Google Marketing
Google is groot, jij bent klein. Je bent namelijk een lokale fotograaf. Je hebt geen groot marketingbudget. Als fotograaf kun je een groot verschil maken aan de hand van lokale marketing in Google.
Google gaat voor relevantie voor de zoeker. Als de zoeker een zoekopdracht intypt in bijvoorbeeld Breda, vindt hij sneller een fotograaf uit Breda dan een fotograaf uit Groningen. Waarom? Omdat vermoedelijk die fotograaf uit Groningen minder relevant is, die is te ver weg. Tussen de oorlog met grote, lokale mensen en merken, heb jij als lokale fotograaf best een kans om een lokale held te worden. Beter een lokale held, dan een landelijk niemand. Jij kunt als fotograaf vermoedelijk prima eten van opdrachten uit jouw doelgroep, mits jij je doelgroep bereikt.
Wat kun jij doen in Google om jouw lokale doelgroep te bereiken?
Google heeft een Google Places profiel. Daarin kun jij een profiel van jouw business aanmaken. Dit profiel moet je linken aan een fysiek adres, dat is de plek van je studio of je huis. Vervolgens krijg je een ansichtkaart opgestuurd met een code. Deze code toets je in en je profiel wordt bevestigd. Nu kun je het profiel vullen met foto’s, video’s en tekst. Je schrijft wie je bent, wat je doet, voor wie en wat je passie en waarde is. Je wordt gekoppeld aan een plaats.
YouTube biedt dezelfde mogelijkheid. Als je filmpjes upload in YouTube, heb je de mogelijkheid om daar een locatie aan te koppelen. Zoals je waarschijnlijk wel weet, hebben foto’s data. Deze data is gekoppeld aan de plaats waar de foto genomen is. Daar wordt rekening mee gehouden. Je kunt daar mee spelen, gebruik dat bijvoorbeeld op YouTube of Google Places.
Lokale presentatie versterken
Plaats op je website tevens je adres, bijvoorbeeld op de pagina ‘Contact’. Laat duidelijk zien waar je bent. Je kunt zelfs dorpen of steden in de buurt toevoegen. Dit versterkt jouw lokale presentie.
Bekijk hier het filmpje van Happix over Google Marketing.