afs_500e_fl_angle1-2_1401

De lange teleobjectieven van Nikon behoren tot de beste die er op de markt zijn. Ze zijn gebouwd voor de zwaarste omstandigheden en leveren uitstekende optische prestaties. Voor veel professionele natuur- en sportfotografen zijn het de werkpaarden die altijd en overal kwaliteit leveren. Met de nieuwe AF-S NIKKOR 500mm F4E FL ED VR en 600mm F4E FL ED VR laat Nikon zien dat zelfs de beste objectieven nog verbeterd kunnen worden.

De MTF-curves van de nieuwe AF-S NIKKOR 500mm F4E FL ED VR en 600mm F4E FL ED VR naderen de theoretische limiet. Optisch zijn deze twee teleobjectieven daarmee zo goed als mogelijk is. Een andere, misschien nog belangrijkere verbetering is een aanzienlijke verlaging van het gewicht. Dat is goed nieuws voor de fotografen die er dagelijks mee in het veld of langs de lijn staan. De nieuwe 500mm is met 3090 gram bijna 9 ons lichter dan zijn voorganger, de 600mm is met 3810 gram bijna anderhalve kilo lichter. Gecombineerd met een uitstekende beeldstabilisatie tot vier stops kunnen deze objectieven zelfs uit de hand worden gebruikt.

Een typische ‘Van Egmond’: Mooi lijnenspel, de auto verraadt alleen dat dit tijdens een GP is gemaakt. Pure kunst. Technisch erg lastig voor de AF: het relatief kleine onderwerp, verborgen achter de van hitte trillende lucht, met op de achtergrond enorme contrasten.

Een typische ‘Van Egmond’: Mooi lijnenspel, de auto verraadt alleen dat dit tijdens een GP is gemaakt. Pure kunst. Technisch erg lastig voor de AF: het relatief kleine onderwerp, verborgen achter de van hitte trillende lucht, met op de achtergrond enorme contrasten.

 

Peter van Egmond
Hij is al jaren dé Formule 1 fotograaf van Nederland. Peter van Egmond is een van de 56 fotografen wereldwijd die in het bezit is van een zogenaamde ‘rode pas’, waarmee hij het hele jaar door geaccrediteerd is voor alle Formule 1 wedstrijden. Al meer dan 25 jaar reist hij de wereld over om de snelle bolides vast te leggen. Veel van zijn foto’s maakt hij met zijn oude vertrouwde 500mm AF-S NIKKOR, wel zo’n 75 procent, schat hij. Hij was dan ook heel benieuwd naar de nieuwe AF-S NIKKOR 500mm F4E FL ED VR, en testte het objectief op de Hungaroring.

Op volle snelheid komen de wagens over een heuvel, onzichtbaar voor de camera tot ze bijna boven zijn. In een fractie van een seconde moeten fotograaf en camera de bolide in beeld krijgen, scherpstellen en de opname maken. Geen probleem voor Van Egmond met zijn Nikon D4S en AF-S Nikkor 500mm F4E.

Op volle snelheid komen de wagens over een heuvel, onzichtbaar voor de camera tot ze bijna boven zijn. In een fractie van een seconde moeten fotograaf en camera de bolide in beeld krijgen, scherpstellen en de opname maken. Geen probleem voor Van Egmond met zijn Nikon D4S en AF-S NIKKOR 500mm F4E.

 

“De oude 500 was al goed”, meent hij. “ Dus de verbeteringen in de optische prestaties zijn klein.” Op belangrijke punten vindt hij de vooruitgang wel indrukwekkend: “Er is een wezenlijke verbetering in de contrastoverdracht.” Dat zag hij vooral terug in een aantal closeups die hij met het nieuwe objectief heeft geschoten. “Daar werd ik wel heel blij van”, zegt hij. “Waar ze ook een hele grote stap hebben gezet, is in de reductie van het gewicht.” Hij loopt veel met zijn 500mm en schiet bijvoorbeeld de huldigingen na afloop van de races met zijn 500mm uit de hand. Dan maakt een besparing van zo’n 25 procent veel uit. Het bereik van het objectief kan hij uitbreiden met de Nikon TC14E-III teleconvertor. “Die werkt goed”, volgens Van Egmond. “En ik heb het gevoel dat ook de autofocus van de nieuwe 500mm nog een stuk sneller is geworden.” Dat is natuurlijk heel welkom in een sport waar fracties van seconden tellen. “Op de Hungaroring is er een aantal plekken waar het extreem lastig fotograferen is. Daar had ik nu duidelijk meer bruikbaar materiaal.”

Een portret met de 500mm, uit de hand. De autofocus deed zijn werk perfect en de contrastoverdracht is hoog, waardoor ieder detail zichtbaar is. De wimpers rond de ogen van de coureur zijn te tellen.

Een portret met de 500mm, uit de hand. De autofocus deed zijn werk perfect en de contrastoverdracht is hoog, waardoor ieder detail zichtbaar is. De wimpers rond de ogen van de coureur zijn te tellen.

 

Nikon Professional Services
Peter van Egmond is lid van Nikon Professional Services. NPS is een internationale service organisatie van Nikon, voor de professionele gebruikers van haar apparatuur. Tijdens de F1 GP op de Hungaroring had Peter een kleine storing aan zijn D4S. NPS heeft een service center bij alle F1 GP’s, dus Peter kon direct geholpen worden. Een eenvoudige reparatie, gelukkig. Mocht zijn camera niet ter plekke hersteld kunnen worden, dan had hij leen apparatuur gekregen tijdens het evenement. Tevens organiseert NPS in Nederland highend masterclasses met fotografen van wereldformaat, Check&Cleans, koeriersdiensten, collectiviteitskortingen bij verzekeringen, etc.
Kijk voor alle Nikon Professional Services op www.iamheretohelp.nl

Kijk voor meer informatie op www.Nikon.nl

logo_nps