Notice: Trying to get property 'display_name' of non-object in /var/www/clients/client3/web158/web/wp-content/plugins/wordpress-seo/src/generators/schema/article.php on line 52
terug

CREATIVE DOCUMENTARY BIJ WORLD PRESS

Bij een medialunch op het hoofdkantoor van de World Press Photo werd vandaag een nieuwe wedstrijd aangekondigd: de Creative Documentary Photography Contest. De wedstrijd zal als een losstaande wedstrijd worden georganiseerd in elke oktober van het jaar, te beginnen in 2017.

 

Lars Boering, dir. World Press Photo explains new plans of 2017
Lars Boering, dir. World Press Photo legt de plannen uit. Foto: Ton Hendriks

 

Na jarenlange discussies over de geloofwaardigheid van foto’s, rellen om de Charleroi-foto’s van Troilo, die geënsceneerd bleken te zijn en verkeerde captions bleken te hebben, discussies over het inspecteren van de RAW-bestanden van fotojournalisten, maar ook discussies over de effectiviteit van de enkele foto, de vermenging van documentair en autonoom, vond Lars Boering, directeur van de WPP het tijd om een antwoord te formuleren. Boering: ”We gaan in deze wedstrijd geen feiten checken, maar de creatieve manieren om documentaire te maken omarmen. Alles mag: dubbelopnamen of panorama’s of  schrijven op foto’s. Dit wordt een open wereld. Er zijn tegenwoordig fotografen die creatief werk leveren en die zichzelf kunstenaars noemen. Deze mensen kunnen nu meedoen.”

Voor de Creative Documentary kunnen fotografen langlopende series inleveren, bijvoorbeeld over de duur van drie jaar, of misschien langer. Dit geeft fotografen de mogelijkheid werk in de sturen met een veel diepere investering in tijd en werk. Het komt ook overeen met de werkwijze van veel hedendaagse fotografen. Veel fotografen maken nu eenmaal geen projecten die precies in één jaar passen, maar zich vaak uitstrekken over een langere periode.

De prijswinnaars zullen wel samen met de reguliere wedstrijd worden getoond, om het publiek ook kennis te laten maken met de hedendaagse werkwijze. “Op deze manier hopen we ons weer te verbinden met veel fotografen die afgehaakt zijn. En we onderschatten ons publiek niet. Zij zullen deze vermenging in de presentatie juist interessant vinden. We moeten het publiek ook opvoeden in de nieuwe ontwikkelingen,” aldus Boering.

De Creative Documentary zal geen vervanging zijn van de categorie Digital Storytelling, die voorheen multimedia werd genoemd en een onderdeel is van de reguliere wedstrijd. Nu zal wel de digital storytelling meer geïntegreerd worden in de gewone wedstrijd. De prijswinnaars worden tegelijk bekend gemaakt. In de digital storytelling categorie wordt gekeken naar de beste manier van gebruik van de visuele journalistiek, dus fotografie en video. World Press Photo wil hiermee aangeven dat storytelling het hart vormt van de fotojournalistiek, en dus niet meer de enkele goed geslaagde foto.

Lars Boering, dir. World Press Photo explains new plans of 2017
Lars Boering, dir. World Press Photo legt de plannen uit. Foto: Ton Hendriks

 

Een andere nieuwe ontwikkeling is de lancering van een online platvorm om over de fotojournalistiek te schrijven: Witness. Het online-platvorm zal op 1 november gelanceerd worden. De naam Witness – Getuige – is uiteraard gekozen om het karakter van de journalistiek te bestempelen: getuige van het wereldleed, of de wereldgebeurtenissen. Boering: ”In Witness kunnen talenten naar voren gehaald worden, het kan een plaats zijn waar we bekritiseerd kunnen worden. We kunnen mensen uitnodigen om over fotografie te schrijven. De onderwerpen kunnen divers zijn: de zakelijke kant van de fotografie, het onderwijs, over nieuwe ontwikkelingen, en we kunnen nieuwe stories voor het voetlicht brengen. De World Press Photo gaat over het delen van fotografie en informatie daarover. Hierbij wint iedereen. Wij willen vooral dat de fotograaf een betere positie krijgt.”

Met deze nieuwe ontwikkelingen is de World Press Photo een interessante en heilzame weg ingeslagen. De organisatie laat zien de hedendaagse ontwikkelingen in de fotografie, video en ook geschreven journalistiek te goed begrijpen en ook ruimte te willen geven. De World Press Photo, met haar jarenlange traditie, heeft goed geluisterd naar de voortdurende discussies over het gebrek aan vooruitgang in de manier waarop de wedstrijden werden georganiseerd. De roep om het bredere kader van de documentaire fotografie naar binnen te halen is al door menigeen geuit. Op deze manier komt de World Press Photo dichter bij de Dutch Doc Award, maar dan met een internationaal karakter of bij de Prix Pictet, dat wel documentair is maar zich beperkt tot milieuvraagstukken.

Lars Boering: “Deze nieuwe activiteiten, wedstrijden en programma’s – gecombineerd met een online publicatie om erover te schrijven – zullen de visuele journalisten en storytellers over de hele wereld nieuwe manieren geven waarmee ze erkenning kunnen krijgen, nieuwe manieren om uitgedaagd te worden en nieuwe manieren om ondersteund te worden. Deze ontwikkelingen zullen 2017 een historisch jaar van de Stichting World Press Photo maken.”

Meer informatie