Pf
  • Nieuws
  • Agenda
  • Over Pf
    • Abonneren
    • Cadeau-abonnement
    • Adreswijziging
    • Adverteren
    • Contact
    • Verkooppunten
  • Abonnement
  • Losse nummers
Pf
Stream

Vergelijking Capture One Pro7, Lightroom4 en Aperture (deel 11: conclusie)

apr 17, 2013

Zoomobjectief voor Fujifilm X

apr 16, 2013

Adobe Photoshop Lightroom5 – Beta

apr 12, 2013

Fotografenfederatie lanceert site over auteursrecht

apr 12, 2013

Doe mee met de Fotoweek!

apr 12, 2013

GKf Frits Gerritsenprijs levert ED op

apr 12, 2013

Quantum Omicron

Meer berichten

Vergelijking Capture One Pro7, Lightroom4 en Aperture (deel 11: conclusie)

Apparatuur
RAW converters Software
Door Eduard de Kam / 17 april 2013
next
  • A+ A-

Wanneer je deze drie programma’s vergelijkt valt op dat het kennelijk nodig is voor de makers van dergelijke programma’s om bezig te blijven. Dat blijkt uit de dingen die ontbreken in Apple’s Aperture, met name het ontbreken van de objectief correcties zijn in vergelijking met de beide andere programma’s wel een echt gemis. Bij de lokale aanpassingen mis ik vooral het verloopgereedschap. Die twee zaken maken dat Aperture niet meer helemaal mee doet, wat niet wegneemt dat er verschillende zaken juist weer heel mooi zijn uitgevoerd, naast de interface en de bediening is dat vooral de fotoboekmodule die echt veel uitgebreider is dan die van Lightroom en je als gebruiker veel meer vrijheid geeft wat betreft de opmaak.

De interface van Lightroom heeft inmiddels als voorbeeld voor een aantal andere programma’s gediend, vooral de grijze achtergrond zie je heel vaak terug.

De interface van Lightroom heeft inmiddels als voorbeeld voor een aantal andere programma’s gediend, vooral de grijze achtergrond zie je heel vaak terug.

Het mooie van de interface van CaptureOne is dat je de gereedschappen in een eigen volgorde kunt plaatsen om ze precies in de door jezelf gewenste volgorde die aansluit bij je workflow te plaatsen

Het mooie van de interface van CaptureOne is dat je de gereedschappen in een eigen volgorde kunt plaatsen om ze precies in de door jezelf gewenste volgorde die aansluit bij je workflow te plaatsen

Het is heel lekker werken met Aperture, fullscreen-weergave van de foto met een zwevend venster met de gereedschappen, een heel mooie interface, warbij het kennen van enkele toets-commando’s wel erg handig is.

Het is heel lekker werken met Aperture, fullscreen-weergave van de foto met een zwevend venster met de gereedschappen, een heel mooie interface, warbij het kennen van enkele toets-commando’s wel erg handig is.

Kijk je dan naar de beide andere programma’s dan valt op hoe klein de verschillen zijn als je kijkt naar de resultaten. Hier en daar een detail dat wat anders wordt berekend, maar over het algemeen kun je het verschil in eindresultaat tussen beide programma’s nauwelijks zien. Dan gaat spelen dat Lightroom meer opties biedt en een betere archiefmodule heeft, dat houdt voor mij in dat de keuze eenvoudig is. Maar dat wordt wel mede bepaald door het feit dat ik Lightroom vrijwel dagelijks gebruik en CaptureOne Pro alleen maar om te kijken wat er mee kan en hoe alles werkt. Gewenning en routine maken een programma nu eenmaal altijd lekkerder om mee te werken dan een ander programma. Er zijn voor Lightroom verder verschillende plug-ins te krijgen die allerlei mogelijkheden bieden, van verdergaande of ander georganiseerde bewerkingen tot programma’s om je te helpen time-lapse films te organiseren en de series vloeiend achter elkaar te krijgen of bijvoorbeeld om HDR beelden samen te stellen. Hoewel ooit wel als mogelijkheid aangekondigd zijn het eigenlijk geen echte plug-ins, maar hulpprogramma’s, maar dan wel heel mooi geïntegreerd.

Uiteraard kunnen alle programma’s de met de gereedschappen voor de RAW bestanden al vergaand aangepaste foto’s nog als een kopie naar Photoshop sturen voor verdere complexe aanpassingen. Door de toenemende mogelijkheden binnen deze programma’s wordt dat wel steeds minder noodzakelijk, alleen voor complexe montages en heel vergaande aanpassingen heb je Photoshop nog echt nodig, en wat mij betreft grappig genoeg om zwartwit foto’s mooi te bewerken, de optie om curve-correcties plaatselijk in je foto’s te gebruiken vind ik daar eigenlijk onmisbaar en alleen Photoshop biedt die optie in de aanpassingslagen en bijbehorende maskers. En natuurlijk biedt alleen Lightroom de optie om dat RAW bestand dan als ‘slim-object’ in een laag in het bestand te plaatsen, als je echt tot het uiterste wilt gaan wat betreft de vrijheid voor het aanpassen van je foto in combinatie met de technisch hoogst haalbare kwaliteit.

Bij de vergelijking heb ik me beperkt tot deze drie programma’s. Er zijn heel veel andere programma’s, sommige ken ik heel behoorlijk, andere alleen van naam. Wat ik er van weet doet me slechts zelden denken dat ze handiger of beter werken dan Lightroom, Aperture of Capture One. Dat neemt niet weg dat vrijwel al die programma’s ook best te gebruiken zijn, ook al moet je dan soms wat inleveren op het gebied van de workflow. Maar omschakelen kost ook veel tijd om te leren met een ander programma te werken.

Adobe Camera RAW en Bridge ten slotte bieden samen technisch gezien dezelfde mogelijkheden en door de gedeelde techniek bij de RAW verwerking ook precies hetzelfde resultaat. De aanpassingen zijn zelfs geheel uitwisselbaar als je van beide tenminste de overeenkomstige versie gebruikt. Maar je kunt ook kiezen voor de nieuwste versie van Lightroom in combinatie met een oudere versie van Photoshop.

Deel dit bericht...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Tags: Aperture, Capture One, Lightroom, RAW
Eduard de Kam

Eduard de Kam

Eduard de Kam is van oorsprong fotograaf, hoewel hij eerst wel wat andere dingen heeft geprobeerd. Zijn fotoarchief is ondergebracht bij Hollandse Hoogte. Tegenwoordig is fotografie nog slechts bijzaak, de meeste tijd en energie gaat in onderzoek en testen van digitale apparatuur. De resultaten van bijvoorbeeld tests van camera's verschijnen in het vakblad P|f, daarnaast is Eduard de Kam mede-oprichter van het NIDF, Nederlands Instituut Digitale Fotografie in haarlem. Hij geeft daar workshops en doet er onderzoek.

Aanverwante artikelen

Nieuws persberichten Door Redactie Pf / 23 februari 2016

Lightroom Android 2.0 nu beschikbaar

Awards Fotografie Evenementen Nieuws Door Redactie Pf / 25 december 2015

PhotoBook Awards 2015 in Huis Marseille

RAW converters Door Persbericht / 1 december 2015

Nieuw: Capture One Pro 9

1 bijdrage

  1. Martin Stevens / 19 april 2013

    en nu is LR5 uit (als Beta..maar toch) met nog meer features…

Reacitemogelijkheid gesloten.

Instagram  Facebook  Twitter

Pf nummer 8 is uit

Bestel Pf 8 →

Vorige edities

Abonneren

Inkijk exemplaar

Nieuwsbrief

Voer een geld e-mailadres in
Dit adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Bedankt!

Disclaimer
Leveringsvoorwaarden
Privacy Statement
Cookies
© 2019 Pf. Alle rechten voorbehouden.
Pf is een activiteit van Virtùmedia B.V.

PF maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie over cookies. Sluiten
Toon opnieuw
Noodzakelijk
Altijd ingeschakeld