terug

Krachtig voorstellen

Het is belangrijk om je als fotograaf krachtig voor te stellen. Vaak wordt er gezegd: “Ik ben Piet en ik ben fotograaf.” Hiermee doe je jezelf tekort, omdat je niet zegt wat je precies doet. Barend geeft een voorbeeld van hoe hij dit op jonge leeftijd al heeft ervaren. Hij liftte regelmatig van Eindhoven naar Breda. In eerste instantie stond hij altijd netjes met zijn hand omhoog. Dat resulteerde in het feit dat niemand hem meenam, want hij was niet duidelijk en gaf niet aan naar welke stad hij toe wilde. Later is hij een bordje gaan gebruiken met de stad waar hij naartoe wilde, Breda. De helft van de mensen die op dat moment voorbij komt en ook naar Breda moet, krijgt op dat moment al een trigger, omdat zij naar dezelfde stad toe moeten en Barend mee kunnen nemen.

Als fotograaf zal je misschien denken dat je de klanten die een andere richting op gaan al kwijt bent als jij jouw bestemming duidelijk weergeeft. Dat is niet het geval. De klanten die in dit geval niet naar Breda hoeven, zullen jou wel herinneren. Een volgende keer, wanneer zij wel naar Breda moeten, zullen zij jou meenemen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor fotografen. De klanten zijn misschien wat minder geïnteresseerd in jou of jouw processen. Zij zijn meer geïnteresseerd in jouw expertise en wat jij voor hun kunt betekenen. Wanneer je dat in jouw boodschap verwerkt, wordt het vast en zeker een klant.

Bekijk hier de video over krachtig voorstellen van Happix

Krachtig voorstellen