terug

Sekonic C-700 spectrometer

De Sekonic C-700 is een nogal specialistisch meetinstrument. Aangekondigd op de afgelopen Fotokina is het inmiddels te verkrijgen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
De Sekonic S-700, hier met de weergave van het spectrum van kunstlicht, het instellicht van de studioflitser.

Waar een belichtingsmeter al vaak als iets uit een andere tijd wordt gezien, een kleurtemperatuurmeter vervangen lijkt te kunnen worden door een witbalans target, is het mogelijk nog onduidelijker waarom je als fotograaf een spectrometer mee gaat slepen.

Spectrum

De Sekonic C-700 levert je een uitgebreide analyse van het licht waar je mee wilt fotograferen. Zowel continue- als flitslicht kunnen gemeten worden, en de meter is gecompliceerd genoeg om eerst een opstartscherm te laten zien. Vervolgens wordt een zwart-kalibratiemeting gedaan. Staat de schakelaar voor de meetcel verkeerd, namelijk niet afgesloten, dan krijg je daar een waarschuwing voor. Na het juist kiezen van die instelling kun je het proces verder laten gaan. Daarna kun je gaan meten, altijd het licht zelf, een opvallend licht meting zeg maar. Je krijgt dan een aantal resultaten die je op verschillende manieren kunt bekijken, er zijn grafieken voor het spectrum, en veel belangrijker, met alle Ra waarden voor een controle op de kwaliteit van het licht als het gaat om een correcte kleurweergave. De kleurtemperatuur, de CRi waarde en de helderheid in Lux krijg je er ook bij. Metingen kunnen bewaard worden en met behulp van een klein computerprogramma als plaatsjes en een tabel met alle meetwaarden naar de computer gehaald worden voor verder gebruik. Maar met het aanraakscherm van de Sekonic C-700 zelf kun je ook alle weergaven oproepen, net als de opgeslagen metingen in het geheugen.

daglichtspectrum
Het spectrum van daglicht, een beetje ’s avonds waardoor de kleurtemperatuur wat hoger uitvalt met 7625K, maar de verdeling over het bereik is wel mooi, vandaar een CRi waarde van 98,1, los van de wat blauwe weergave die met een witbalans correctie te compenseren is zal er geen onbalans blijven tussen de weergave van de verschillende kleuren.

CRi

De weergave van het spectrum is leuk en nuttig, maar het belangrijkste lijkt de CRi waarde, vooral omdat die samen getoond wordt met de 8 kleurwaarden die de basis voor die Cri waarde vormen.

Dit is het spectrum van een simpele witte LED zoals je die koopt voor verlichting in huis. De piek in het blauw is afkomstig van de feitelijke lichtbron, de overige kleuren van de fosfors die net als bij een TL-buis gebruikt worden om de andere kleuren te maken. Rood ontbreekt nogal, ook al is de kleurtemperatuur met 5633 K niet eens zo erg verkeerd.
Dit is het spectrum van een simpele witte LED zoals je die koopt voor verlichting in huis. De piek in het blauw is afkomstig van de feitelijke lichtbron, de overige kleuren van de fosfors die net als bij een TL-buis gebruikt worden om de andere kleuren te maken. Rood ontbreekt nogal, ook al is de kleurtemperatuur met 5633 K niet eens zo erg verkeerd.

Heel nuttig is dan dat niet alleen de eerste 8 Ra waarden getoond worden, maar ook de nummers 9-15, waarin het belangrijke rood te vinden is. Er wordt dan ook gewerkt aan een opvolger voor de CRi waarin meer kleuren meewegen. Op basis van de verdeling van de Ra waarden is vrij eenvoudig te zien of de kleur van het licht goed genoeg is voor een goede reproductie van de kleuren die je wilt fotograferen. Wanneer dat zo is, is een witbalans keuze op basis van een neutraal target genoeg om een neutrale en juiste kleurweergave te krijgen. Is er een probleem met één of meer kleuren, dan kan een zelfgemaakt cameraprofiel helpen.
De CRi van dat eenvoudige lED licht is slechts 78,6, waarbij 100 het theoretisch maximum is. De beperking van de CRi is dat alleen de eerste 8 Ra waarden worden gemiddeld, de kleuren 9-15, onderaan de weergave, tellen niet mee. Juist het rood, dat een negatieve Ra waarde heeft is voor simpele LED verlichtingen een probleem. Rode dingen zijn met dit licht niet fatsoenlijk te fotograferen, zelfs een eigen cameraprofiel gaat dat niet oplossen.
De CRi van dat eenvoudige lED licht is slechts 78,6, waarbij 100 het theoretisch maximum is. De beperking van de CRi is dat alleen de eerste 8 Ra waarden worden gemiddeld, de kleuren 9-15, onderaan de weergave, tellen niet mee. Juist het rood, dat een negatieve Ra waarde heeft is voor simpele LED verlichtingen een probleem. Rode dingen zijn met dit licht niet fatsoenlijk te fotograferen, zelfs een eigen cameraprofiel gaat dat niet oplossen.

Het gebruik van de meter kan je dus werk schelen omdat je alleen cameraprofielen hoeft te maken als dat op basis van deze metingen nodig is. Maar zo’n meter is niet goedkoop, dus de investering op deze grond is alleen zinvol als je er vaak tegen aan loopt. Maar je kunt ook zien wanneer de opbouw van de kleur van het licht echt verkeerd is, dan kun je besluiten om ergens anders je opnames te maken, dat scheelt denk ik wel veel frustratie bij het afwerken.
En je kunt natuurlijk als het je interesse heeft veel leren over de relatie tussen kleur en de fotografische weergave ervan.