man bij Central Film en Gloria Film in Zürich. Als foto- journalist werkte hij in opdracht voor het tijdschrift Die Woche en later voor het Londense agentschap Black Star in Afrika en het Midden-Oosten.

Zijn eerste twee boekpublicaties waren het poëtische essay Magie der Schiene (Rail Magic, 1949) en de beeldserie Das Auge der Liebe (The Eye of Love, 1954; nieuwe editie in 2014). Groebli’s werk werd door Edward Steichen geselecteerd voor zijn tentoonstelling The Family of Man in het MoMA, evenals werk van Groebli’s landgenoten Werner Bischof, Robert Frank
en Gotthard Schuh. Groebli en Frank kregen in 1954 het lidmaatschap tot de Raad van Zwitserse Fotografen toegekend.

Groebli liet de fotojournalistiek gauw achter zich en halverwege de jaren 1950 begon hij zijn eigen studio voor reclame- en industriële fotografie. Hij specialiseerde zich in kleurenfotografie en experimenteerde met het dye-transferproces. Het Amerikaanse tijdschrift Color Annual riep Groebli in 1957 uit tot ‘Meester in Kleur’.

In de jaren 1980 keerde Groebli terug naar zijn artistieke essays in zwart-wit. Aan het einde van de twintigste en in het eerste decennium van de eenentwintigste eeuw bestudeerde hij zijn eigen archief en digitaliseerde de belangrijkste foto’s uit zijn zestig jaar omspannende oeuvre. Groebli, 93 jaar oud inmiddels, leeft en werkt

in Zürich. Na een carrière van 73 jaar in de fotografie drukt hij nog altijd foto’s af in zijn studio.

BOOK DETAILS
• Published at Sturm&Drang, 2020.
• Limited Edition of 1000 copies.
• New extended re-edition of the original 1954 book. • With glassine wrapped cover and with five additional

images chosen by the photographer.
• signed
• 48 pages, 30 tri-tone pictures
• Format 21 x 29.7 cm
• With a text by Katrin Matschenz (in German) • English
• ISBN: 978-0-9848202-5-2

PRICE SIGNED: 75 EUR ORDER: info@bildhalle.ch