terug

Vergelijking Capture One Pro7, Lightroom4 en Aperture (deel 10: speciale opties)

Waar de programma’s op een aantal terreinen hooguit iets verschillen in wat er mogelijk is, lopen ze op een paar andere terreinen uiteen, zo ver zelfs dat enkele opties door slechts één van de drie programma’s worden aangeboden. Dat zijn dan natuurlijk vaak de niet voor iedere fotograaf nuttige en noodzakelijke zaken, maar wel dingen die bijvoorbeeld terug te voeren zijn op de achtergrond van de maker van het programma.

Bij captureOne Pro7 gebruik je lensprofielen voor de geometrische correcties, de kleurfouten gaan vanzelf als je die keuze aanvinkt.
Bij captureOne Pro7 gebruik je lensprofielen voor de geometrische correcties, de kleurfouten gaan vanzelf als je die keuze aanvinkt.
LLC profielen
Alleen CaptureOne Pro7 is in staat om je te helpen met de vervelende kleurverlopen die kunnen ontstaan wanneer je een digitale achterwand gebruikt achter een technische camera en dan bij het toepassen van de speciale mogelijkheid van zo’n camera: het verstellen van objectief en achterwand ten opzichte van de optische as. Om die afwijking op te heffen moet het programma een referentie hebben. Die maak je door met dezelfde verstellingen een opname te maken met een melkglas plaat voor het objectief. In CaptureOne Pro7 kan de software op basis van die opname een correctie aanmaken die vervolgens met de andere opnames die met dezelfde verstelling gemaakt zijn te corrigeren. Voor fotografen die met dit probleem bij hun opnames te maken hebben is dit een noodzakelijke optie, dus ligt de keuze voor het programma dan voor de hand.
Bij Lightroom kun je de kracht van de chromatische correcties en het kleurbereik dat wordt aangepast nog zelf bijstellen, dat komt weleens van pas als het probleem erg groot is.
Bij Lightroom kun je de kracht van de chromatische correcties en het kleurbereik dat wordt aangepast nog zelf bijstellen, dat komt weleens van pas als het probleem erg groot is.
Lenscorrecties
Op dit gebied blijkt dat Apple’s Aperture achter loopt, nogal fors zelfs, ze bestaan gewoon niet binnen het programma. CaptureOne Pro7 bevat keurige lijsten met objectieven, Lightroom bevat nog langere lijsten. De profielen bij Lightroom bevatten de correcties voor de vertekening en de lichtafval. De kleurfouten, chromatische aberraties, worden niet met behulp van het profiel gecorrigeerd, maar op basis van de kleurherkenning. Het mooie daarvan is dat ook complexere kleurfouten worden gecorrigeerd, het nadeel is dat je onderwerpen die precies die vreemde groene en magenta kleuren bevatten niet kunt fotograferen in combinatie met het toepassen van deze correcties. Maar Adobe biedt ook nog de mogelijkheid om zelf profielen te maken met behulp van een hulpprogramma. Het is wel veel werk, maar als je een bepaald objectief veel gebruikt en de vertekening ervan als hinderlijk ervaart loont het wel. De chromatische aberraties worden ook bij Capture One niet op basis van een profiel gecorrigeerd, maar op basis van herkenning van de kleuren. Er valt echter, in tegenstelling tot de optie bij Lightroom, verder niets aan bij te stellen.
Printen
Vanuit alledrie de programma’s kan ook geprint worden, daarbij heb je het voordeel dat je rechtstreeks vanuit het RAW bestand kunt afdrukken, zonder mogelijk kleurverlies bij de omzetting naar een RGB bestand. Boeken maken, een uitbreiding van de printoptie, kan dan weer niet vanuit CaptureOne Pro7. Lightroom en Aperture bieden deze optie wel, maar de mogelijkheden die Aperture biedt om de opmaak naar je hand te zetten gaan heel wat verder dan bij Lightroom. Bij dat laatste programma kun je sjablonen niet echt aanpassen, en sjablonen zijn de enige vorm waarin je nieuwe pagina’s kunt toevoegen aan een boek.
Websites
Ook websites kunnen uitsluitend vanuit Aperture of Lightroom gemaakt worden. Nu is dit misschien niet de meest voor de hand liggende optie in je RAW verwerking en archief programma, maar er zijn twee zinvolle toepassingen voor deze mogelijkheid. De eerste is om snel even een webpresentatie van een serie te maken om aan de klant te laten zien, en eventueel een keuzemogelijkheid te geven. De andere optie is om in combinatie met de slimme filters van het archief te zorgen voor een website die in of meer automatisch wordt aangevuld met je nieuwste werk. Daar hoef je dan niet zoveel meer voor te doen, behalve natuurlijk kijken of er geen foto’s tussendoor glippen die er niet op moeten of mogen.
Bij de omzetting van kleur naar zwartwit heb je bij Aperture de keuze uit slechts drie kleurbereiken waarvan je de helderheid in de zwartwit versie kunt sturen.
Bij de omzetting van kleur naar zwartwit heb je bij Aperture de keuze uit slechts drie kleurbereiken waarvan je de helderheid in de zwartwit versie kunt sturen.
Zwartwit
De mogelijkheden die de drie programma’s bieden om een zwartwit versie van een opname te maken lopen wel wat uiteen. Met name bij Aperture is er slechts de optie om de drie primaire kleurkanalen te gebruiken bij de sturing van de omzetting van kleur naar zwartwit. Bij Lightroom en CaptureOne kun je ook nog andere tussenliggende kleurbereiken gebruiken in het kader van de omzetting. Doordrukken en tegenhouden kunnen ze dan wel alledrie, alleen het verloop gereedschap ontbreekt in Aperture. Niet alleen bij aanpassingen aan zwartwit foto’s uiteraard, maar bij alle lokale aanpassingen. Ik zelf vind dat een reden om het programma niet meer voor fotobewerkingen te gebruiken.


Bekijk ook deze items