Achter de coulissen van de romantiek
Ruim twintig jaar fotografeert Paul Breuker bruiloften. De gekste en raarste foto’s heeft hij gebundeld in een magazine. “Het zijn foto’s die ik het meest interessant vind. Dat kunnen foto’s zijn waar dingen gebeuren die je niet verwacht bij een bruiloft. Bijvoorbeeld dat het bruidspaar een lekke band krijgt. Of dat iemand juist op de grote dag aanbelt bij de bruidegom om de meterstand op te nemen. Of een vrouw die, wanneer het trouwgezelschap langs loopt, op haar knieën zit om onkruid weg te halen.” Kortom, foto’s die vragen oproepen bij de kijker. Beelden die de kijker uitnodigen om zelf een verhaal bij de foto te verzinnen.
“Naast mijn commerciële werk, ben ik sociaal documentaire fotograaf,” vertelt Breuker. “Ik maak foto’s van alles wat ik interessant vind. Dat kan van alles zijn. Van de buurman tot verschillende zaken in de regio. Of bruiloften.” Breuker is een sociaal mens. Het sociale aspect van de bruidsfotografie trekt hem aan. “Ik vind het leuk om met mensen om te gaan, maak graag een praatje. Bij de bruidsfotografie heb je vaak een kortstondige maar heftige relatie met het bruidspaar en de mensen daaromheen. Ik probeer altijd er dicht bovenop te zitten en het feest persoonlijk mee te maken. In het verleden bleef ik, wanneer de bruiloft niet in de buurt van mijn woonplaats werd gehouden, een nacht slapen. Zodat ik het feest naderhand ook kon meemaken. Ik heb geslapen in een tent, in een caravan. Mooi om mee te maken.”
In al die jaren bruidsfotografie heeft Breuker veel meegemaakt. “Ik heb van alles gezien, van bruiloften die heel strak georganiseerd waren tot feesten waarbij alles heel erg vrij werd gelaten. Vroeger was het trouwen veel traditioneler. Het trouwen werd naar het voorbeeld van vader en moeder gedaan. Nu hebben bruidsparen veel meer een eigen invulling. Het trouwfeest moet de eigen identiteit weerspiegelen. De bruiloften zijn hierdoor veel vrijer. Veel bruidsparen willen ook niet meer een traditionele bruidsreportage in het park, maar een fotoverslag van de dag.”
Breuker fotografeerde in de twintig jaar meer dan tweehonderd bruidsparen. Heeft hij in die tijd bepaalde overeenkomsten of karakteristieken in de Nederlandse trouwfeesten kunnen ontdekken? “Mannen zijn vaak emotionele klunzen,” vindt Breuker. “Vrouwen zijn daar veel beter in, zij hebben minder moeite om hun liefde te tonen. Vrouwen gaan er meer voor, terwijl mannen het ondergaan. Mannen voelen zich vaak onhandig onder al die aandacht.”
Een ander kenmerk is volgens Breuker dat de familie rond het echtpaar, vooral moeders en vaders, zenuwachtiger is dan het bruidspaar zelf. “Soms waren de draaiboeken rond de bruiloft zo strak, dat ik stiekem wel eens hoopte dat er iets mis zou gaan. Vooral ouders konden zich dan enorm zenuwachtig maken over wat te doen als er iets mis zou gaan. Maar eigenlijk kan bijna niets misgaan. Ik heb allerlei ‘rampspoed’ meegemaakt, van vlekken in de jurk, een lekke band of de bruidegom die te laat komt. Naderhand zijn dat juist de memorabele momenten. Dus, voor alle mensen die gaan trouwen: wees niet te bang dat er iets fout gaat!”
Voor het magazine heeft Breuker de meest interessante foto’s geselecteerd. Foto’s die ruimte laten voor de interpretatie van de kijker. “Het moet er dus niet te dik bovenop liggen. Er moet wel wat te raden overblijven. Zoals een foto van een man die op z’n knieën onder een bank aan het kijken is. Ik weet niet eens meer waar hij naar op zoek was. Maar de foto suggereert dat hij een essentieel onderdeel voor de bruiloft kwijt is.”
Sommige foto’s bevatten humor, zoals ook het portret van het bruidspaar voor een tuinhuisje, met daarbij een kliko. “Een tragikomische foto. Bij het zien van zo’n foto vragen mensen weleens, waarom doe je dat, zo’n vuilnisbak op de foto? Maar ik vind het juist wel iets hebben. Het bruidspaar zag het idee ook wel zitten, als een soort huisje-boompje-beestje effect. Natuurlijk moeten ze dan niet breed lachend op de foto gaan staan. Dan wordt het een kunstje, ‘kijk ons eens lollig doen’.
Naast humoristische zijn er ook serieuze foto’s. “Zoals de bruid die naast haar zieke vader zit. Zijn laatste wens was om zijn dochter te zien trouwen. Of de foto van het bruidspaar met familie op een begraafplaats , als eerbetoon aan de overleden broer van de bruidegom.”
Breuker maakt nog steeds bruidsfoto’s. “Ik doe nog zo’n tien tot twaalf bruiloften per jaar, met name rond de zomer. Naast een fotoverslag, maak ik ook de wat meer traditionele foto’s als men daar om vraagt. Zoals de staatsieportretten, maar ook groepsfoto’s. Dat hoort er ook een beetje bij, die groepsfoto’s. Dat is toch voor het historisch besef, voor de familiekronieken.”
Het magazine, bestaande uit 54 pagina’s, is te bestellen via info@paulbreuker.nl en kost 15,45 euro (inclusief verzendkosten). Het magazine verschijnt tegelijkertijd met de opening van een tentoonstelling in Deventer op 21 februari. Meer informatie: www.kunstaanz.nl.