Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

Casper Faassen: Schoonheid en vergankelijkheid

mrt 02, 2017

Jezelf positioneren als fotograaf

mrt 02, 2017

Onderzoek naar de ontastbare wereld

mrt 01, 2017

Brent Stirton op PI Beurs

feb 28, 2017

Bewustzijn voor mannelijke escorts verhogen

feb 27, 2017

Natuurbeelden als metafoor voor gevoelens

feb 23, 2017

Xiaoxiao Xu: Vliegende Boeren

Meer berichten

Casper Faassen: Schoonheid en vergankelijkheid

Nieuws Door Ine van den Boer / 2 maart 2017
next
  • A+ A-

Casper Faassen is beeldend kunstenaar, die fotografie gebruikt als basis om tot een andere kunstvorm te komen. Door fotografie met verouderingstechnieken uit de schilderkunst te combineren, voegt Faassen een extra laag bewustzijn toe. Vergankelijkheid en het creëren van afstand zijn terugkerende thema’s in zijn werk.

Gezicht-op-Haarlem

“Als je in een skilift zit, in je eentje, en je gaat naar boven, de mist in, dan valt het zicht weg en ook het geluid wordt gedempt. Dat vind ik zo’n fijn introspectief gevoel. Alles verstomt en verstilt, daar hou ik heel erg van. Dat gevoel, die verstilling, wil ik proberen in mijn werk te vangen”, zegt Casper Faassen in antwoord op de vraag waarom hij afstand wil creëren in zijn werk. “Dus ga ik op zoek naar materialen die dezelfde matheid of ‘vertroebeling’ hebben.”

Die matheid en afstand zie je terug in zijn fotografische werk Seisui, geïnspireerd op de Japanse cultuur, waarvoor Faassen Japanse vrouwen in kimono fotografeerde door een plaat dubbel gematteerd acrylaat (Setasand). ”Hoe dichter het onderwerp bij de plaat komt, hoe meer er zichtbaar is. De rest, verderaf, blijft vager. Dat is in de fotografie niet nieuw, maar voor mij is het wel een heel belangrijk element om tot een zekere abstrahering te komen”, legt Faassen uit. “De foto druk ik af op dubbel gematteerd acrylaat en ik hou hem voor verschillende kleuren achtergronden om te kijken wat er precies zichtbaar blijft, want ik druk geen wit. Vervolgens ga ik op de achterkant van de afgedrukte foto de delen die ik zichtbaarder wil hebben, wit schilderen. De gekozen achtergrond, een aparte laag, speelt mee door de transparante delen van de foto heen en geeft het werk diepte.”

Lees meer in het februari nummer van Pf:  https://www.pf.nl/abonneren/ Abonneren

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 8 is uit

Bestel Pf 8 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar

Nieuwsbrief

Voer een geld e-mailadres in
Dit adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Bedankt!

Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2019 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld