terug

Raam op een andere wereld

Smiling Assassin - Foto Matthew Smith
Smiling Assassin – Foto Matthew Smith

De onder- en de bovenwaterwereld samen, in één foto. Matthew Smith toont in zijn foto’s wat zich boven en onder het wateroppervlak afspeelt. “Met mijn foto’s bied ik de kijker een raam op een andere wereld,” aldus Smith. “Het fotograferen van de wereld boven en onder water brengt wel wat extra uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld wat betreft de belichting. Ook is het zaak om zowel boven als onder water een interessant beeld te vinden. Daarom besteed ik veel tijd aan vooronderzoek en ga ik met mijn snorkel erop uit.”
“De fascinatie voor water en de invloed van het water op het licht had ik al als kind. Een aantal van mijn vroegste herinneringen gaan over het snorkelen met mijn broertje tijdens vakanties in Frankrijk en aan de Middellandse Zee. De eerste keer dat ik zonnestralen door het rimpelige wateroppervlak zag schijnen, de diepte in, kan ik me goed herinneren. Dat maakte indruk.”
“Tijdens mijn tienerjaren kocht ik mijn eerste camera. Daarmee probeerde ik vast te leggen wat me zo aantrok aan de zee in het land waarin ik opgroeide, Groot-Brittannië. Het duurde niet lang voor mijn nieuwsgierigheid voor de zee me letterlijk de zee in dreef, om foto’s vanuit en onder het water te maken. Dat betekende sparen voor een waterdichte behuizing voor mijn camera, zodat deze ook onder water droog zou blijven.”
A Splash of Yellow - Foto Matthew Smith
A Splash of Yellow – Foto Matthew Smith

“Met het groeien van mijn vaardigheden als fotograaf, kreeg ik meer ideeën voor foto’s, ideeën die ik niet in Engeland kon verwezenlijken. Dus volgden er reizen naar verre bestemmingen om de foto’s te maken die ik wilde. Nu woon ik in Stanwell Park, in Australië. In 2007 ben ik naar Australië geëmigreerd. Dat betekent dat ik nu ’s werelds grootste speeltuin binnen handbereik heb, de Grote Oceaan.”
Het maken van foto’s waarbij zowel de boven – als onderwaterwereld in beeld komt, brengt wat uitdagingen met zich mee. “Je moet wat problemen overwinnen, bijvoorbeeld wat betreft de scherpte en belichting. Licht reist moeilijker door water dan door lucht, dus als je beide in beeld wil brengen, dan vraagt dat technische kennis, geduld en ervaring. Zo is de belichting onder water vaak veel minder dan het licht boven water. Om dit tegen te gaan gebruik ik sterke onderwaterlampen, om het onderste deel van de foto te belichten.”
“De volgende uitdaging is het ervoor zorgen dat beide elementen, boven en onder water, samen een goede compositie vormen. Je hebt er niets aan wanneer je een interessante scene onderwater combineert met een saaie lucht en andersom. Dat vraagt dus veel vooronderzoek, dat ik gewapend met een snorkel uitvoer. Tijdens dit vooronderzoek maak ik verschillende referentiefoto’s, zodat ik kan plannen hoe ik mijn uiteindelijke foto wil maken. De eindfoto, het beeld dat ik meeneem in mijn portfolio, is dus het resultaat van een grondig onderzoek en zorgvuldige planning.”
Crimson Dawn - Foto Matthew Smith
Crimson Dawn – Foto Matthew Smith

De ontmoetingen met de krokodil en kwal zijn dan ook geen toeval. “Geluk dwing je af, een foto ontstaat niet spontaan. Voor ik dat soort foto’s maak, zorg ik ervoor dat ik voldoende kennis heb van het onderwerp.” Kennis en voorzichtig te werk gaan, minimaliseren de risico’s die de fotograaf loopt. “Bij de krokodil heb ik alleen foto’s gemaakt als het water kristalhelder was. Krokodillen zijn roofdieren die het moeten hebben van het verassingseffect bij het jagen: ze verschuilen zich en slaan dan plots toe. In helder water kunnen ze zich niet verbergen en zullen ze je dus niet snel aanvallen. In tegendeel zelfs, ze zullen eerder de andere kant opzwemmen wanneer ze worden benaderd door een fotograaf.. Bovendien had ik een ‘achterwacht’, er waren nog twee mensen in het water die uitkeken voor mijn veiligheid. Ook lag er vlakbij een boot te wachten.”
“Voor mijn onderwaterfotografie gebruik ik een Nikon D810 digital DSLR camera met een Nikkor 14-24mm F2.8 lens. Deze apparatuur stop ik een waterdichte behuizing van Aquatica Digital. Het licht onder water komt van twee INON onderwater strobes.”
“Met mijn foto’s wil ik de kijker laten zien wat er onderwater leeft. Ook wil ik een bepaald gevoel overbrengen. Ik houd van duiken en voor mij is een van de meest bijzondere momenten van een duik het moment dat het water mijn masker overspoelt als ik mijn hoofd onder water steek. Dat heeft te maken met de spanning die komt kijken bij de onzekerheid over welke rare wezens zich in de diepte schuil houden. Ook de overgang van het ene element (land) naar het andere (water), zorgt voor een bijzonder gevoel. Ik wil graag dit magische gevoel overbrengen middels mijn foto’s. Misschien is dat ook de beste manier om mensen die niet duiken te laten zien waar het allemaal om gaat, door een natte en onbekende wereld te combineren met een bekende wereld.”
Physalia physalis - Foto Matthew Smith
Physalia physalis – Foto Matthew Smith

Matthew werkt als fotograaf en ingenieur. “De combinatie van die twee zorgt voor een mooie balans. Als fulltime fotograaf is het erg moeilijk om tegenwoordig je brood te verdienen. Via mijn website verkoop ik een beperkt aantal prints, allemaal foto’s waarmee ik prijzen heb gewonnen. Zie www.mattysmithphoto.com.”


Bekijk ook deze items