Foto’s vol geheimen
Voormalig collega’s Sem en Frans werken samen onder de naam Spudsfirst. Ze maken geënsceneerde beelden waarin ze een verhaal vertellen. Momenteel werken ze aan de serie Skeleton Moments, over geheimen die mensen met zich meedragen.
Jullie werken samen in Spudsfirst. Hoe is deze samenwerking ontstaan? Hoe is de taakverdeling tussen jullie tweeën?
“Wij zijn tot vorig jaar collega’s geweest bij een fotostudio; Frans als beeldbewerker en Sem als fotograaf. Het begon met het maken van nachtopnames op verschillende locaties zoals de Moerdijkbrug en kasteel Heeswijk. Dan maakten we op een nacht wel 300 opnamen. Met het gros werd echter niets gedaan. We hebben toen besloten om met een concept op pad te gaan en terug te komen met een ultieme plaat. Dit is inmiddels een jaar of vijf geleden. In 2012 zijn we begonnen met de serie Skeletal Moments.”
Wat voor beelden maken jullie?
“Onze beelden zijn geënsceneerd en vertellen een verhaal. Het tijdstip van fotograferen is cruciaal in onze beelden. Dit zorgt er ook voor dat we maar één beeld per keer kunnen maken. Dit komt omdat we in de schemering fotograferen. We combineren kunstlicht met daglicht.”
Jullie werken aan de serie Skeletal Moments. Wat is dit voor serie?
“De naam is een afgeleide van het Engelse spreekwoord ‘a skeleton in the closet’. Dit betekent dat iedereen; zoals je buurvrouw, collega of vriend een geheim met zich mee draagt waar hij of zij niet graag over praat. Onze beelden laten dit zien: alle mensen hebben een ‘Skeletal Moment’. Het verhaal van deze mensen kun je vervolgens zelf interpreteren. De ballonnen zijn kenmerkend voor onze beelden. Hiermee maken we een contrast met de droevige en donkere kant. De ballonnen staan voor vrolijkheid en het loslaten van gevoelens.
Jullie gebruiken verschillende locaties om te fotograferen. Hoe komen jullie op deze plekken? Wat vraagt het fotograferen op locatie aan voorbereiding?
“De plekken die we gebruiken zijn zorgvuldig gekozen. Deze ontdekken we door goed onze ogen open te houden als we ergens fietsen of rijden. Soms worden we ook getipt wat betreft locaties door vrienden en familie. Als de plek vervolgens bekend is, gaan we een aantal weken van te voren kijken om het ideale standpunt te vinden. In de dagen voorafgaand aan de shoot gaan we modellen en de props regelen zoals auto’s, kleding, et cetera. Omdat we het standpunt al weten kunnen we een lichtschema maken zodat we weten hoeveel apparatuur we nodig hebben. Tot slot maken we een callsheet voor de dag zelf, zodat we geen vertraging op kunnen lopen in de fotografie.”
Op de website lees ik dat onder meer een oma heeft gefigureerd. Zijn de mensen die ik terug zie op de foto’s bekenden? Hoe ging dit in z’n werk?
“Het is de oma van Sem. Veel van onze figuranten of modellen zijn familie en vrienden. Wel hebben we ze zorgvuldig geselecteerd voor de beelden. Het begon met het idee om een bejaarde man of vrouw in een donker bos te fotograferen die van de pad gedwaald is. Dit kan door verschillende redenen zijn gebeurd; dit is vrij te interpreteren. Het was een koude avond in maart toen we de foto hebben gemaakt. Oma stond daar in haar nachtjapon. Met haar 90 jaar deed ze het fantastisch.”
Wat zijn de plannen voor de toekomst?
“Het exposeren is iets waar we ons nu op richten. In februari en maart is een klein deel van de beelden te zien bij de KVL-fabriekscomplex in Oisterwijk in het atelier van Main Kunstenaars. De beelden zijn bedoeld voor de verkoop.”
Willen jullie deze serie nog verder uitbreiden of hebben jullie alweer nieuwe ideeën?
“Het is zeker de bedoeling om de serie nog verder uit te breiden. Sommige beelden zijn zelfs nog niet gepubliceerd. Deze gaan binnenkort online. Voor de toekomst hebben we nog tal van ideeën, maar de focus ligt nu nog vooral op ‘Skeletal Moments’.”
Meer informatie: www.spudsfirst.com.