Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

Hoe schrijf je een artist statement

apr 26, 2016

SWPA 2016 expositie in Hotel Droog Amsterdam

apr 26, 2016

Iranees wint Sony World Photography Awards 2016

apr 25, 2016

Nieuw werk van Jimmy Nelson te zien

apr 24, 2016

Sennheiser onthult actiemicrofoon voor GoPro

apr 23, 2016
abbas01

Sem Presser lezing door Abbas

apr 22, 2016

Noorderlicht Fotomanifestatie 2016: ARENA

Meer berichten

Hoe schrijf je een artist statement

Awards
Nieuws Serie ondernemen
Door Naomi Heidinga / 26 april 2016
next
  • A+ A-

Een goed artist statement kan je als fotograaf enorm helpen. Je kunt je onderscheiden van de massa en je laat zien dat je een duidelijke visie hebt. Maar alleen al bij de gedachte aan het schrijven van een artist statement krijgen sommige fotografen het Spaans benauwd. Niet voor niets schrijft een fotograaf bij voorkeur met beelden en niet met woorden. Met deze tips helpen we je een beetje op weg.


Voordat je begint met schrijven zijn er drie vragen die jezelf moet stellen.
Denk zorgvuldig na over je antwoorden – dit helpt bij het schrijven van het statement.

1. Wat wil je vertellen met je werk? Wat is het verhaal achter de beelden?

2. Waarom ben je met dit project begonnen? Wat heeft je geïnspireerd? Waarom breng je het verhaal op deze manier in beeld?

3. Waarom is dit project interessant voor de toeschouwer? De reden: ‘over dit onderwerp is nog niet eerder een serie gemaakt’ is niet voldoende. Waarom is jouw project belangrijk en waardevol? Ga ik door het zien van je werk anders naar het onderwerp kijken? En waarom kun jij dit verhaal het beste vertellen?

Deze vragen zouden een denkproces op gang moeten brengen. Schrijf je gedachten op of ga ik gesprek met iemand die bekend is met je project. Neem het gesprek op, zodat je het later terug kunt luisteren.

Wat hoort in een artist statement?

Let op, een artist statement is bedoeld om de kijker duidelijk te maken waar het werk over gaat en waarom je het hebt gemaakt. Het schetst een kader, zorgt voor een groter begrip bij de toeschouwer. Een verhaal over wanneer je bent begonnen met fotograferen, je liefde voor het licht of de eerste camera die je in je handen had, is meestal niet relevant. Die informatie kun je weglaten. Beperk je tot het project.

Wat hoort er niet in een artist statement?

– Algemeenheden

Schrijf precies op wat je bedoelt. Voorkom algemeenheden en vage zinnen. Analyseer elke zin. Haal de woorden die bedoeld zijn om gewichtig of artistiek over te komen eruit.  Keep it clean!

– Schroom 

Wees zelfverzekerd. Toegegeven, er is een dun lijntje tussen zelfverzekerd en arrogant. Toch is het belangrijk om te laten zien dat je gelooft in jezelf en je project.

– Vakjargon /Bloemig taalgebruik

Probeer technische vaktermen of bloemig taalgebruik zoveel mogelijk te voorkomen. Het leidt af van je boodschap. Zo raak je je lezer kwijt.

– Eigendunk

Ja, je moet zelfverzekerd zijn in je tekst. Maar sla niet door. Verklaren dat je werk van uitzonderlijke klasse is en de wereld zal veranderen, doet je zaak meestal geen goed. Als je werk van uitzonderlijke klasse is, dan zal dat gaandeweg blijken. Dat hoef je niet op te schrijven.

– Verleden tijd

Schrijf zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd. Dat is niet alleen beter leesbaar, het geeft ook een sense of urgency mee. Voor je publiek is je project nieuw, dus geen noodzaak om in de verleden tijd te schrijven.

Uitgebreide tips en voorbeelden zien? Kijk op www.crusadeforart.org

crusade for art

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tags: artist statement, fotografie, Ondernemen

Aanverwante artikelen

Awards Nieuws persberichten Door Persbericht / 16 mei 2017

Jimmy Nelson Foundation kiest eerste project

Ondernemers Portaal Serie ondernemen Door Happix / 16 maart 2017

Waarde verhogen als fotograaf

Ondernemers Portaal Serie ondernemen Door Naomi Heidinga / 24 november 2016 / 3 reacties

Dress to impress

Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 8 is uit

Bestel Pf 8 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar

Nieuwsbrief

Voer een geld e-mailadres in
Dit adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Bedankt!

Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2019 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld