terug

Pf nummer 4 is uit: een nummer over reizen en verre landen

Reizen met een onderzoekende en open blik

Foto: Ruben Terlou, Through the Heart of China

Dit nummer van Pf is gewijd aan reizende fotografen. Ik had ook kunnen zeggen dat dit nummer gewijd is aan reisfotografie maar dat dekt niet de lading. Reisfotografie is het mooie van de wereld vastleggen, waarvoor vele cursussen bestaan en waarvoor je online tientallen tips kunt krijgen. Fotografen die op reis gaan met een opdracht aan zichzelf is een ander verhaal. Zij lezen over de geschiedenis van de landen die zij bezoeken en tijdens hun reis zoeken ze naar de achtergronden van wat ze tegenkomen.

Een voorbeeld is Ruben Terlou, die voor de VPRO het programma Door het hart van China maakte. Naast de tv-opnamen maakte hij zijn eigen documentaire foto’s over China. De gesprekken die hij met de bevolking had, hielp hem om meer diepgang in zijn werk aan te brengen. Hij ontdekte dat China diep geworteld is in combinatie met het eeuwenoude confucianisme en taoïsme.

Roland Brockmann ontdekte dat wij een gefilterd beeld hebben van Afrika. Wij kennen vaak alleen wat media en ngo’s ons willen tonen. Brockmann reisde door Afrika om dagelijkse verhalen van gewone mensen te fotografen: boeren, herders, moeders. Mensen met hun dromen en hun trots, mensen met wie wij ons kunnen identificeren. Door zijn foto’s kunnen we anders naar dit continent leren kijken.

Olaf Otto Becker reisde met een 8×10-inch naar Groenland om het afbrokkelende ijs in beeld te brengen. Hij maakte esthetische beelden van een naderend gevaar, de opwarming van de aarde. Jarek Kotomski fotografeerde het harde en simpele bestaan van een Tibetaanse dorp in de Himalaya dat in de winter onbereikbaar is. De Tibetaanse cultuur is er nog ongeschonden bewaard gebleven. Daniëlle Celie maakte een fictieve serie van vroegere reizen in de 17e eeuw, die van de Hollandse walvisvaart. Jeroen Swolfs pakte het groots aan. Hij reisde niet naar een bepaald land, maar hij besloot 195 hoofdsteden van de wereld te fotografen. Hij zocht naar het straatbeeld dat ons met elkaar verbindt. Hij wilde als antidotum van het negatieve nieuws dat ons dagelijks via de media bereikt een positief wereldbeeld laten zien. Hoe beroerd de wereld ook is, er zijn altijd licht- puntjes volgens Swolfs.

In de portfolio brengen we de winnaars van de categorie Environment Stories van World Press Photo 2018. De prijzen gingen naar Kadir van Lohuizen, Luca Locatelli en Daniel Beltrá. Van Lohuizen en Beltrá zijn betrokken bij ons leefklimaat en hoe vervuiling en ontbossing het leven op onze planeet verschraalt. Locatelli richtte zich op de oplossingen die ons eigen land biedt door hoogont- wikkelde landbouwtechnieken.

Voor de fotograaf die in de komende maanden op reis gaat, moge de in dit nummer uitgelichte fotografen een inspiratiebron zijn om met een onderzoekende en open blik naar de wereld te kijken. Wat wil je vertellen over de landen die je bezoekt, met welke blik wil je fotograferen? Wil je de schoonheid laten zien of ook meer, de verhalen van de mensen die je ontmoet, de culturele achtergrond, de veranderende natuur? Fotografie is het medium bij uitstek om de wereld waarin wij leven met elkaar te delen.

Ton Hendriks, hoofdredacteur Pf


INHOUD VAN NUMMER 4

Ruben Terlou 

Het niet de eerste ambitie van Ruben Terlou om televisiemaker te worden, maar fotograaf. Thuis lagen de camera’s van zijn vader te wachten op zijn talent. “Op mijn veertiende begon ik te fotograferen met de Russische 1000mm lens van mijn vader. Het zien van de foto’s gaf mij het gevoel dat ik bezig was iets te creëren.” Tijdens de opnamen van de tv-series maakte Ruben Terlou zijn documentaire foto’s en schiep hiermee zijn eigen inter- pretatie van het snel veranderende China.

Olaf Otto Becker

Veel van zijn wonderschone landschapsfoto’s zijn misleidend en zelfs een beetje cynisch: de grootformaat-beelden van Olaf Otto Becker tonen im- mers impliciet de schadelijke effecten van de overbevolking voor de natuur. En al zal de Duitse fotograaf altijd blijven fotograferen om ons op die gevol- gen te wijzen, voor de mens komt het volgens hem niet meer goed.

Roland Brockmann

Wat weten we van het deel van Afrika dat niet het nieuws haalt? Roland Brockmann reist voor hulporganisaties heel de wereld over en draagt met zijn videobeelden bij aan onze beeldvorming over Afrika. Zijn beelden gaan ook over gewone mensen. Mensen met dromen, die werken, liefhebben en een dagelijks leven hebben. Over en voor hen stelde hij een boek samen.

Jarek Kotomski 

De nederzetting Lingshed in India is een van de meest afgelegen plaatsen ter wereld. Hoog in de Himalaya, op zo’n 4000 meter boven zeeniveau, is het een oase te midden van een dorre bergwoestijn. Fotograaf Jarek Kotomski raakte betoverd door de schoonheid van het gebied en zijn in- woners. Over zijn eerste expeditie verschijnt binnenkort een film. Over de kinderen die in de nederzetting naar school gaan maakte hij een fotoboek.

Daniëlle Celie

Fotografe Daniëlle Celie raakte tijdens haar eerste avontuur naar het Noordpoolgebied bekend met de Hollandse walvisvaarders uit de 17e eeuw. Ze zocht naar het erfgoed dat is overgebleven in de permafrost. Met haar illustratieve en associatieve manier van werken, fotografeerde ze de plaatsen waar de geschiedenis zich mogelijk heeft afgespeeld.

Jeroen Swolfs

Als freelance fotojournalist werkte Jeroen Swolfs voor magazines en krant-
en in alle hoeken en gaten van de wereld. De keuze voor negatieve bericht- geving in de media viel hem daarbij op. Hij wilde iets positiefs produceren.  Waarom niet het straatleven in alle hoofdsteden van de wereld gaan fotograferen? Hij verliet huis en haard en ging deze tour de force aan. Het werd een eenzame, zeven jaar durende reis met een hoopvolle missie.

PORTFOLIO

In de categorie Environment Stories van World Press Photo 2018 kreeg Kadir van Lohuizen de eerste prijs met zijn langlopend project over afval- verwerking: Wasteland. Van Lohuizen fotografeerde de afvalverwerking in diverse grote steden over de hele wereld. De tweede prijs ging naar Luca Locatelli voor zijn serie Hunger Solutions, met foto’s van de Nederlandse landbouw. De derde prijs ging naar Daniel Beltrá voor zijn project over de Braziliaanse Amazone, de longen van de wereld.

INFRASTRUCTUUR

Agentschappen

Hollandse Hoogte, De Beeldunie en Noor bieden een alternatief voor ANP en het grote internationale Getty Images. Met vijfhonderd aangesloten Nederlandse fotografen is Hollandse Hoogte de grootste speler. De Beel- dunie groeide de afgelopen drie jaar uit tot een bureau waar ruim tachtig fotografen zich thuis voelen. Noor is een klein agentschap waarin een select gezelschap van vijftien internationaal bekende en vooraanstaande fotografen zijn vertegenwoordigd.

EXPOSITIE

Seydou Keita

In Foam is een uitgebreid retrospectief te zien van de Malinese fotograaf Seydou Keïta, die in de jaren ‘50 en ‘60 werkte als studiofotograaf voor de elite van de hoofdstad Bamako. Zijn foto’s laten een heel ander Afrika zien dan de oorlog en ellende die de westerse media decennialang ons hebben gebracht.

RUBRIEKEN

Column
Infrastructuur
De Opdracht
Het project
Uitbesteed
Presentatie
Boeken
Ondernemen
Juridisch

BIJ DE ABONNEES OP DE MAT. LOS TE LEZEN: BESTEL HIER NUMMER 4 ONLINE