Impact van terreur op het gewone leven
Fotograaf Bas Bogaerts heeft de Nikon Press Award 2015 gewonnen voor een foto die hij maakte in de Brusselse wijk Molenbeek. De prijs wordt toegekend aan de mooiste of meest originele persfoto van Belgische of Luxemburgse fotografen. De foto toont de impact van terreur op het gewone, dagelijkse leven. Op straat staat een zwaarbewapende agent, zijn gezicht is afgedekt. In het naastgelegen huis zie je een klein meisje voor het raam, dat niet naar buiten kan vanwege de politieacties in de wijk.
“De foto is twee dagen na de aanslagen in Parijs gemaakt,” vertelt Bogaerts. “De politie hield een klopjacht in de wijk naar de aanslagplegers. Molenbeek leek wel onder beleg. Er waren non-stop sirenes te horen en hele straten waren afgesloten. Die dag heb ik uren gewacht. De politie deed huiszoekingen en de (internationale) media stond op afstand achter een hek te wachten. Op een gegeven moment was ik het wachten beu en ben ik Molenbeek door gaan lopen. Vanwege de afsluiting van de wijk waren er veel mensen die hun huis niet meer in konden. Zelfs kinderen die op straat speelden mochten niet meer naar huis. Mensen die binnen waren, mochten niet naar buiten. De winnende foto heb ik in een zijstraat gemaakt. In de afgesloten straat vond een huiszoeking plaats. Het contrast tussen een harde politieman en het onschuldige meisje sprak me aan.”
Wist je direct dat je ‘goud’ in handen had, qua beeld? “Op dat moment dacht ik: dit werkt wel. Maar op het moment zelf ben ik daar niet mee bezig, dan ben ik alleen bezig met het verhaal. Dat komt later bij het bewerken. De foto is in de krant geplaatst, dus kennelijk vond de redactie deze foto het best de situatie weergeven.”
Het is de eerste prijs die de fotograaf op zijn naam schrijft. “Ik heb een hekel aan wedstrijden, ik word er heel ongemakkelijk van. Door mee te doen aan wedstrijden geef je jezelf bloot. Je laat foto’s die je goed vindt zien aan collega’s en vraagt ze wat ze ervan vinden. Dat voelt naakt en dat is een naaktheid waar ik niet van hou,” lacht Bogaerts. “De fotochef van De Morgen heeft me overgehaald mee te doen aan deze wedstrijd.”
Bogaerts verruilde een carrière als archeoloog voor een loopbaan als fotograaf. Sinds 2007 is hij actief als freelancer. Waarom deze carrièreswitch? “Ik was archeoloog, had een vaste baan. Een leuke baan, maar wel elke dag hetzelfde. Ik wilde een baan waarbij elke dag totaal anders was. Dat besef volgde na een reis van zes maanden met de auto. We reisden in een cirkel, dus dan ga je nooit terug, alleen maar vooruit. Dat wilde ik ook in mijn werk.”
Was het lastig om als freelance fotograaf voet aan de grond te krijgen, bijvoorbeeld bij een krant? “Ik heb eerst foto’s gemaakt voor de regionale pagina’s van de Gazet. Dat was niet helemaal wat ik zocht. Maar het eerste jaar heb ik alles aangepakt. Zo heb ik bijvoorbeeld foto’s gemaakt van worsten bij een slager. Van elke opdracht leer je, in het geval van de worsten bijvoorbeeld over het licht. Als je laat zien dat je tot het uiterste gaat voor een opdrachtgever, loont dat uiteindelijk toch. Het fotograferen voor een krant betaalt niet goed, maar het is wel wat ik het liefste doe. Je bent daar waar het gebeurd, komt elke dag met een verhaal thuis.” Meer informatie: www.basbogaerts.com