terug

Sets van Erwin Olaf in Het Nieuwe Instituut

Erwin Olaf vertelt over de inspiratiebronnen en het ontstaan van zijn sets.
Erwin Olaf vertelt over de inspiratiebronnen en het ontstaan van zijn sets.

Het Nieuwe Instituut presenteert de tentoonstelling 1:1 Sets for Erwin Olaf en de parallelle expositie Bekleidung. De twee tentoonstellingen vormen samen het eerste deel van een drieluik dat Het Nieuwe Instituut wijdt aan het interieur. Dit drieluik onderzoekt uiteenlopende vraagstukken rond het verbeeldende, verleidende en representatieve karakter van het interieur. De sets van Erwin Olaf zijn te zien van 17 november 2013 tot en met 30 maart 2014 in Rotterdam
1:1 Sets for Erwin Olaf
Voor fotograaf Erwin Olaf speelt het interieur een belangrijke rol in zijn werk. Zijn sets worden dan ook nauwkeurig samengesteld om een model of object te ‘kaderen’ en de blik van de kijker te sturen. De precisie waarmee die omgeving gestalte krijgt, zoals bijvoorbeeld in de serie Grief, is niet alleen illustratief voor de werkwijze van Olaf, maar verwijst ook naar een klassieke rol en betekenis van de architectuur. Het uitdrukkelijke perspectief en de expliciete stijlmiddelen, zoals de kwaliteit van alle oppervlaktes – deuren, vloeren, muren – behoren immers tot het instrumentarium van de architect en worden al vanaf de 19e eeuw benut om een sferische werkelijkheid op te roepen. Het resultaat zijn allereerst beelden, die een gevoel van drama oproepen: verdriet, gemis, een zekere melancholie. Ze geven ook aanleiding opnieuw over het interieur als snijpunt van architectuur, design en digitale cultuur na te denken.
De zes sets in de tentoonstelling, ontworpen door Floris Vos, spelen met een idee van werkelijkheid en maken het interieur tot meer dan een neutrale omgeving. Ze verwijzen naar de rol die het interieur in het dagelijks leven speelt en zijn tegelijkertijd aanleiding een discussie aan te gaan over de rol van ontwerp.
Deze sets zijn nooit eerder te zien geweest voor publiek. Ze bieden een unieke kans op een kijkje achter de schermen van een van de bekendste fotografen van Nederland.
Bekleidung
De tentoonstelling Bekleidung brengt werken samen van verschillende internationale kunstenaars en laat zien hoe het idee van behang en de decoratieve wand al decennialang tot de verbeelding spreekt. Niet eerder is een dergelijke selectie van werken gepresenteerd in de context van het interieur.
De tentoonstelling toont klassiekers zoals die van Andy Warhol en General Idea. Hun conceptuele benadering van behang en de wand is geïnspireerd op de beeldtaal van de reclame. Maar ook de symmetrische vormen en verfijnde transformaties van kunstenaars John Armleder, Sylvie Fleury en Mai-Thu Perret worden gepresenteerd. De inmiddels befaamde “Pharmacy”-serie van Damien Hirst is eveneens te zien, waarbij hij aan obsessief gerangschikte medicijnen titels geeft, die naar de Bijbel verwijzen. Sarah Lucas en Josephine Meckseper zijn in de presentatie aanwezig met feministisch getinte collages en Claude Closky gebruikt voor zijn wand knipsels uit reclamefolders voor een kritisch commentaar op de consumptiemaatschappij. Tot besluit heeft Nils Nova een nieuw werk, speciaal voor de tentoonstelling, gemaakt dat is gebaseerd op de tentoonstellingsruimte van Het Nieuwe Instituut en tot een bizarre, ruimtelijke verdubbeling leidt voor de bezoeker.
Curator Erich Weiss selecteerde voor de tentoonstelling Bekleidung, het werk van John Armleder, Stefan Brüggemann, Marc Camille Chaimowicz, Claude Closky, Philippe Decrauzat, Sylvie Fleury, Jef Geys, Damien Hirst, General Idea, Sarah Lucas, Josephine Meckseper, Olivier Mosset, Nils Nova, Willem Oorebeek, Mai-Thu Perret en Andy Warhol. De titel zelf verwijst naar een klassieke theorie van de Duitse architect Gottfried Semper (1803-1879), die een uitdrukkelijk onderscheid hanteerde tussen een wand en een muur om van daaruit de functie van de architectuur en de rol van de architect te definiëren.
De beroemde set van Grief
De beroemde set van Grief in Het Nieuwe Instituut

Erwin Olaf. Grief, Grace, 2007. Flatland Gallery, Utrecht.
Erwin Olaf. Grief, Grace, 2007. Flatland Gallery, Utrecht.

Fusie
Het Nieuwe Instituut is ontstaan uit een fusie van het Nederlands Architectuurinstituut, Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode en Virtueel Platform, kennisinstituut voor e-cultuur, en viert zijn nieuwe bestaan op feestelijke wijze met een grote opening NIEUW/NEW in het weekend van 16/17 november.


Bekijk ook deze items