terug

Uniek project ‘Flow’ Arthur van Riet

Autonoom fotograaf Arthur van Riet verruilde het drukke Nederland voor rustig Noorwegen. Daar draait alles om kalmte en een open geest. De samenwerking met een muzikant zorgt voor een uniek project ‘Flow’.

Arthur van Riet FLOW
In KillFish staat de visvangst centraal.

Voor ‘Flow’ is Arthur van Riet nauw gaan samenwerken met Jeroen Linnenbank. Linnenbank speelde als multi-instrumentalist 25 jaar op de Nederlandse podia met cabaretiers en kleinkunstenaars. Hij kwam net als Van Riet in Noorwegen terecht. Ze zijn gaan samenwerken op basis van een gesprek. Linnenbank had nog geen foto van Van Riet gezien. Van Riet had nog geen noot van Linnenbank gehoord. Ze zoeken beiden in alle rust inspiratie in het Noorse landschap.
Als gezamenlijke inspiratiebron telt in de fotografie Ansel Adams, en in de muziek Pink Floyd zwaar. Opgeleid als concertpianist speelt bij Adams het muzikaal voelen een grote rol. Pink Floyd experimenteerde veel met geluid. Bij hun presentaties, albums en concerten, speelt beeld een grote rol. Linnenbank experimenteert met in het landschap opgenomen geluid. Het geluid wordt precies op de plek opgenomen waar de foto is genomen.
Met een mix van muziek en geluid volgt hij het ritme en de sfeer in de fotografie. Hij probeert de essentie van de beelden naar muziek te vertalen. Dat betekent overigens niet dat die altijd kalm en sereen is. Af en toe blijkt rauw en hard veel beter te passen.
Het gezamenlijke optreden in Nederland is een opmaat voor een optreden dat in het Lillehammer Kunstmuseum in 2014 zou moeten plaatsvinden. Het optreden hier wordt nadrukkelijk een demo in plaats van een presentatie genoemd en wordt zonder opsmuk gebracht. De muziek is, net als in de tijd van de stomme film en net als bij de shows van Pink Floyd, live. Beide heren spelen, aangevuld door een dame met een viool.
Het optreden is bewust niet ‘hightech’. Er wordt gebruikgemaakt van een goedkoop, zelf verbouwd tweedehands speakertje. Het verkleint de afstandelijkheid die we van hedendaagse multimediaproducties zo gewend zijn en brengt de menselijke maat terug.
Het publiek kreeg drie projecten te zien. Een over het Noorderlicht in de Lofoten, ‘Killfish’ met als leidraad de visserij en als hoofdprogramma het impressionistische Flow. Flow is in high key zwart-wit, met lange sluitertijden opgenomen, de meest verstilde serie van de drie.
 
www.arthurvanriet.nl
www.nordicvision.nl
 
.