Meer vrouwen aan de top
Meer vrouwen aan de top, dat is de boodschap van het campagnefilmpje van Elle. De campagne More Women, is de derde feministische campagne van Elle, bedoeld om de positie van de vrouw onder de aandacht te brengen. De film toont onder meer belangrijke politieke bijeenkomsten. Wanneer de mannen uit het beeld worden gewist, blijft er weinig over. De film is gemaakt door Alex Holder, directeur bij reclamebureau Anomaly in London en Alyssa Boni, fotograaf en regisseur voor RSA.
Hoe is de campagne tot stand gekomen?
“Reclamebureau Anomaly kwam naar RSA met dit plan,” aldus Alyssa Boni. “Het project sprak me direct aan. Ik ben een vrouw in een door mannen gedomineerd werkveld. Vanwege mijn ervaring in de fotografie, en mijn nieuwe functie als regisseur, paste het perfect bij me. Ik heb het project met beide handen aangegrepen.”
Hoe kwam je op het idee voor deze campagne?
“Toen we besloten de mannen uit de foto’s te wissen om zo te laten zien hoe weinig er dan overblijft, wilde ik deze boodschap niet alleen op een negatieve manier brengen. Belangrijk was om te laten zien hoe weinig vrouwen topfuncties vervullen. Maar naast deze serieuze boodschap, moest de campagne ook leuk zijn en hoop uitspreken voor de toekomst.”
Wat is de boodschap van deze campagne?
“De belangrijkste boodschap is dat er meer vrouwen nodig zijn op topposities. De andere, voor mij even belangrijke boodschap is dat we blij moeten zijn met de vrouwen die al een topfunctie vervullen. Zij zijn het voorbeeld voor andere vrouwen en kunnen deze vrouwen aanmoedigen om te streven naar succes op vlakken waarin mannen veruit in de meerderheid zijn.”
Hoe staat het met de positie van de vrouw in de foto- en filmindustrie?
“Voor vrouwen in foto- en filmindustrie zijn het bijzondere tijden. De manier waarop vrouwen worden neergezet in de media veranderd. In films spelen steeds meer vrouwen een heldenrol. Daarmee leren meisjes al vanaf jonge leeftijd dat ze als vrouw er toe doen, dat ze invloed kunnen hebben en ook een leider kunnen zijn. Voor de beroemde Pirelli kalender is dit jaar bijvoorbeeld een andere insteek gekozen. Fotografe Annie Leibovitz maakte foto’s van vrouwen die opvallen vanwege hun prestaties en niet slechts vanwege hun sexy uiterlijk. Er zijn genoeg getalenteerde vrouwen in de foto- en filmindustrie die de bestaande voorkeur in de industrie voor mannelijke collega’s bestrijden. Deze voorkeur voor mannen zou echter te maken kunnen hebben met het feit dat er minder vrouwen actief zijn binnen de fotografie. Kortom: er moeten meer (succesvolle) vrouwen komen.” Het campagnefilmpje vind je hier.