terug

Vergelijking Capture One Pro7, Lightroom4 en Aperture (deel 7: witbalans)

Van de camera-instellingen wordt maar weinig gelezen en gebruikt door de software die de RAW bestanden verwerkt, behalve bij de software van de cameramakers zelf. Maar de witbalans wordt officieel wel doorgegeven in het RAW bestand en gelezen door de RAW software van anderen, zoals in het geval van deze vergelijking CaptureOnePro7, Adobe Lightroom4 en Apple’s Aperture.

Hier de keuzelijst voor de witbalansvoorkeuzes van CaptureOnePro7 bij een Nikon, die anders is dan die bij een ander merk camera.
Hier de keuzelijst voor de witbalansvoorkeuzes van CaptureOnePro7 bij een Nikon, die anders is dan die bij een ander merk camera.
Je kunt natuurlijk besluiten om je niet echt bezig te houden met de witbalans instelling van de camera omdat je die gewoon achteraf in de software volledig naar je wens kunt kiezen. In dat geval is de AWB in de camera het handigst, die levert weliswaar zelden heel goede resultaten, maar ook slechts zelden helemaal fout. Het is namelijk wel een beetje van belang om met een redelijk op de omstandigheden toegesneden witbalans instelling te fotograferen omdat die instelling enige invloed heeft op de belichting en de controle ervan. In de automatische belichting van de camera zie je kleine wijzigingen bij een andere witbalans keuze, en ook de controle van de belichting kan er net iets naast zitten als de witbalans instelling in de camera flink afwijkt van wat je uiteindelijk wilt aan kleurweergave. De software kijkt naar de witbalans instelling van de camera, maar de manier waarop die instelling overkomt verschilt een beetje. Bij de vergelijking wordt duidelijk dat CaptureOne Pro7 de instelling van de camera niet alleen heel precies leest, maar dat de instelling in de software ook echt precies overeenkomt met wat de camera doet. Ook het keuzelijstje voor de vaste instellingen komt precies overeen met die van de camera, en dat lijstje wisselt dan ook per camera en model.
De witbalansvoorkeuzes bij Aperture zitten niet bij de witbalansinstellingen, maar bij de ‘effects’, de totaal instellingen voor de verwerking in het programma. Je kunt ze daardoor wel makkelijk aan je wensen aanpassen.
De witbalansvoorkeuzes bij Aperture zitten niet bij de witbalansinstellingen, maar bij de ‘effects’, de totaal instellingen voor de verwerking in het programma. Je kunt ze daardoor wel makkelijk aan je wensen aanpassen.
Lightroom4 en Aperture gaan veel vrijer om met de informatie van de camera over de witbalans instelling. De Kelvinwaardes komen wel in de buurt, maar vooral de tint instelling wijkt nogal af. Dat hoeft niet te betekenen dat de uiteindelijke kleurweergave er ook naast zit, het is alleen zo dat deze programma’s kennelijk wat afwijkende waardes nodig hebben om tot bij benadering hetzelfde resultaat te komen. Ga je de witbalans in de software instellen, dan blijkt Lightroom voor alle camera’s hetzelfde lijstje voorkeuzes te hebben, zoals daglicht, bewolkt, etcetera. De relatie met de camera is dus wat minder precies dan bij CaptureOne Pro7. Bij Apple’s Aperture kun je zo’n lijstje met voorkeuren zelfs helemaal niet vinden, althans niet bij het witbalans gereedschap. Het staat wel bij de ‘effecten’, de verzamelingen instellingen. En voor degenen die daarop zouden hopen, bij alle programma’s werkt de automatische witbalans, die instelling hebben ze, nog slechter dan dezelfde keuze in de camera.
De keuzelijst voor de witbalansinstellingen bij Lightroom4 is gewoon voor alle camera’s hetzelfde.
De keuzelijst voor de witbalansinstellingen bij Lightroom4 is gewoon voor alle camera’s hetzelfde.
Uiteraard bieden alledrie de programma’s de optie om op een strikt neutraal punt in de software een witbalans te ‘prikken’. Dat doe je dan op een speciaal daarvoor mee gefotografeerd voorwerp, een ‘target’. Die instelling kan ook alweer bij alledrie de programma’s op een weliswaar andere manier keurig worden gekopieerd naar een hele reeks andere opnames. En uiteraard wordt dat dan precies neutraal bij alledrie de programma’s, wat dan weer niet inhoudt dat alle overige kleuren precies gelijk zijn, dat wordt geregeld door de keuzes in het programma voor de interpretatie van de camera bestanden zoals opgeslagen in het cameraprofiel.


Bekijk ook deze items